Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 09/2010 - Analiza rozdań
Rozdanie 19; rozdawał S, po partii WE.
♠ 8 ♥ 962 ♦ Q10973 ♣ K732 |
||
♠ K9652 ♥ AQ84 ♦ J84 ♣ A |
♠ AQJ74 ♥ J10 ♦ K62 ♣ 985 |
|
♠ 103 ♥ K753 ♦ A5 ♣ QJ1064 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1♠ |
pas |
2♣1 |
pas |
2♥ |
pas |
2BA2 |
pas |
3♦3 |
pas |
3♠4 |
pas |
4♥5 |
pas |
4♠6 |
pas |
pas7 |
pas |
|
|
1 po otwarciu partnera 1♠ odpowiedź ta może zostać nawet zalicytowana z jedynie dwoma treflami [na przykład z układem 3–4–4–2 (aby ewentualnie uzgodnić kiery) bądź też z dużym fitem pikowym]; niektóre pary (a na Zachodzie większość) dysponują taką czy inną odzywką konwencyjną silnie uzgadniającą piki (najczęściej są nią 2BA), wówczas rzecz jasna należałoby ją tu zastosować
2 forsujące (alternatywą jest skok na 4♠, po pierwsze przyrzekałoby to jednak – a przynajmniej mocno sugerowało – kartę pikowo-treflową, po drugie zaś – po takiej zapowiedzi czułbym się z ręką E przynajmniej lekko niedolicytowany [w końcu co dziesięć atutów (na linii), to dziesięć atutów!]
3 modelowo układ 5–4–3–1
4 nadal można skoczyć zniechęcająco na 4♠, wygląda jednak, iż jest pełne wyłączenie w treflach – kolorze partnerowej krótkości
5 cuebid, brak cuebidu w pominiętych karach (cuebid 4♣ bardzo mocno sugerowałby renons w tym kolorze)
6 trzeba w końcu zrobić ten krok do tyłu!
7 albo partner także nie trzyma kar, albo ma zupełne minimum siły (w tym ostatnim wypadku szlemik na pewno nie będzie prawidłowym kontraktem)
Standardowym kontraktem będą w tym rozdaniu 4♠(W) – nawet bowiem te pary WE, które do szlemika się przymierzą, powinny w końcu zorientować się, iż byłaby to jednak gra zbyt wysoka. Ostatecznie będą jeszcze mogły wyhamować w 5♠, ♥K leży bowiem pod impasem, będzie więc można bez trudu wziąć jedenaście lew.
Ale, ale… dokładna analiza pokazuje, iż kontrakt 6♠(WE) zostanie bezwarunkowo położony tylko i wyłącznie po wiście w atu (!). A przecież przeciwko pikowej grze W obrońca N wyjdzie najprawdopodobniej w kiera, ewentualnie w karo (bądź w trefla – szczególnie wówczas, gdy rozgrywający ujawni w tym kolorze krótkość). A w pika – w pika zawistuje na samym końcu, to znaczy wcale, czyli nigdy. Tymczasem po ataku kierowym (po treflowym rozgrywka potoczy się podobnie, a karowy od razu da rozgrywającemu wziątkę w tym kolorze) gracz W utrzyma się ♥W w dziadku [gdyby bowiem S położył nań króla, rozgrywający uzyskałby trzy lewy w tym kolorze (od N spadłaby przecież pierwotnie trzecia ♥9) i na dwa kiery pozbyłby się ze stołu dwóch kar], następnie zaś odegrałby ♣A, wróciłby do dziadka ♠A, przebiłby w ręce trefla, wróciłby na stół ♠D, przebiłby w ręce jeszcze jednego trefla – koniecznie królem atu (!), ♠9 przejąłby w dziadku ♠W (!), po czym – w sześciokartowej końcówce…
-
♠ –
♥ 9 2
♦ D 10 9
♣ K♠ –
♥ A D 8
♦ W 8 4
♣ –♠ 7 4
♥ 10
♦ K 6 2
♣ –♠ –
♥ K 7 5
♦ A 5
♣ D
… kontynuowałby ze stołu atutem. W lewie tej obrońca S – przynajmniej teoretycznie rzecz biorąc – musiałby się pozbyć swojego ostatniego trefla, rozgrywający wyrzuciłby wówczas z ręki w karo, po czym zadałby przeciwnikowi z prawej cios ostateczny, zagrywające ze stołu ostatniego pika…
-
♠ –
♥ 9 2
♦ D 10 9
♣ –♠ –
♥ A D 8
♦ W 8
♣ –♠ 4
♥ 10
♦ K 6 2
♣ –♠ –
♥ K 7 5
♦ A 5
♣ –
Gdyby w lewie tej gracz S rozstał się z blotką kierową, W pozbyłby się z ręki kolejnego kara, po czym zaimpasowałby kiery damą, aby następnie ściągnąć ♥A oraz dobrą już ♥8. Natomiast jeśli do ♠4 obrońca S wyrzuciłby blotkę karową, rozgrywający pozbyłby się z ręki blotki kierowej, a następnie wyszedłby z dziadka małym karem (a potem, bądź nawet wcześniej, zaimpasowałby jeszcze ♥K). Albo nawet – gwoli dobrej zabawy – mógłby w tej ostatniej sytuacji (gdy S wysinglowałby ♦A) zrzucić z ręki karo i kontynuować ze stołu !p0. S nie mógłby położyć na nią króla, więc W utrzymałby się !p0 w dziadku i dopiero teraz wyszedłby stamtąd w karo – wpuszczając e-S-a na asa w tym kolorze i wymuszając odeń wyjście spod ♥K – do układu impasowego ♥A D w ręce.
Karkołomna to rozgrywka, karkołomna, dużo bardziej możliwa zatem do przeprowadzenia w widne aniżeli odkryte karty. Podstawowym wpisem w turniejowy protokół tego rozdania będzie więc 650 punktów dla WE, a ewentualne – nieczęste! – szlemiki pikowe tej strony będą przegrywane bez jednej, za 100 punktów dla NS. Rozgrywający prawie na pewno zagra bowiem wówczas najpierw na impas kierowy, a potem blotkę karo do króla. No, chyba że dostanie wist w ten ostatni kolor, wtedy na pewno szlemika pikowego zrealizuje.
Gwoli pełnej ścisłości – pierwszy wist w pika szlemika w ten kolor bezwzględnie położyłby, gdyż przedwcześnie wytrąciłby jedno z koniecznych rozgrywającemu (do wyegzekwowania zwycięskiej gry końcowej) dojść do stołu tym kolorem.
Minimaks teoretyczny: 5♠(WE), 11 lew; 650 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7 (NS);
♦ – 7 (WE);
♥ – 9 (WE);
♠ – 11 (WE);
BA – 9 (WE).