Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 9/2013 - analiza rozdań
Rozdanie 5; rozdawał N, po partii NS.
Rozdanie 5 Rozd. N, po partii: NS |
♠ K82 ♥ AT54 ♦ Q94 ♣ AQT |
|
♠ QT6 ♥ Q973 ♦ 62 ♣ 8753 |
♠ 543 ♥ KJ62 ♦ T83 ♣ J96 |
|
♠ AJ97 ♥ 8 ♦ AKJ75 ♣ K42 |
W |
N |
E |
S |
– |
1BA |
pas |
2♣ |
pas |
2♥1 |
pas |
3♦2 |
pas |
3BA3 |
pas |
4BA4 |
pas |
5BA5 |
pas |
6♦6 |
pas |
pas |
pas |
|
1 powiedzmy, że zapowiedź ta wskazuje cztery kiery i wyklucza cztery piki; to ustalenie jest obecnie dosyć szeroko stosowane
2 naturalne, forsing
3 na razie N nic innego nie może powiedzieć
4 inwit szlemikowy, otwierający może mieć zarówno minimum otwarcia, jak i nie najładniejsze honory (np. ♥KW w kierach); ponadto inwit ten będzie też przyjmowany bądź nie w oparciu o obecność bądź brak fitu karowego w ręce N
5 tylko 15 PC, ale bardzo ładne, wysokie honory, stosowne do gry w kolor; jeśli jednak otwierający boi się samodzielnie zapowiedzieć 6♦, powinien zalicytować naukowe 5BA, o znaczeniu: ładne minimum i trzykartowy fit karowy (zarówno z maksimum, jak i czterokartowym fitem karowym inwit zostałby bezpośrednio przyjęty – N zgłosiłby wtedy albo 6BA albo 6♦, natomiast z minimum bez trzech kar odpowiadający spasowałby na 4BA)
Ładny szlemik w kara, możliwy do osiągnięcia zarówno po naukowej, przedstawionej wyżej, jak i bardziej topornej, siłowej licytacji. W ten drugi sposób para osiągnie jednak raczej nie 6♦, tylko dużo gorsze 6BA. Inna sprawa, iż także ten ostatni szlemik w wielu wypadkach zostanie zrealizowany – położyłby go bowiem tylko wist kierowy, a E z konfiguracji ♥K W x x do silnego bez atu raczej nie wyjdzie.
Szlemika w kara można zrealizować na jeden z trzech sposobów. Pierwszy to zaatutowanie do końca, a potem zagranie ♠A, ♠K i pika do ♠W w ręce S. Kontrakt zostanie przegrany jedynie wtedy, gdy W ma co najmniej cztery piki z damą i waletem. Oczywiście maksowy ryzykant może w pogoni za nieco niebezpieczną nadróbką zaimpasować ♠D. Sposób drugi to ściągnięcie ♦A, a potem zagranie trzy razy w piki, aby w razie potrzeby przebić w ręce N czwartą rundę pików bądź to ♦D, bądź to ♦9 (gdyby W okaże się posiadaczem dubletona pikowego). Wreszcie metoda trzecia to rozgrywka na odwróconą rękę. Powiedzmy, że przeciwko 6♦(S) W wyjdzie w trefla. Rozgrywający utrzyma się ♣K w ręce, ściągnie ♦A K i – gdy okaże się, iż atuty są rozłożone 3–3 – zgra ♥A, przebije w ręce kiera, wróci do dziadka ♣A, przebije w ręce kiera, dostanie się na stół ♣D (♠K) i przebije w ręce jeszcze jednego kiera (waletem atu). Następnie rozgrywający wejdzie do dziadka ♠K (♣D), ściągnie ♦D, po czym jako swoją dwunastą wziątkę wykorzysta ♠A z ręki. Oczywiście także jemu wolno będzie w dwukartowej końcówce zrobić impas ♠W w ręce – w pogoni za ewentualną nadróbką. Jeśli w tym momencie w rękach obrońców pozostaną same piki – a tak w autentycznym rozdaniu najprawdopodobniej stanie się (chyba że W wysingluje ♠D i zachowa trefla), będzie to też manewr absolutnie bezpieczny.
Procentowe szanse powodzenia każdej z powyższych linii rozgrywki są porównywalne, na pewno jednak bardzo atrakcyjna jest metoda ostatnia, połączona – w razie potrzeby z pierwszą. Kiedy bowiem po ściągnięciu ♦A K okaże się, że atuty dzielą się 4–1, rozgrywający zgra też ♦D, wróci do ręki ♠A, ściągnie ♦W, po czym dostanie się na stół ♠K i zagra stamtąd pika do waleta w ręce. Kiedy zaś przy grze na odwróconą rękę któryś z obrońców przebije trefla, rozgrywający będzie ratował się impasem przeciwko ♠D (szansę tę może bowiem zachować do końca). W autentycznym rozdaniu każdy sposób gry prowadzi do dwunastu lew, a żaden nie daje nadróbki. Jak już wspomniałem, szanse powodzenia każdego z nich są do siebie zbliżone i wynoszą wyraźnie ponad 80%.
W protokole rozdania pojawią się w dużej liczbie zapisy szlemikowe, obawiam się nawet, że bezatutowe 1440 dla NS mogą dominować na karowymi 1370 dla tej samej strony.
Minimaks teoretyczny: 6♠(NS), 12 lew; 1430 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 11 (NS);
♦ – 12 (NS);
♥ – 9 (NS);
♠ – 12 (NS);
BA – 11 (NS).