Finał Indywidualnych Mistrzostw Polski - analiza rozdań
Na zakończenie powtarzam propozycję rozszerzonego systemu licytacyjnego dla turniejów indywidualnych, istnieje bowiem potrzeba pewnych uściśleń i uzupełnień, a przede wszystkim ujednolicenia niektorych sekwencji i podobnych do siebie sytuacji licytacyjnych. Poniżej lekko rozszerzony opisu takiego systemu…
System licytacyjny Indywiduel 2016
na bazie Wspólnego Języka
Skrócony system obowiązujący w Turniejach Indywidualnych w Klubie BridgeNET
Otwarcie 1♣:
– 12–14 PC w składzie zrównoważonym lub 4–4–1♦–4;
– 15+ na treflach;
– 18+ w składzie dowolnym.
Sekwencje:
1♣ – 1♦ = 0–6 PC w składzie dowolnym;
7–11 PC na młodszym/-ch;
(16)17+ PC w składzie zrównoważonym bez starszej czwórki.
1♣ – 1 BA = 7–10 PC w składzie zrównoważonym bez starszej czwórki.
1♣ – 2♣/2♦ = NAT, GF, możliwe starsze czwórki.
1♣ – 2♥/♠ = NAT, GF, zasadniczo 6+♥/♠, kolor przedniej jakości.
1♣ – 2BA = 11–12 PC w składzie zrównoważonym bez starszej czwórki.
1♣ – 3♣/♦ = 9–11 PC, 6+♣/♦, inwit do 3BA.
1♣ – 3BA = 13–16 PC w składzie zrównoważonym bez starszych czwórek.
Odwrotka – odpowiedzi: 4–4–5–5.
Magister (PRO) w sekwencjach:
1♣/♦ – 1♥/♠
1BA – 2 ♣
Odpowiedzi:
2♦ = brak trzech kart w kolorze odpowiedzi partnera, minimum rebidu.
2♥/♠ = fit trzykartowy w kolorze odpowiedzi partnera, minimum – albo, gdy jest to drugi starszy, fit trzykartowy w kolorze odpowiedzi partnera, maksimum.
2BA = brak trzech kart w kolorze odpowiedzi partnera, maksimum rebidu.
Otwarcie 1♦:
– 12–17 PC, 5+♦ lub w układzie 4♦441;
– 12 – 14 PC, 4♦–5♣.
Sekwencje:
1♦ – 2♣ = NAT GF, możliwe starsze czwórki.
1♦ – 2♦ = odwrócone podniesienie: 10+PC, 4+♦, bez starszej czwórki, forsing do szczebla 3♦.
1♦ – 2♥/♠ = NAT GF, zasadniczo 6+♥/♠, kolor przedniej jakości.
1♦ – 3♣ = 9–11 PC, 6+♣ (NAT inwit).
1♦ – 3♦ = blokujące.
1♦ – 3♥/♠/4♣ = splinter.
1♦ – 2♣
2♥/♠= rewers, 15+ PC.
1♦ – 2♣
2/3BA= układ 4–4–4–1 (singiel treflowy), 12–14/15–17 PC.
Otwarcia 1♥/♠:
12–17 PC, 5+♥/♠.
Sekwencje:
1♥/♠ – 1BA = półforsujące.
1♥/♠ – 2♣ = GF, naturalne albo seminaturalne.
1♥/♠ – 2♦ = NAT (5+♦) GF.
1♥ – 2♠ = NAT GF, zasadniczo 6+♠, kolor przedniej jakości.
1♥/♠ – 2BA = inwit do końcówki z fitem kierowym/pikowym.
1♥/♠ – 3♣/♦ = NAT inwit, 9–11 PC, 6+♣/♦.
1♠ – 3♥ = NAT inwit, 9–11 PC, 6+♥.
2BA forsują jedynie po odpowiedzi two-over-one.
W sekwencji:
1♥ – 1♠
2♥ – 2BA = nieforsujące.
Otwarcie 1BA:
15–17 PC w składzie zrównoważonym, dopuszczalna słaba starsza piątka lub młodsza szóstka oraz układ 5–4–2–2 z longerami w młodszych.
Sekwencje:
1BA – 2♣ = stayman, obiecuje starszą czwórkę; tylko trzy odpowiedzi:
2♦ – brak starszej czwórki.
2♥ – cztery kiery, niewykluczone cztery piki.
2♠ – cztery piki, wykluczone cztery kiery.
1BA – 2♦/♥/♠/3♣ = jednoznaczne transfery (3♣ = kara, słabe albo GF).
1BA – 2BA = inwit bez starszej czwórki.
1BA – 3♦ = NAT inwit na karach.
1BA – 3♥/♠ = konwencja 5431.
1BA – 4♦/♥ = teksas na kiery/piki.
Otwarcie 2♣:
11–15 PC na 6+♣ albo 5+♣–4♥/♠.
Sekewncje:
2♣ – 2♦ = pytanie, zasadniczo 10+PC, co najmniej inwit.
