Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 10/2012 - analiza rozdań
Rozdanie 25; rozdawał N, po partii WE.
♠ J1063
♥ A6
♦ Q954
♣ Q106
|
||
♠ 92
♥ K543
♦ AK103
♣ K43
|
♠ KQ5
♥ Q982
♦ 872
♣ AJ7
|
|
♠ A874
♥ J107
♦ J6
♣ 9852
|
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1♣ |
pas |
1♥ |
pas |
2♥ |
pas |
4♥ |
pas |
pas |
pas |
Jeszcze jedna standardowa gra kończąca w kolor starszy, zostanie ona [4♥(W)] osiągnięta na w zasadzie każdym stole w dziesiątego już w tym roku turnieju Budimex Korespondencyjnych Mistrzostw Polski. Przeciwko 4♥(W) obrońca N wyjdzie najprawdopodobniej w piki, na ogół waletem. A jego partner zabije w pierwszej lewie dziadkowego ♠K asem i powtórzy pikiem. Rozgrywający utrzyma się zatem ♠D na stole i… Ponieważ będzie jeszcze musiał oddać karo, kluczem do sukcesu będzie celne rozwiązanie koloru atutowego, tj. tak, aby oddać w nim tylko jedną wziątkę. Podstawową konfiguracją to umożliwiającą jest ♠A x w ręce ktoregokolwiek z broniących. Który z zawodników linii NS jest tu zatem bardziej prawdopodobnym posiadaczem drugiego asa atu?
Niestety, przynajmniej dla tych zawodników WE, którzy zagrają tu prawidłowo – nie jest to bynajmniej czysta zgadywanka. Innymi konfiguracjami pozwalającymi na oddanie tylko jednej lewy kierowej są tu bowiem dwa singletony: ♥W oraz ♥10 w ręce S. Po zagraniu blotką ze stołu i zabiciu wstawionego przez e-S-a honoru królem w ręce, zabitym przez e-N-a asem, rozgrywający będzie mógł dwukrotnie dostać się do ręki i zrobić dwa impasy na stole – ♥8, a potem ♥9.
Tę prawidłową z teoretycznego punktu widzenia linię rozgrywki potwierdza konieczność przebicia w ręce W trzeciej rundy pików. Proszę zauważyć, iż przy symetrycznych konfiguracjach koloru atutowego, tj. singlowym ♥W albo singlowej ♥10 w ręce N – wygranie końcówki kierowej nigdy nie będzie możliwe.
Po wzięciu drugiej lewy pikowej damą na stole rozgrywający powinien zatem kontynuować stamtąd ♥2 – do ♥K w ręce (!). A gdy od e-S-a nic ciekawego nie spadnie, a ♥K zdobędzie wziątkę, puścić wkoło kierową blotkę, teraz już grając na pierwotnie drugiego asa w ręce S.
Niestety, przy aktualnym rozkładzie kart prawidłowa rozgrywka spowoduje oddanie dwóch wziątek atutowych i przegranie kontraktu bez jednej. Jedyną nagrodą dla tych rozgrywających będzie zatem satysfakcja z dobrze wykonanej roboty. Niestety, brydż jest również grą statystyczną, a to znaczy, że nie zawsze prawidłowe (na największą szansę) zagrania prowadzą do zrealizowania/położenia kontraktu. Czasem do zwycięstwa prowadzi rozgrywka/zagranie na mniejszą szansę, czyli ta nieprawidłowa.
Proszę jednak sprawdzić, iż przy singlowym młodszym honorze kierowym (bądź ♥A w ręce S), rozgrywający, postępując jak należy,łatwo zrobiłby swoje, wziąłby bowiem cztery lewy atutowe (trzy na stole i pikową przebitkę w ręce W), jedną pikową, dwie karowe i trzy treflowe – po impasie przeciwko damie w tym ostatnim kolorze. Oczywiście przy pewnych rozkładach mogłyby powstać komplikacje (a nawet kontrakt mógłby zostać położony), gdyby obrońca N, posiadający ♥A W x x albo ccA 10 x, w pierwszej rundzie atutów króla z ręki W przepuścił. Ale to już temat na zupełnie inną opowieść.
W turniejowych protokołach tego rozdania winny zatem przeważać wpisy w wysokości 100 punktów dla NS. Wygrane końcówki, warte 620 punktów dla WE, też się jednak w nich bez wątpienia trafią.
Minimaks teoretyczny: 4♥(WE), 10 lew; 620 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8 (WE);
♦ – 9 (WE);
♥ – 10 (WE);
♠ – 7 (WE);
BA – 9 (WE).