Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 10/2010 - analiza rozdań
Rozdanie 11; rozdawał S, obie przed partią.
♠ == ♥ K9542 ♦ A542 ♣ A642 |
||
♠ KQ87 ♥ 108 ♦ J10876 ♣ 103 |
♠ J964 ♥ AJ63 ♦ KQ9 ♣ QJ |
|
♠ A10532 ♥ Q7 ♦ 3 ♣ K9875 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
2♦1 |
pas |
2BA2 |
pas |
3♣3 |
pas |
3♦4 |
pas |
3♠5 |
pas |
5♣ |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1 dwukolorówka Wilkosza
2 pytanie, majac pewność znakomitego sfitowania jednego z kolorów partnera, N przesądza dograną
3 trefle i starszy
4 pytanie
5 trefle i piki
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
2♠1 |
pas |
2BA2 |
pas |
3♣3 |
pas |
5♣ |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1 dwukolorówka piki i młodszy
2 pytanie
3 piki i trefle
Kiedy tylko N dowie się, iż partner ma dwukolorową kartę z treflami, zapowie końcówkę w ten kolor, na pewno będzie to bowiem kontrakt warty zalicytowania; 5♣ powinno być zatem w tym rozdaniu grą standardową. A że atuty dzielą się 2–2, będzie można nawet zrobić szlemika, przynajmniej wówczas, gdy rozgrywający pójdzie na całość, a przedtem wdroży interesujący manewr o nazwie widelec Mortona. Aby bowiem zdobyć dwanaście wziątek po mocno prawdopodobnym wiście w atu – S musiałby koniecznie zabić pierwszą lewę ♣A na stole (!), a następnie wyjść stamtąd blotką kierową (!). Gdyby obrońca E wskoczył wówczas ♥A, umożliwiłby przeciwnikowi wyrobienie tego koloru już tylko jedną przebitką. Na dwanaście wziątek e-S-a złożyłoby się wówczas siedem lew atutowych (powiedzmy pięć w ręce S i dwie przebitki u e-N-a), trzy kierowe (dwie honorowe i jedna forta) oraz dwa asy: karowy i pikowy. Natomiast jeśliby obrońca E dołożył w pierwszej rundzie kierów blotkę (a tak by bez wątpienia postąpił), rozgrywający wziąłby tę lewę ♥D w ręce, po czym – przerzuciłby się na piki (!?). Na ♠A musiałby wyrzucić ze stołu kiera (!), a potem przebiłby tam trzy piki, a w ręce – trzy kara (po uprzednim ściągnięciu asa w tym kolorze). Wreszcie – w końcówce trzykartowej – ściągnąłby ♣K i wykorzystałby wyrobionego pika (osiem wziątek atutowych: cztery w ręce S oraz cztery przebitki pikowe u N, kier, ♠A, ♦A i pikowa forta). Gdyby zaś – wcześniej – obrońca E wyprzedzająco przebił damą atu czwartą rundę kar, S wyrzuciłby z ręki kiera. A potem przebił tam ♥A dziewiątką atu, ściągnął ♣K i wykorzystał dobrą ♠10.
Rzecz jasna jednak, opisana wyżej rozgrywka na lew dwanaście nie jest jednak w zasadzie możliwa do przeprowadzenia, jako że nie daje gwarancji zdobycia wymaganych ze względu na wysokość kontraktu jedenastu wziątek. Rozgrywający – po wzięciu drugiej lewy na ♥D w ręce – po prostu powtórzy więc kierem (wkoło – aby wykorzystać szansę ♥A x w ręce E), a potem będzie kontynuował wyrabianie tego koloru. A że to będzie wymagało przebicia dwóch kierów w ręce S, skończy się na jedenastu wziątkach: siedmiu atutowych, dwóch kierowych, karowej oraz pikowej. I po takiej, dużo bezpieczniejszej, grze rozgrywający wziąłby lew dwanaście – gdyby nie tylko atuty dzieliły się 2–2, ale też kiery były rozłożone 3–3 albo obrońca E miałby w tym kolorze drugiego asa.
Podstawowym wpisem w turniejowy protokół tego rozdania będzie zatem 400 punktów dla NS.
Minimaks teoretyczny: 6♣(NS), 12 lew; 920 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 12 (NS);
♦ – 6 (NS, WE!);
♥ – 9 (NS);
♠ – 7 (NS);
BA – 8 (NS).