Finał indywidualnych Mistrzostw Polski - analiza rozdań
Rozdanie 14; rozdawał E, obie przed partią.
Rozdanie 14 Rozd. E, po partii: - |
♠ T64 ♥ 732 ♦ K65 ♣ J985 |
|
♠ J32 ♥ KQ4 ♦ QJ842 ♣ AT |
♠ AQ98 ♥ T95 ♦ AT97 ♣ 74 |
|
♠ K75 ♥ AJ86 ♦ 3 ♣ KQ632 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
pas |
2♣ |
pas |
2 BA |
pas |
3♣ |
pas |
pas |
ktr. (!) |
pas |
3♦ |
pas |
pas |
pas |
Powyższa sekwencja e-N-a to konwencyjne działanie blokujące, które powinien on oczywiście przedsięwziąć. I to mimo bezprzebitkowego układu 4333, na linii NS znajduje się bowiem dziewięć, a może nawet dziesięć trefli, jest ona też przed partią. Nawet to transferowe podniesienie powinno jednak zostać przez zawodnika E wywoławczo skontrowane, jest on bowiem po pasie, nie wprowadzi więc partnera w błąd co do swojej siły. E może przecież grać w piki i kara, a od biedy nawet w kiery. Owszem, z dwoma starszymi czwórkami W zgłosi raczej 3♥ i skończy się na grze gorszej niż 3♠ – na ośmiu atutach, jeszcze bardziej ryzykowny byłby jednak pas na automatyczne 3♣ e-S-a. Przeciwnicy mają bowiem bardzo dobrze sfitowany kolor, gdyby zatem ich 3♣ obiegły, na pewno nie byłby to dla WE dobry interes. W tym wypadku W zapowie 3♦ i te staną się kontraktem ostatecznym. Zresztą gracz ten mógłby w zasadzie zgłosić takie same 3♦ już okrążenie wcześniej, bezpośrednio po 3♥ e-S-a, szansa na to, iż N ma forsing do dogranej w składzie 5+–5+, jest bowiem minimalna. Skoro bowiem – w podstawowym, najbardziej prawdopodobnym wariancie – przeciwnicy mają tak dobrze sfitowane trefle, to i w rękach WE znajduje się kolor uzgodniony. A ponadto partner (E) ma co najwyżej dwa trefle, przeto W na pewno znajdzie w jego ręce fit karowy.
Przeciwko 3♦(W) N zawistuje w uzgodnione trefle, broniący wezmą zatem lewę w tym kolorze, ♥A oraz ♠K. Natomiast ♦K e-N-a zostanie wyimpasowany, przeto rozgrywający bez trudu skompletuje 10 wziątek, wartych 130 punktów.
Oczywiście o osiągnięciu siedmioatutowej końcówki w piki, również szczęśliwie wychodzącej, nie będzie tu mowy.
Minimaks teoretyczny: 4♠(WE), 10 lew; 420 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7 (NS);
♦ – 10 (WE);
♥ – 7 (WE);
♠ – 10 (WE);
BA – 8 (WE).