Finał indywidualnych Mistrzostw Polski - analiza rozdań
Rozdanie 15; rozdawał S, po partii NS.
Rozdanie 15 Rozd. S, po partii: NS |
♠ AJ8 ♥ J8743 ♦ Q6 ♣ A53 |
|
♠ QT ♥ AQ5 ♦ A973 ♣ Q984 |
♠ K76 ♥ 9 ♦ KJT85 ♣ KJ72 |
|
♠ 95432 ♥ KT62 ♦ 42 ♣ T6 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1♣ |
1♥ |
2♦ |
2♥ |
ktr. |
pas |
3♥ |
pas |
3BA |
pas |
pas |
pas |
Po wejściu do licytacji 1♥ e-N-a odpowiadający powinien zgłosić nieforsujące 2♦. Będzie to lepszy opis ręki niż alternatywna kontra negatywna na kolory młodsze, E spodziewa się bowiem, iż licytacja jeszcze do niego wróci, najczęściej po podniesieniu e-S-a do 2♥, a wówczas pokaże jeszcze swój drugi kolor – trefle, dzięki czemu jego partner będzie wiedział, że ma on rękę dwukolorową, ale z dłuższymi karami. Istotnie, S podniesie wówczas do 2♥, które otwierający powinien nadwyżkowo skontrować, ma bowiem za dobrą kartę na proste przepchnięcie się na 3♦. Nie tylko bowiem posiada 14 PC i podwójnie trzyma kiery, ale dysponuje też czterokartowym fitem karowym, co daje ogromną szansę, iż będzie to znakomity kolor roboczy do ewentualnych 3BA. A że także E ma poważną nadwyżkę, prawie otwarcie, przeto nie może się teraz zadowolić spokojnymi 3♣. Zgłasza więc kolor przeciwnika 3♥, mocno w ten sposób sugerując krótkość w tym kolorze, czym zachęca partnera do zagrania końcówki. Daje mu wybór pomiędzy 3BA, 4♦ a 5♦. Oczywiście z dwoma stoperami w kierach otwierający wybiera pierwszą z powyższych opcji i jego 3BA stają się kontraktem ostatecznym.
Przeciwko tej grze N zaatakuje blotką kierową – z ogromną nadzieją na położenie gry, ma przecież z boku dwa asy. Nic z tego – w pierwszej lewie rozgrywający zabije ♥K asem, a potem sprawdzi kara, zagrywając w ten kolor z góry, i wyrobi sobie trefle. Nie tylko więc zrobi swoje, ale i weźmie nadróbkę, na jego 10 wziątek złoży się bowiem pięć kar, trzy trefle oraz dwa kiery. Pika rzecz jasna nie weźmie, przy asie tego koloru obrońca N będzie już bowiem miał trzy dobre kiery.
Minimaks teoretyczny: 4BA(WE), 10 lew; 430dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 11 (WE);
♦ – 11 (WE);
♥ – 6 (NS, WE!);
♠ – 7 (WE);
BA – 10(WE).