Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 09/2010 - Analiza rozdań
Rozdanie 7; rozdawał S, obie po partii.
♠ AK ♥ A854 ♦ A872 ♣ A82 |
||
♠ 9754 ♥ J76 ♦ J1093 ♣ Q5 |
♠ Q1082 ♥ Q9 ♦ Q64 ♣ 10964 |
|
♠ J63 ♥ K1032 ♦ K5 ♣ KJ73 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas1 |
pas |
1♣ |
pas |
1♥ |
pas |
2BA |
pas |
3♣2 |
pas |
4♥3 |
pas |
pas4 |
pas |
|
|
|
1 karta nieco zbyt słaba na pierwszoręczne otwarcie
2 pytanie o fity: treflowy i kierowy, w tym wypadku jednak przygotowanie do zgłoszenia bezpiecznego inwitu 3BA w przypadku, gdy partner wykluczy trzy, a także cztery kiery [będący po pasie S może bowiem jedynie albo poszukiwać uzgodnienia kierów (bardzo rzadko – trefli), albo pragnąć zasygnalizować partnerowi absolutną górę pasa]
3 cztery kiery, karta beznadwyżkowa (z nadwyżką ponad minimum wielkiego bez atu N zgłosiłby bowiem cuebid 4♣ bądź 4♦; w sekwencji tej możliwe są także inne rozwiązania konwencyjne)
Oczywiście, gracz N ma wspaniałe 19 PC. w samych kontrolach – asach i królach, niejeden posiadacz tej karty zamiast 4♥ zgłosi więc cuebid 4♣. S odpowie nań cuebidem 4♦, a po 4♠ partnera da kolejny cuebid – 5♣. Na niektorych stołach dojdzie wówczas do szlemika. (Chociaż N powinien zdawać sobie sprawę z faktu, iż po pierwszoręcznym pasie partnera, 6♥ nie będzie raczej kontraktem prawidłowym. Może zatem po zachęcających 4♣ (N) i 4♦ ze strony S – N powinien zgłosić negatywne 4♥, a nie drugi cuebid 4♠. Z drugiej strony – w tej sekwencji S może jeszcze mieć większy układ, do którego cztery asy i król e-N-a to przecież wartości przewyborne).
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas1 |
pas |
1♣ |
pas |
1♥ |
pas |
2♦2 |
pas |
2♠3 |
pas |
3♥4 |
pas |
3BA5 |
pas |
4♥6 |
pas |
pas7 |
pas |
|
|
|
1 karta nieco zbyt słaba na pierwszoręczne otwarcie
2 odwrotka
3 cztery kiery, tu: 11 PC
4 gramy w kiery, zachęcające
5 karta bez singletona
6 N wie, że partner ma dokładnie 11 PC, ale też tylko cztery kiery, brak mu też w karcie singla, zgłasza zatem teoretycznie jak najbardziej uzasadnione negatywne 4♥
7 po takim dictum ze strony partnera S, który odsprzedał już swoją kartę do zna, na pewno spasuje
Szlemik (kierowy) nie jest w tym rozdaniu kontraktem prawidłowym, tj. teoretycznie uzasadnionym. NS mają bowiem w zasadzie pewną przegrywającą w kierach oraz dosyć prawdopodobną przegrywającą w treflach. Mimo to – jak sądzę – wcale niemało duetów NS w kontrakcie 6♥ się znajdzie. Niektórzy zawodnicy S otworzą bowiem na pierwszej ręce licytację, a wówczas po szybkim uzgodnieniu kierów ich partnerzy już przed szlemikiem w ten kolor w żaden sposób się nie zatrzymają. Po drugie – także po pierwszoręcznym pasie e-S-a obaj zawodnicy tej linii mogą ocenić swoje ręce na tyle optymistycznie, iż wystarczy to, aby para NS w kontrakcie 6♥ się znalazła. Jak wykazałem to wyżej, graczowi N znacznie łatwiej będzie ocenić potencjał połączonych rąk po sekwencji według Wspólnego Języka, wówczas najprawdopodobniej licytacja wygaśnie na 4♥. Sekwencja według Naszego Systemu może natomiast pozostawić więcej niepewności, ale też… nadziei, co w połączeniu z mimo wszystko kuszącymi rękami obu graczy NS może łatwo do (nieprawidłowego – podkreślam to raz jeszcze) kontraktu 6♥ ich doprowadzić.
