Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 3/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 1; rozdawał N, obie przed partią.
Rozdanie 1 Rozd. N, po partii: - |
♠ KQ964 ♥ 732 ♦ K96 ♣ K7 |
|
♠ AT8532 ♥ A96 ♦ 743 ♣ 9 |
♠ 7 ♥ KQJT54 ♦ QJ2 ♣ A53 |
|
♠ J ♥ 8 ♦ AT85 ♣ QJT8642 |
W |
N |
E |
S |
– |
1♠1 |
2♥ |
pas2 |
2♠3 |
pas |
4♥4 |
pas5 |
pas |
pas |
|
|
1ładne 11 PC na pięciu pikach, za zatem pełnowartościowe pierwszoręczne otwarcie
2wchodzi też w rachubę zgłoszenie negatywnej kontry, aby potem – np. po 2♠ partnera – pokazać zapowiedzią 3♣ nieforsująco trefle
3wskazanie dobrej ręki z co najmniej tolerancją kierową, w pierwszym czytaniu pytanie o zatrzymanie w pikach
4nadwyżka honorowo-układowa, w tym solidny sześciokart kierowy, zapowiedzenie z tą kartą końcówki w ten kolor jest zatem w pełni uzasadnione
5można pomyśleć o zgłoszeniu obronnych 5♣ (nie dwukolorowych 4BA, ze względu na wyraźną przewagę trefli nad karami); S ma tylko sześć przegrywających, wolno mu też liczyć na pełne wyłączenie w kierach, obrona będzie więc na pewno opłacalna, a przeciwnikom 4♥ w ogromnej większości wypadków wyjdą
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
1♠1 |
2♥ |
pas2 |
2♠3 |
pas |
4♥4 |
5♣5 |
pas |
pas |
ktr. |
pas |
pas |
pas |
|
|
1ładne 11 PC na pięciu pikach, za zatem pełnowartościowe pierwszoręczne otwarcie
2wchodzi też w rachubę zgłoszenie negatywnej kontry, aby potem – np. po 2♠ partnera – pokazać zapowiedzią 3♣ nieforsująco trefle
3wskazanie dobrej ręki z co najmniej tolerancją kierową, w pierwszym czytaniu pytanie o zatrzymanie w pikach
4nadwyżka honorowo-układowa, w tym solidny sześciokart kierowy, zapowiedzenie z tą kartą końcówki w ten kolor jest zatem w pełni uzasadnione
5można pomyśleć o zgłoszeniu obronnych 5♣ (nie dwukolorowych 4BA, ze względu na wyraźną przewagę trefli nad karami); S ma tylko sześć przegrywających, wolno mu też liczyć na pełne wyłączenie w kierach, obrona będzie więc na pewno opłacalna, a przeciwnikom 4♥ w ogromnej większości wypadków wyjdą
W |
N |
E |
S |
– |
1♠1 |
2♥ |
ktr.2 |
2♠3 |
pas |
4♥4 |
5♣5 |
pas |
pas |
ktr. |
pas |
pas |
pas |
|
|
1ładne 11 PC na pięciu pikach, za zatem pełnowartościowe pierwszoręczne otwarcie
2kontra negatywna, by potem pokazać nieforsująco trefle
3wskazanie dobrej ręki z co najmniej tolerancją kierową, w pierwszym czytaniu pytanie o zatrzymanie w pikach
4nadwyżka honorowo-układowa, w tym solidny sześciokart kierowy, zapowiedzenie z tą kartą końcówki w ten kolor jest zatem w pełni uzasadnione
5z punktu widzenia gracza S, którego ręka zawiera jedynie sześć przegrywających, wolno mu też liczyć na pełne wyłączenie kierowe – obrona na pewno będzie opłacalna, a przeciwnikom końcówka w kiery w ogromnej większości wypadków wychodzi
Najpopularniejszym kontraktem będą tu 4♥(E). Wprawdzie strona ta ma tylko 21 miltonów, ale też posiada solidnie uzgodniony, łącznie dziewięciokartowy kolor oraz stosowne walory układowe –W ma singla w treflach, aE w pikach. Przeciwko tej grze S wyjdzie najprawdopodobniej w singlowego ♠W – czyli w kolor, którym partner otworzył na pierwszej ręce licytację. Rozgrywający zabije ♠A na stole, zgra ♣A, przebije w dziadku – dziesiątką atu – trefla i – koniecznie!, przynajmniej gdy będzie mu zależało na zdobyciu 11 wziątek – wyjdzie stamtąd w karo – do damy w ręce. S pobije ♦D asem i – powiedzmy – zagra w atu (zorientuje się bowiem, że przebitka pika to mrzonka).E weźmie tę lewę ♥K w ręce, przebije na stole kolejnego trefla – asem atu, po czym zagra stamtąd karo.N wskoczy wówczas ♦K i wyjdzie ♠K, ale rozgrywający przebije wysoko, do końca wyatutuje i wykorzysta ♦W – swoją 11 wziątkę. A zatem nadróbka!
