Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 3/2013 - Analiza rozdań
Rozdanie 3; rozdawał S, po partii WE.
Rozdanie 3 Rozd. S, po partii: EW |
♠ 4 ♥ QJ932 ♦ AQT93 ♣ 32 |
|
♠ T76532 ♥ 7 ♦ K854 ♣ K9 |
♠ AQ ♥ AKT5 ♦ 762 ♣ AQJ5 |
|
♠ KJ98 ♥ 864 ♦ J ♣ T8764 |
W |
N |
E |
S |
– | – | – | pas |
pas | 1♥1 | ktr. | 2♦2 |
2♠ | pas | 3BA3 | pas |
pas | pas |
1 na trzeciej ręce można z powodzeniem zacząć naturalnym 1♥, dwukolorowe otwarcie 2♦ Wilkosza czy 2♥ kiery i inny jest też jednak jak najbardziej prawidłowe
2 powiedzmy, że jest to wskazanie ręki z fitem kierowym: słabej albo bardzo silnej (tu: w ramach istniejących możliwości, tj. po uprzednim pasie e-S-a)
3 kontra objaśniająca w składzie zrównoważonym z bardzo dobrym trzymaniem w kierach (i raczej bez trzech pików)
Tak potoczy się licytacja na wielu stołach trzeciego w tym roku turnieju Budimex Korespondencyjnych Mistrzostw Polski. Niestety, mimo że na linii WE znajduje się aż 26 PC, kontrakt ten okaże się bez szans (gwoli ścisłości – jeżeli tylko S nie wyjdzie przeciwko niemu w pika). Atak nastąpi w kiera, N wstawi na trzeciej ręce waleta, a rozgrywający zabije ♥A w ręce. E ma tylko siedem wziątek, a nie znajdzie szczęścia ani w pikach, ani w karach, i to niezależnie od tego, w jaki sposób za pierwszy z tych kolorów się zabierze (tj. zrobi impas albo też zagra ♠A i ♠D z góry – z nadzieją, że spadnie drugi walet – broniący będą wtedy musieli ♠D przepuścić, zaś rozgrywający zagra następnie trefla do dziewiątki w dziadku czy też po prostu zgra trefle i odejdzie karem – N będzie mu wówczas musiał dać ósmą wziątkę na ♥10 albo na ♦K). Wprawdzie zdoła wycisnąć od e-N-a lewę ósmą – w którymś z kolorów czerwonych, ale to będzie wszystko.
Dużo większe szanse praktyczne ma natomiast kontrakt 4♠(W), możliwy do osiągnięcia w sekwencji powyższej, gdy W przeniesie nań z 3BA partera, albo, podobnie…
W |
N |
E |
S |
– | – | – | pas |
pas | 2♥1 | ktr.2 | pas |
3♠ | pas | 3BA | pas |
4♠ | pas | pas | pas |
1 dwukolorówka kiery i inny
2 karta zbyt silna na wejście 2BA
… czy też:
W |
N |
E |
S |
– | – | – | pas |
pas | 2♥1 | ktr.2 | 3♥ |
3♠ | pas | 3BA | pas |
4♠ | pas | pas | pas |
1 dwukolorówka kiery i inny
2 karta zbyt silna na wejście 2BA
Zwłaszcza tam, gdzie gracz E nie będzie miał możliwości, aby skokiem zaakcentować znakomite zatrzymania w kierach, jego partner – z układem 6–4 – może dokonać takiej właśnie korekty. Będzie bowiem pewien, że E nie ma w pikach singletona, zaś układ ręki 6–4 woła przecież o grę w kolor, a nie w bez atu…
Kontrakt 4♠(W) położy tylko i wyłącznie atak ♦A i karem – do przebitki. Po każdym innym – na przykład po dużo bardziej naturalnej ♥D – rozgrywający będzie już miał szansę na zrealizowanie gry. Tym bardziej że zostanie poinformowany o dwukolorowej ręce obrońcy N, z jego punktu widzenia będzie też wielce prawdopodobne, iż N ma singla w pikach. W pobije zatem ♥D asem na stole, następnie zaś ściągnie ♠A (aby odebrać obrońcy z lewej domniemanego singla atu) oraz cztery lewy treflowe i jeszcze ♥K, zrzucając z ręki trzy kara, przebije w ręce kiera i odejdzie ♦K (może też dwukrotnie zagrać z dziadka blotkami kierowymi). N pobije tę lewę ♦A, więc w końcówce…
♠ – ♥ W 9 ♦ D 10 ♣ – |
||
♠ 10 7 6 5 ♥ – ♦ – ♣ – |
♠ D ♥ 10 ♦ 7 6 ♣ – |
|
♠ K W 9 ♥ – ♦ – ♣ 10 |
… niezależnie od poczynań broniących rozgrywający będzie musiał zdobyć jeszcze dwie wziątki atutowe. Czyli swoją dziewiątą i dziesiątą lewę.
Konkluzja: 3BA(WE) nie mają tu w zasadzie żadnych szans, podczas gdy 4♠(W) są – można powiedzieć – prawie że pewne.
Na marginesie, 4♠(E) położy wyłącznie, ale za to bez dwóch, pierwszy wist singlowym ♦W.
Protokół tego interesującego rozdania zdominują zapisy za wpadki: 100, a nawet 200 dla NS.
Mini maks teoretyczny: 3♠(W!), 9 lew; 140 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8 (WE);
♦ – 8 (WE);
♥ – 7 (W!);
♠ – 9 (W!);
BA – 8 (WE).