Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 4/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 13; rozdawał N, obie po partii.
Rozdanie 13 Rozd. N, po partii: obie |
♠ 8 ♥ T72 ♦ KQ9743 ♣ 983 |
|
♠ J932 ♥ Q85 ♦ A52 ♣ QJ6 |
♠ AK654 ♥ AK96 ♦ 6 ♣ A52 |
|
♠ QT7 ♥ J43 ♦ JT8 ♣ KT74 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1♠ |
pas |
2BA1 |
pas |
3♥2 |
pas |
4♠3 |
pas |
5♣4 |
pas |
5♦5 |
pas |
6♠6 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1 inwit do końcówki z fitem pikowym
2 naturalne, pytanie o uzupełnienie w kierach, na razie jeszcze w ramach inwitu do końcówki
3 ♥D oraz czterokartowy fit pikowy (jeśli 2BA jeszcze go nie pokazały) w pełni upoważniają do pozytywnej reakcji na prośbę partnera
4 cuebid, E wyjaśnia, że w rzeczywistości chodziło mu o przymiarkę do szlemika
5 cuebid, prawie na pewno as, jako że partner wskazał rękę dwukolorową, więc w karach bardzo często będzie miał krótkość
5 po takim rebidzie partnera E był zdecydowany zapowiedzieć grę premiową
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1♣ |
pas |
1♠ |
pas |
2♦1 |
pas |
2♥2 |
pas |
2♠3 |
pas |
2BA4 |
pas |
4♦5 |
pas |
4♥6 |
pas |
6♠7 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1 odwrotka
2 7–10(11) PC, tylko cztery piki
3 gramy w piki!
4 układ zrównoważony, najprawdopodobniej właśnie 4–3–3–3
5 krótkość w karach
6 zapowiedź typu last train, karta za dobra na negatywne 4♠: w karach nic się nie marnuje, ponadto skoro partner jest w tym kolorze krótki, grające są na pewno honory ręki W w kierach i treflach (!)
7 E – z ♥A K – widzi, że partner dał zapowiedź last train, wie zatem, iż może się po nim spodziewać właśnie takiej ręki, jaką ma on w rzeczywistości (już z ♣K zamiast ♣D W W powinien był bowiem dać cuebid 5♣, nie wprowadziłby tym w błąd partnera co do swojej siły, jako że pod tym względem zlimitował już precyzyjnie swoją rękę)
Być może wbrew pierwszemu wrażeniu szlemik pikowy, szczególnie z lepszej ręki E, jest tu bardzo dobrym, godnym polecenia kontraktem. Jeśli rozgrywający nie odda lewy atutowej – przy podziale pików 2–2 (szansa 40%) bądź 3–1 z singlową damą (12,5%) – jego jedyną przegrywającą będzie trefl. Kiedy zaś piki podzielą się 3–1 z damą w długości (37,5%), do wygrania szlemika konieczny będzie podział kierów 3–3 (36%, ale patrz niżej) oraz udany impas przeciwko ♣K (50%). W sprawie kierów należy się sprecyzowanie: nie tyle podział 3–3, co optymalne rozegranie tego koloru, aby zmaksymalizować szansę zdobycia w nim czterech wziątek, także gdy nie jest on rozłożony 3–3. Jeśli zagramy ♥A i ♥D, a od e-S-a spadnie ♥10 bądź ♥W, to optymalną kontynuacją – m.in. ze względu na zasadę ograniczonego wyboru – będzie impas ♥9 w ręce. Stracimy wprawdzie wówczas konfigurację ♥W 10 sec u e-S-a (1,6%), ale zyskamy na ośmiu konfiguracjach W x oraz 10 x tamże (zysk: 7 x 1,6% = 11,2%). Jeżeli do tego dodamy jeszcze konfiguracje z singlowym ♥W albo ♥10 u e-S-a, to okaże się, iż łączna szansa kierowa wynosi okołu 36% + 11,2% + 2,5% = około 50%. Wówczas musi się też udać impas przeciwko ♣K, przeto szansa zrealizowania kontraktu 6♠ w przypadku, gdy trzeba oddać lewę atutową, wynosi 50% x 50% = 25%. Stąd już tylko krok do wyliczenia łącznej szansy powodzenia szlemika, oto ona: 52,5% + 25 x 37,5% = ponad 71%. Wyraźnie więcej niż mogło się wydawać w pierwszej chwili, nieprawdaż?
A i do tej, wysokiej przecież wartości należy jeszcze – jak się za chwilę okaże – coś dodać, w autentycznym rozdaniu trzeba bowiem oddać lewę na ♠D, a ♣K leży za impasem, mimo to po prawidłowej rozgrywce szlemik w piki powinien zostać zrealizowany! Grajmy: S zaatakuje ♦W – trzeba go zabić ♦A w dziadku, a następnie choćby ze zwykłej staranności – przebić w ręce karo (!). następnie zaś ściągnąć ♠A K; okaże się wówczas, że nie uniknie się oddania wziątki atutowej. Następnie ♥A i kier do damy – od e-S-a nie spadło nic istotnego. Nie impasujemy jednak jeszcze ♣K, tylko wykorzystując ostatni (na razie) pobyt w dziadku, przebijamy w ręce jeszcze jedno karo (!), zgrywamy ♥K i dobrą ♥9 (to ostatnie zagranie nie jest absolutnie konieczne) i wychodzimy w pika, wpuszczając e-S-a na damę:
|
♠ – ♥ – ♦ K D ♣ 9 8 |
|
♠ W 9 ♥ – ♦ – ♣ D W |
|
♠ 6 ♥ – ♦ – ♣ A 5 2 |
|
♠ D ♥ – ♦ – ♣ K 10 7 |
|
Zostały mu już tylko trefle, zatem chcąc nie chcąc, musi on wyjść w ten kolor i wygrywamy szlemika, mimo że ♣K leży za impasem.
Oczywiście, gdyby w trzykartowej końcówce gracz S posiadał jeszcze na odejście karo, przebilibyśmy je ♠W na stole i zrobilibyśmy impas treflowy.
I jeszcze jedno, gdyby w drugiej rundzie kierów zleciał od e-S-a walet bądź dziesiątka, to aby pozostać w zgodzie z szansami, należałoby również przebić w ręce karo i od razu wpuścić e-S-a na ♠D. Gdyby nie miał on już kara (ani kiera!), musiałby odejść w trefla, robiąc rozgrywającemu impas w tym kolorze. Potem gracz E musiałby jeszcze tylko zrobić impas ♥9 w ręce. Oczywiście, gdyby i w tym wypadku S miał więcej niż trzy kara, po ♠D odszedłby bezpiecznie karem i rozgrywający musiałby sam zaimpasować najpierw ♣K, a potem ♥W/10.
W protokole tego niełatwego rozdania spotkamy na pewno minimaksowe wpisy 1430 dla WE, więcej będzie na pewno końcówek za 680 albo tylko 650, znajdą się w nim też bez wątpienia wpadkowe 100 po stronie przeciwnej.
Minimaks teoretyczny: 6♠(E!), 12 lew; 1430 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (WE);
♦ – 7 (WE);
♥ – 10 (WE);
♠ – 12 (E!);
BA – 9 (WE).