Jedynie pierwszy wist ♥8 pozbawiłby przeciwnika 11. lewy. Po takim ataku musiałby on czym prędzej, czyli bez straty tempa, przebić na stole dwie blotki treflowe (komunikując się z ręką wysoką pikową przebitką). A wówczas – ze względów komunikacyjnych – byłby w stanie tylko raz zagrać z dziadka w karo. Wystarczyłoby wtedy, aby N nie wskoczył ♦K w pierwszej rundzie tego koloru, a jego partner zabił ♦D asem i odszedł treflem, a w końcówce rozgrywający oddałby dwa kara. Zrobiłby wówczas tylko swoje. Podobnie stałoby się wtedy, gdyby E postawił na dwukrotne podegranie kar ze stołu. Obrońcy połączyliby mu bowiem drugi raz atu, więc oprócz dwóch kar oddałby jeszcze lewę treflową.
Na niektórych stołach turnieju dojdzie do kontraktu 5♣(S) z kontrą, wspomniałem już, że gracz S jak najbardziej będzie mógł obronę tę zapowiedzieć. Przeciwko tej grze W zaatakuje ♥A, ale w drugiej lewie – aby wyegzekwować maksymalną wpadkę bez dwóch – będzie już musiał koniecznie otworzyć kara. Jego partner powinien go na to zagranie nakierować, na przykład dokładając do ♥A damę (!). Teoretycznie wykluczy w ten sposób posiadanie ♥K, a tym samym zmusi gracza W do zmiany ataku. Ten ostatni wykona wówczas tzw. obvious shift, tj. zmieni wist na kolor oczywisty na podstawie widoku dziadka (i licytacji), tu: kara. Rozgrywający zabije wtedy ♦W asem w ręce i zagra w atu albo w pika. W tym drugim wypadku W wskoczy ♠A i powtórzy karem. Rozgrywający zabije w dziadku ♦K i spróbuje ♠K, ale E przebije go. S będzie zatem musiał oddać jeszcze ♣A i ♦D, polegnie zatem bez dwóch, za 300.
Jeśliby w lewie drugiej W wyszedł w cokolwiek innego niż karo, na przykład powtórzył kierem, przeciwnik łatwo już wybroniłby się bez jednej, za marne 100 punktów. To dopiero byłaby prawdziwie opłacalna obrona wykładanej końcówki przeciwników.
W protokole rozdania spotkamy zatem przede wszystkim zarówno zapisy 450 i 420 dla WE, jak i – dużo rzadziej – 300 oraz 100 dla tej strony.
Minimaks teoretyczny: 5♣(NS) z kontrą, 9 lew; 300 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (NS);
♦ – 8 (NS);
♥ – 10 (WE);
♠ – 7 (WE);
BA – 8 (WE).