Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 12/2015 - analiza rozdań
Rozdanie 20; rozdawał W, obie po partii.
Rozdanie 20 Rozd. W, po partii: obie |
♠ Q J 5 3 ♥ A Q 3 ♦ Q 6 4 ♣ 6 5 3 |
|
♠ A 10 ♥ K ♦ A K 8 5 3 ♣ A K J 9 4 |
♠ K 8 7 6 2 ♥ 9 8 5 ♦ J 10 ♣ 10 8 7 |
|
♠ 9 4 ♥ J 10 7 6 4 2 ♦ 9 7 2 ♣ Q 2 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
1♦1 |
pas |
1♠ |
pas |
3♣2 |
pas |
3♥3 |
pas |
4♣4 |
pas |
5♣ |
pas |
pas |
pas |
|
|
1pogranicze acolowskich 2♣, ♥K jest wszakże singlowy, często przeto będzie bezwartościowy
2układ 5+♦–4+♣, przesądzenie dogranej
3czwarty kolor, przede wszystkim wywiad bezatutowy, E jest słabiutki i ma układ zrównoważony, nie sięga więc ponad 3BA, ale nie może ich zgłosić, nie mając stopera kierowego (tym bardziej że partner wskazał rękę dwukolorową na innych kolorach)
4brak zatrzymania kierowego, wydłużenie treflowe, brak też rzecz jasna trzech pików
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
1♣ |
pas |
1♦ |
pas |
4♣1 |
pas |
5♣2 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1, 2patrz niżej
Rebid 4♣ to konwencyjne wskazanie dwukolorówki 5+–5+ na młodszych, przesądzające dograną. Rozważmy jego wady i zalety w aktualnym rozdaniu. Jak już wspomniałem, będzie to pewnym przelicytowaniem karty, ponadto wykluczy zagranie ewentualnych 3BA. Z drugiej strony, gdybyśmy chcieli zalicytować inaczej, trzeba byłoby albo dać rebid 2♦ – także końcówkę przesądzający – a dopiero potem nazywać kolory, albo wskazać silnego trefla na karach zapowiedzią 3♦. To ostatnie jest chyba jednak rozwiązaniem najgorszym z możliwych – partner spasuje na 3♦ z ręką słabą bez fitu, posiadając przy tym, na przykład, cztery czy pięć blotek treflowych. A wówczas prawidłowym kontraktem będzie szlemik treflowy, podobnie jak przy ♣D 10 x x (a nawet bez ♣10) oraz dublu czy singlu karowym w ręce E. Ponadto, jak już kilkukrotnie o tym wspominałem, w tego typu sytuacjach wskazanie układu, szczególnie dużego, jest zazwyczaj o wiele bardziej istotne i efektywne, aniżeli ścisłe trzymanie się bilansu punktowego. Innymi słowy, na ogół opłaca się przelicytować kartę o szczebel, jeśli dzięki temu znajdzie się optymalny kolor do gry.
Tak jest też w tym turniejowym rozdaniu – w trefle wychodzi nawet szlemik, bierze się też w nie o jedną lewę więcej niż w kara. Końcówkę w bez atu położyłby natomiast jedynie atak kierowy, tyle że N musiałby zaatakować asem, gdyby zatem rozgrywającym firmówki został W, miałby pewne szanse na sukces.
Podobnie zresztą będzie w przypadku gry treflowej – abyW nie wziął wszystkich lew, gracz N musi odebrać na pierwszym wiście ♥A; to zresztą będzie jak najbardziej możliwe, a wręcz polecane. Także po każdym innym ataku, np. ♠D czy atutowym, rozgrywający zagra na przebicie na stole kar. W zasadzie zagwarantuje mu to kontrakt 5♣, jako że nadbitka (czy przebitka wyprzedzająca) będzie mogła zostać zrobiona jedynie damą atu. Teraz jednak okaże się, iż wystarczy przebić jedno karo, w kolejnych lewach zostanie przeto wykonany impas przeciwko ♣D i ściągnięcie wszystkich pozostałych atutów oraz fort karowych. W końcówce N zaskwierczy w prostym przymusie kierowo-pikowym, skutkiem czego rozgrywający skompletuje 13 wziątek.
W protokole rozdania powinny dominować zapisy 640 i 620 dla WE.
Minimaks teoretyczny: 6♣(WE), 12 lew, 1370 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 12 (WE);
♦ – 11 (WE);
♥ – 6 (WE);
♠ – 10 (WE);
BA – 7 (WE).