2♣ – 2♦
2♥/♠= naturalne, czwórki.
2BA= 6+♣, bez starszej czwórki, bez krótkości.
3♣= 6+♣, bez starszej czwórki, boczna krótkość (dalej 3♦ = pytanie o singla).
2♣ – 2BA = puppet na 3♣, słabe z fitem treflowym (blokujące)
albo GF w układzie 5+–5+ na pozostałych kolorach.
2♣ – 2BA
3♣ – 3♦ = GF kara i kiery.
3♥ = GF kiery i piki.
3♠ = GF piki i kara (jak w wilkoszu).
Otwarcie 2♦:
dwukolorówka Wilkosza.
Otwarcia 2♥/♠:
6–11 PC, 6+♥/♠ (naturalne słabe dwa).
2♥ – 2♠ = pytanie o singletona (2BA = singiel pik).
2♠ – 2BA = pytanie o singletona.
Otwarcie 2BA:
6–11 PC, 5+♣–5+♦.
2BA – 3♥ = pytanie o układ (krótkość).
2BA – 3♠ = NAT NF.
Otwarcie 3BA:
pełny kolor młodszy bez bocznego dojścia (maksimum dama bokiem).
3BA – 4/5♣ = chęć gry w kolor longera otwierającego.
3BA – 4♦ = pytnie o singletona
3BA – 4♥/♠ = NAT.
Strefa szlemowa:
splinter, cuebidy, blackwood (102) na pięć wartości z damą atu, blackwood wyłączeniowy (012) na 4 wartości – z królem atu, bez asa w kolorze krótkości, atutowa, pytanie o króle, po 1BA – 4♣ = gerber.
Licytacja po interwencji:
Po kontrze przeciwnika: przeskok kolorem = kolor + fit.
podwójny przeskok = splinter.
nowy kolor na wysokości jednego forsuje.
nowy kolor na wysokości dwóch nie forsuje.
2/3BA– bilansowe podniesienie koloru otwarcia z fitem i stosownymi wartościami defensywnymi.
Po kontrze na 1BA: rekontra = silna.
inne – jak bez kontry.
Po otwarciu 1BA i naturalnym wejściu przeciwnika na szczeblu dwóch bądź trzech – kontry negatywne (wywoławcze).
Po wejściu przeciwnika kolorem:
nowy kolor na wysokości dwóch nie forsuje.
2BA = forsing z fitem.
kolor przeciwnika = inwit z fitem.
Licytacja w obronie:
Możliwe lekkie wejścia na wysokości dwóch, przyzwoite na wysokości dwóch, wejścia z przeskokiem – blokujące.
Po naszym wejściu 1♥/♠ (a także po trzecio- i czwarto ręcznym otwarciu) – 2♣ drury (najsłabsza odpowiedź partnera = powrót na kolor wejścia/otwarcia).
Kontra wywoławcza po otwarciach do 4♥, odpowiedzi naturalne, z bilansu. Sztuczny negat 1♦ tylko po kontrze a otwarcie 1♣.
Wejście 1BA = 15–18 PC, na pozycji reopen – 11–15 PC (na reopen może nie być zatrzymania w kolorze otwarcia!).
Po otwarciach 1♣/♦:
1♣/♦ – (2♦) = dwukolorówka na starszych 5+–5+.
Po otwarciach 1♥/♠:
1♥/♠ – (2♥/♠) = dwukolorówka Michaelsa (5+–5+ na drugim starszym i dowolnym młodszym).
1♥/♠ – (2BA) = dwukolorówka 5+–5+ na młodszych.
1♦ – (2BA) = dwukolorówka 5+–5 kiery i trefle.
Obrona po otwarciu przeciwnika silnym 1BA (tak samo na drugim i czwartym ręku):
kontra= dwukolorowa: starsza czwórka + młodsza (co najmniej) piątka.
2♣= wywołanie na kolory starsze (możliwy układ 5–4, a nawet 4–4).
2♦ = 6+♥/♠ (tak jak otwarcie multi, może być jednak większa siła).
2♥/♠ = 5♥/♠–4+♣/;♦.
2BA = młodsze 5+–5+.
Po otwarciu przeciwnika słabym 1BA:
kontra siłowa – od ładnych 13 PC.
pozostałe wejścia – jak po silnym 1BA.
Lebensohl– po otwarciu 1BA i wejściu na wysokości dwóch; po kontrze wywoławczej na naturalne otwarcie słabe dwa w starszy.
Kontry :
wywoławcza, objaśniająca, odpowiedź, negatywna (w tym sputnik – na 1♣ wyklucza piki), nadwyżkowa (cards/points-showing, maximal overcall double), Lightnera, wistowa, atakująco-obronna.
Wist:
Wist odmienny.
Zrzutki odwrotne (preferencja ilości).
Na bez atu:
Do A i D – marka-demarka (jakość), do K – odblokowanie lub ilościówka.
Lawintal.
Nie gramy potwierdzeniem wistu!
Wojciech Siwiec