I nie będzie to żadną tragedią – przynajmniej wówczas, gdy zawodnik S będzie potrafił przeprowadzić skuteczną rozgrywkę. I wcale bynajmniej nie wymagam od niego złapania drugiej ♣D z tyłu, przeciwnie: skuteczną znaczy w tym wypadku również jak najbardziej prawidłową, ani trochę w widne karty. Prześledźmy bowiem wspólnie, jak ta prawidłowa rozgrywka powinna w tym rozdaniu wyglądać. Poniższe uwagi będą też rzecz jasna dotyczyły wszystkich gier kierowych na niższym niż sześć szczeblu. Przeciwko 6♥(S) obrońca W wyjdzie bez wątpienia ♦W, każdy inny z jego strony atak byłby po prostu posunięciem nieracjonalnym. Rozgrywający powinien wziąć tę lewę ♦K w ręce i oprzeć swoje postępowanie na podziale atutów 3–2 oraz – zasadniczo – korzystnym położeniu ♣D (w ręce E). Grzechem byłoby jednak nie wykorzystać ponadto szansy treflowo-pikowego przymusu, który zajdzie wówczas, gdy w ręce posiadacza ♠D znajduje się również bądź to ♣D, bądź to dowolne (co najmniej) cztery karty w tym ostatnim kolorze. Aby wszystkie te szanse optymalnie wykorzystać, należy przebić w ręce dwie blotki karowe, oddać przeciwnikom należną im wziątkę atutową i – w końcówce – zagrać na wspomniany wyżej przymus (szansa powodzenia którego będzie wyraźnie wyższa niż szansa na udanie się impasu przeciwo ♣D). Rozgrywający weźmie wówczas pięć lew atutowych (♥A, ♥K, forta kierowa w ręce N oraz dwie karowe przebitki u S), dwie karowe na asa i króla, dwie pikowe oraz dwie treflowe, a także albo ♠W albo ♣W (wprawdzie teoretycznie możliwe jest też alternatywne ustanowienie groźbą do przymusu ♣8 na stole, to jednak doprowadziłoby do wpadki przy podziale tego koloru 3–3, a nawet ♣D x x w ręce E, a ♠D u W). Cały czas trzeba też pamiętać o stosownym komunikowaniu się pomiędzy rękami NS. Po wzięciu pierwszej lewy ♦K w ręce rozgrywający może więc sobie pozwolić jedynie na ściągnięcie ♥K (a nie ♥K oraz ♥A!), następnie zaś powinien ściągnąć ♦A i przebić w ręce karo. A dopiero następnie zgrać asa atu, przebić w ręce czwartą rundę kar, wejść na stół ♠A i zagrać stamtąd kiera, a z ręki zrzucić blotkę treflową. Po zdobyciu tej wziątki na ♥W obrońca W wykorzysta jedyne swoje bezpieczne odejście pikiem. Rozgrywający pobije je ♠K nas stole, po czym ściągnie też ♣A (opcja przymusu z groźbą treflową w postaci ósemki na stole została już wykluczona, wraz z uzasadnieniem) i w trzykartowej końcówce…
♠ == ♣ 8 2 |
||
♠ 9 5 ♣ D |
♠ D ♥ == ♦ == ♣ 10 9 |
|
♠ W |
… zagra ze stołu ostatniego kiera. Jeśli broniący E pozbędzie się wówczas ♠D, rozdanie skończy się. A kiedy do ♥8 gracz E zrzuci trefla, S pozbędzie się z ręki ♠W, a następnie zagra trefla górą. Wprawdzie zawodnik E obok ♠D – ♣D nie posiada, ale spadnie ona na ♣K od jego partnera, pierwotnie była bowiem w jego ręce druga. I w ten efektowny sposób szlemik kierowy zostanie zrealizowany.
Kontrakt 6♥(S) można by wygrać również po wiście pikowym, rozgrywka byłaby jednak wtedy bardziej skomplikowana i wymagałaby dokonania przez e-S-a pewnych posunięć w widne karty. Szlemika mógłby zaś bezwzględnie położyć jedynie rozpoczynający proces zrywania komunikacji tym kolorem pomiędzy rękami NS atak treflowy, gdyby tylko… obrońca W miał w nim przy damie także waleta (tj. S nie posiadałby w ręce – ani na stole! – ♣W).
Gwoli pełnej ścisłości, polecana rozgrywka ma też pewne minusy, np. w jej trakcie może zostać przebita druga lewa karowa albo W może nadbić trzecią rundę kar od dubletona atu (podczas gdy szlemika można by wówczas było łatwo zrealizować po ściągnięciu ♥A K z góry, a potem udanym zaimpasowaniu ♣D), są one jednak zrekompensowane z nawiązką przez jej (wyszczególnione uprzednio) pozytywy.
Minimaks teoretyczny: 6♥(NS), 12 lew; 1430 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 11 (NS);
♦ – 10 (NS);
♥ – 12 (NS);
♠ – 9 (NS);
BA – 10 (NS).