Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 10/2010 - analiza rozdań
Rozdanie 31; rozdawał S, po partii NS.
♠ Q83 ♥ K73 ♦ Q9632 ♣ 64 |
||
♠ AK1094 ♥ 109 ♦ AKJ ♣ A52 |
♠ J75 ♥ AQ652 ♦ 10754 ♣ 8 |
|
♠ 62 ♥ J84 ♦ 8 ♣ KQJ10973 |
W |
N |
E |
S |
– |
3♣ |
||
ktr. |
pas |
4♥ |
pas |
4♠ |
pas |
pas |
pas |
Karta W jest zbyt silna na wejście 3♠, skontruje on zatem najpierw otwarcie 3♣, a dopiero w następnym okrążeniu pokaże piki. Taka sekwencja na pewno jednak nie świadczy o samodzielnym kolorze pikowym, z takowym – oraz silną ręką – gracz W skoczyłby bowiem konstruktywnie na 4♠ od razu po 3♣ e-S-a.
Przeciwko pikowej grze zawodnika W – obrońca N wyjdzie w licytowane przez partnera trefle. Rozgrywający powinien zabić ♣A i… w widne karty łatwo jest wziąć dwanaście lew, w zakryte nie jest to wszakże wcale oczywiste. Ponieważ jednak i tak trzeba będzie (nawet przy bardzo korzystnej sytuacji w kierach) przebić na stole dwa trefle, najlepiej jest zrobić pierwszą z tych przebitek od razu w drugiej lewie. A potem cofnąć się do ręki asem atu, zaimpasować kiery damą na stole, zgrać też ♥A, przebić w ręce kiera, przebić kolejnego trefla waletem atu, wrócić do ręki ♦A, po czym ściągnąć ♠K i odejść pikiem. Zgodnie z szansami matematycznymi w lewie tej dojdzie do ręki – na ♠D – broniący N. W następnej gracz ten będzie musiał wyjść w karo – spod damy, a to zapewni rozgrywającemu dwunastą wziątkę. Jeśli tylko N ma ♠D x x, wpustka ta będzie pewna, obrońca ten zostanie bowiem uprzednio pozbawiony zarówno kierów, jak i trefli.
Wyobraźmy sobie jednak, że rozdanie wygląda następująco…
Strona NS po partii, rozdawał S.
-
♠ D 8 3
♥ K 8 7 3
♦ D 9 6 3
♣ 6 4♠ A K 10 9 4
♥ 10 9
♦ A K W
♣ A 5 2♠ W 7 5
♥ A D 6 5 2
♦ 10 7 5 4
♣ 8♠ 6 2
♥ W 4
♦ 8 2
♣ K D W 10 9 7 3
…wówczas opisana wyżej rozgrywka zakończy się fiaskiem. Obrońca N wyprzedzająco (tzn. przed dziadkiem) przebije bowiem trzecią rundę trefli damą atu i odejdzie bezpiecznie pikiem. I rozgrywający będzie jeszcze musiał oddać wziątkę na ♦D.
Aby wziąć dwanaście lew przy ostatnim rozkładzie kart, należy rozgrywać trochę inaczej. Owszem, w drugiej lewie trzeba koniecznie przebić na stole trefla, następnie jednak – po powrocie do ręki asem atu (albo karem) – nie można grać w kiery, tylko należy przebić na stole drugiego trefla (waletem atu). A potem wrócić do ręki ♦A, ściągnąć ♠K i odejść pikiem, a w końcówce ustawić e-N-a w prostym kierowo-karowym przymusie (oczywiście konieczne będzie jeszcze wykonanie impasu przeciwko ♥K). A konkretnie – gdy po wzięciu lewy na ♠D N odejdzie kierem, trzeba zrobić impas damą w dziadku, wrócić do ręki ♦K i ściągnąć pozostałe dwa piki… Podobnie potoczyłoby się rozdanie, gdyby w trzeciej rundzie trefli obrońca N wskoczył przebitkowo ♠D i odszedł w pika (a nie w kiera).
Jak widać, nawet przy statystycznie uzasadnionym założeniu, iż obrońca N ma ♠D x x oraz ♥K, rozgrywki na dwanaście lew różnią się – i wzajemnie wykluczają! – w zależności od liczby posiadanych przezeń kierów. W turniejowych protokołach tego rozdania można się zatem spodziewać zarówno zapisów 680, jak i 650, a nie – jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać – wyłącznie „oczywistych” sześćsetosiemdziesiątek.
Minimaks teoretyczny: 6♠(WE), 12 lew; 980 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7 (WE);
♦ – 10 (WE);
♥ – 11 (WE);
♠ – 12 (WE);
BA – 10 (WE).