Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 11/2015 - analiza rozdań
Rozdanie 1; rozdawał N, obie przed partią.
Rozdanie 1 Rozd. N, po partii: - |
♠ K 9 ♥ A 10 4 ♦ Q 10 3 2 ♣ J 7 6 3 |
|
♠ 8 7 6 5 2 ♥ Q J 9 8 7 ♦ ♣ K 5 2 |
♠ A Q 10 ♥ K 6 5 ♦ A 9 8 6 4 ♣ Q 10 |
|
♠ J 4 3 ♥ 3 2 ♦ K J 7 5 ♣ A 9 8 4 |
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1BA |
pas |
4 ♣1 |
pas |
4 ♥ |
pas |
pas |
pas |
|
|
1klasycznie jest to gerber, ale …
To zapowiedź mało użyteczna, prawie zawsze można bowiem dowiedzieć się o asach w inny sposób. Coraz bardziej popularne staje się więc inne znaczenie odpowiedzi 4♣: dwukolorówka 5+–5+ na starszych, bez żadnych aspiracji szlemikowych. Chodzi po prostu o to, aby otwierający pokazał lepszy fit w kolorze starszym. To szybka sekwencja, nie przekazująca przeciwnikom w zasadzie żadnych informacji o ręce otwierającego. Takie rozwiązanie licytacyjne stosuje na przykład nasza reprezentacyjna para Piotr Gawryś – Michał Klukowski.
Pozostaje jednak otwarta kwestia, czy aktualna ręka W nie jest na powyższą zapowiedź odrobinę za słaba, zawiera ona przecież tylko sześć miltonów. To prawda, ale jej boczny układ to 3–0, a renons to wartość sama w sobie. Oczywiście wiele zależy od tego, co otwierający ma w karach, nie dysponujemy jednakże żadną drogą, aby się o tym dowiedzieć na bezpiecznym szczeblu. Słowem, nie mamy możliwości zainwitowania końcówki w kolor starszy w zależności od tego, co partner ma w karach. Co gorsza, trudno jest w ogóle dać z ręką W jakikolwiek inwit, wiernie oddający jej układ, charakter oraz potencjał ofensywny. Są co najwyżej sekwencje inwitujące, które wskazują, iż W ma skład 5–4 w starszych, czy to 5♠–4♥, czy to 5♥–4♠, zaś aktualna ręka tego gracza to przecież nie tylko 5–5, ale i 5530. Jedyny inwit wskazujący układ 5–5 w starszych to sekwencja zaproponowana przez Władysława Izdebskiego w jego książce Wspólny Język XXI, wznowionej ostatnio pod tytułem Wspólny Język XXIPlus:
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1BA |
pas |
2 ♦1 |
pas |
2 ♥ |
pas |
2 ♠2 |
|
|
|
1transfer na kiery
2układ 5♥–5♠, inwit
Z ręką inwitową i układem 5–4 w starszych autor każe natomiast zacząć od staymana. Zainteresowanych pełnym rozwiązaniem tego niełatwego zagadnienia odsyłam do wspomnianych wyżej publikacji.
I jeszcze jedno, jako przykład ręki inwitowej, stosownej na ostatnią sekwencję, autor przedstawia poniższe karty:
♠ K W 7 6 5 ♥ D W 8 6 4 ♦ 9 5 ♣ 8
Mimo że jest tu jeden milton więcej niż w ręce turniejowej, ta druga ma dużo większy potencjał ofensywny, co potwierdza zasadność zakwalifikowania jej do proponowanej zapowiedzi 4♣, przesądzającej dograną.
W rozdaniu układy są dla strony WE przyjazne, wychodzą jej przeto końcówki w oba kolory starsze. Najgroźniejszy będzie pierwszy wist w kara, otwierający drogę do skrótu ręki W, mało który gracz S wyjdzie jednak z konfiguracji ♦K W x x – do silnego bez atu. Ale nawet wówczas E da sobie radę. Łatwiejsze będą 4♠, kiedy to rozgrywający może przebić pierwsze karo na stole, zrobić impas ♠D w ręce, zagrać w trefle (jedna wziątka tego koloru będzie zawsze potrzebna), kolejne karo wziąć asem w ręce, ściągnąć ♠A i oddać ♥A; po drodze można też przebić w ręce trzecią rundę trefli. Gracz E odda tylko pika, kiera oraz trefla.
Nieco trudniejsza będzie końcówka w kiery, kiedy to trzeba będzie stracić tempo więcej, na wyrobienie pików. To jednak tylko pozór – proszę bowiem zwrócić uwagę, że w tym wypadku na konsekwentne karowe skróty ze strony broniących otwierający może odpowiedzieć na zasadzie klin klinem, tzn. więcej skrótów! E będzie bowiem mógł przebić na stole trzy kara, a w ręce trefla i dobrego pika, co da mu łącznie sześć wziątek atutowych, dwie pikowe, karową i treflową. W tym wariancie gry pikowy impas będzie jednak musiał zostać koniecznie zrobiony damą, aby dwie lewy tego koloru zostały wzięte szybko. Jeśli po ataku karowym rozgrywający sam postawi na odwróconą rękę, tj. przebijanie kar w dziadku, a ponadto po drodze wykona impas ♣10 w ręce, zrealizuje nawet swoją grę z nadróbką (wyrobi sobie i w końcówce wykorzysta fortę karową, kolor ten dzieli się bowiem 4–4).
Protokół tego rozdania powinny zdominować minimaksowe zapisy 420 dla WE oraz 170 dla tej strony.
Minimaks teoretyczny: 4♥(WE), 10 lew albo 4♠(WE), 10 lew; 420dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 6 (NS,WE!);
♦ – 7 (NS);
♥ – 10 (WE);
♠ – 10 (WE);
BA – 7 (WE).