KMP 6/2013 - Analiza rozdań
Rozdanie 32; rozdawał W, po partii WE.
Rozdanie 32 Rozd. W, po partii: EW |
♠ QJ64 ♥ J6 ♦ AK732 ♣ QJ |
|
♠ K9532 ♥ AK2 ♦ Q ♣ K642 |
♠ A7 ♥ Q98753 ♦ J96 ♣ A3 |
|
♠ T8 ♥ T4 ♦ T854 ♣ T9875 |
W |
N |
E |
S |
1♠ |
pas |
2♥ |
pas |
3♣2 |
pas |
3♥3 |
pas |
5♥4 |
pas |
6♥5 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1 5+♠–4+♣, nadwyżka, 15+ PC, a zatem i definitywne przesądzenie dogranej
2 wydłużenie treflowe
3 tzw. zachęta deskryptywna (opisowa): układ 5–3–1–4 oraz jedna do półtorej nadwyżki honorowej wobec minimum otwarcia (12 PC), z jeszcze silniejszą ręką W licytowałby inaczej, najczęściej sam przejąłby inicjatywę
4 piękna karta: pełne wyłączenie karowe oraz trzy wspaniałe honory: ♠A, ♣A oraz ♥D; oczywiście o wielkim szlemie nie ma mowy, partner inwitował tylko szlemika (i bardzo dokładnie opisał swoją rękę, tak co do układu (5–3–1–4), jak i co do siły (15–16 PC)
Powyżej wzorcowa sekwencja deskryptywna (opisowa), tu pozwalająca na osiągnięcie wspaniałego szlemika w sposób w pełni racjonalny. Gwoli pełnej ścisłości – aktualna ręka W jest w zasadzie na taką sekwencję nieco za słaba; idealnie byłoby, gdyby jej dama, zamiast w karach, znajdowała się w którymś z kolorów czarnych. Ręce idealnie modelowe przychodzą jednak stosunkowo rzadko, tu zatem można również tę metodę licytacji (zachętę deskryptywną) zastosować, zwłaszcza przy założeniu, że odpowiedź 2♥ na otwarcie 1♠ w zasadzie forsuje do końcówki. Oczywiście da się jednak znaleźć rozklad, w którym już opisowe 5♥ zostanie przegrane, np. rozgrywający odda ♦A oraz dwie lewy w którymś z kolorów czarnych. Może zatem bezpieczniej będzie pójść drogą następującą:
W |
N |
E |
S |
1♠ |
pas |
2♥ |
pas |
4♦1 |
pas |
4♠2 |
pas |
4BA3 |
pas |
5♠4 |
pas |
6♥ |
pas |
pas |
pas |
1 splinter, zasadniczo powinien jednak przyrzekać czterokartowy fit kierowy (wiele zależy tu jednak od ustaleń pary i struktury dalszych zapowiedzi w sekwencji rozpoczętej od otwarcia 1♠ i odpowiedzi 2♥)
2 minimum odpowiedzi, ale poza tym kilka nadwyżek układowo-lokalizacyjnych; pełne wyłączenie karowe, szósty kier oraz wspaniałe honory: dwa asy i dama atu, w tym drugi ♠A – w podstawowym kolorze partnera
3 blackwood
4 dwie wartości z pięciu plus dama atu
Powtarzam jednak – to, czy z kartą W można zalicytować splintera, zależy od ustaleń pary i struktury dalszej licytacji, rozpoczętej otwarciem 1♠ i odpowiedzią 2♥.
Wracając zaś do sekwencji pierwszej, aby dokończyć opis swojej ręki, W musiał skoczyć na 5♥, zapowiedź 4♥ nie niosłaby bowiem takich informacji. Natomiast jego zapowiedź 4♦ (po parterowych 3♥) powiedziałaby o silniejszej niż aktualna ręce w układzie 5–2–1–5 albo 6–2–1–4 (bądź byłaby po prostu jednoznacznym cuebidem na uzgodnionych kierach).
Przeciwko przepięknemu szlemikowi 6♥(E) obrońca S wyjdzie najprawdopodobniej w karo, a jego partner zabije pierwszą lewę ♦K i odwróci ♣D. W rozgrywce należy uwzględnić ewentualność rozkładu atutów 2–2 i 3–1 oraz wykorzystać podział pików 3–3 i 4–2. Oczywiście nie można przebić w dziadku dwóch kar (choć przy aktualnym rozkładzie kart i to byłoby zwycięskie), doprowadziłoby to bowiem do wpadki przy podziale atutów 3–1. Optymalna rozgrywka: ♣D zabita ♣A w ręce, ♥A K, pik do asa, pik do króla, pik przebity w ręce, karo przebite na stole, pik przebity w ręce, ♥D, trefl do króla na stole, forta pikowa, na którą zostaje wyrzucony z ręki ♦W; w ręce pozostaje jeszcze jeden atut. Do sukcesu potrzebny jest podział pików nie gorszy niż 4–2 (84%; przy gorszym pozostaje – w pewnych przypadkach – szansa przymusu, na przykład podwójnego: pikowo-treflowego przeciwko S i karowo-treflowego przeciwkoN) oraz albo rozkład kierów 2–2, albo 3–1, w tym ostatnim wypadku jednak bądź to trzy kiery musi miećN, bądź to S musi posiadać trzy kiery i longera pikowego. Pozwala to oszacować łączną szansę powodzenia tej rozgrywki (czyli – ponieważ jest ona optymalna – łączną szansę realizacji szlemika) na około 68%. W rozdaniu autentycznym atuty dzielą się 2–2, a piki 4–2, każda racjonalna linia postępowania prowadzi więc do łatwego i szybkiego sukcesu.
W protokole rozdania królować powinny zatem wpisy 1430 i 680 dla WE, te drugie dlatego, że szlemik nie jest bynajmniej tu kontraktem banalnym (tj. zupełnie oczywistym do wylicytowania).
Minimaks teoretyczny: 6♥(WE), 12 lew; 1430 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8(WE);
♦ – 7 (WE);
♥ – 12 (WE);
♠ – 10 (WE);
BA – 10 (WE).