Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 2/2012 - analiza rozdań
Rozdanie 28; rozdawał W, po partii NS.
♠ AQ ♥ Q6542 ♦ K52 ♣ 942 |
||
♠ 6 ♥ KJ97 ♦ Q874 ♣ J873 |
♠ K8742 ♥ A8 ♦ 10 ♣ AKQ106 |
|
♠ J10953 ♥ 103 ♦ AJ963 ♣ 5 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♠ |
pas |
1BA1 |
pas |
2♣2 |
pas |
pas (!?) |
pas |
pas |
|
1 półforsujące
2 naturalne trefle albo nieminimum w składzie zrównoważonym
Jak widać, jeżeli otwierający zdecyduje się na dosyć chyba oczywisty rebid 3♣, to jego partner nań spasuje.
albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♠ |
pas |
1BA1 |
pas |
3♣2 |
pas |
5♣ |
pas |
pas |
pas |
1 półforsujące
2 5+♠–4+♣, forsing do dogranej – to z kolei będzie przelicytowanie tej urodziwej skądinąd karty
Albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♠ |
pas |
1BA1 |
pas |
2♣2 |
pas |
2BA3 |
pas |
4♣4 |
pas |
5♣5 |
pas |
pas |
pas |
1 półforsujące
2 konwencja gazzilli: sztuczne, możliwe różne typy rąk, forsing na jedno okrążenie
3 6–8– PC, ręce bez 2+♠, 5+♥ oraz 6+♣/♦, możliwy jednak duży układ na kolorach młodszych (sztuczny rebid odpowiadającego 2♦ wskazalby układ dowolny, forsing na jedno okrążenie)
4 układ 5♠–5♣, silny inwit
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♠ |
pas |
1BA1 |
pas |
3♣2 |
pas |
5♣ |
pas |
pas |
pas |
1 półforsujące
2 można też, stosując konwencję gazzilli, taki właśnie rubid przeznaczyć na wskazanie układu 5♠–5♣ w sile inwitu
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♠ |
pas |
1BA1 |
pas |
3♣2 |
pas |
5♣ |
pas |
pas |
pas |
1 naturalne, nieforsujące
2 5+♠–5+♣, 16+–18 PC
Jak widać, pary licytujące standardową wersją Naszego Systemu, bezkonwencyjnie, będą miały z tym rozdaniem sporo kłopotów i czesto nie dojdą w nim do ostrej, choć w miarę przyzwoitej końcówki w trefle. Konwencja gazzilli, w którejś ze swoich kilkunastu wersji – będzie tu bardzo pomocna. Istnieją też inne rozwiazania konwencyjne mniej lub bardzie usprawniające licytację w tej sekwencji.
Także we Wspólnym Języku nie powinno być problemów – E da bowiem wówczas inwitowy rebid 3♣, wskazujący też układ (minimum) 5–5 w kolorach czarnych. A jego partnerowi nie pozostanie wówczas nic innego, jak dołożyć końcówkę. Owszem, nieraz lepsze od 5♣ mogłyby być 3BA, szczególnie w turnieju na maksy, nie bardzo jednak da się to już wszakże wybadać, posunięciem statystycznie uzasadnionym będzie zatem po prostu podniesienie do 5♣.
Rozgrywka tego kontraktu będzie jednak musiała być bardzo staranna. Powiedzmy, że obrońca W, posiadający zacinkę pikową, wyjdzie przeciwko niemu w atu. Rozgrywający będzie musiał wziąć tę lewę w ręce (tzn. nie będzie mu wolno wstawić w niej z dziadka ♣W), po czym powinien ściągnąć ♥A, wejść na stół ♥K i zagrać stamtąd w pika. Obrońca N wskoczy wówczas bez wahania ♠A i powtórzy treflem. Znów trzeba będzie wziąć tę lewę w ręce, a następnie przebić w dziadku dwa piki (bez uprzedniego ściągania króla w tym kolorze), a w rece kiera, ekspasując przy tym damę tego koloru. Potem na wyrobionego dzięki temu ostatniemu manewrowi ♥W na stole rozgrywający wyrzuci z ręki singlową ♦10, w kolejnej lewie przebije tam więc karo, a potem ściągnie ♣K oraz ♠K. Ostatnią wziątkę zdobędzie obrońca S na ♠W.
Jeszcze trudniejsza byłaby rozgrywka końcówki treflowej po pierwszym wiście ♦W i kontynuacji karowej (a nawet ♦A i ♦W!), tyle że na szczęście wist taki – raczej – nie padnie.
Oczywiście nie wszystkie duety WE zagrają tu kontrakt 5♣, pewnie nawet będzie ich mniej niż połowa. A że i jedenaście lew nie leży wówczas na stole, w turniejowych protokołach tego rozdania nalezy się spodziewać zarowno efektownych wpisów w wysokości 400 punktów dla WE, jak i wielu spokojniejszych, a mianowicie 150 i 130 dla tej strony, jak również 50 dla NS.
Minimaks teoretyczny: 5♣(WE), 11 lew; 400 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 11 (WE);
♦ – 7 (NS);
♥ – 8 (W!);
♠ – 7 (WE);
BA – 8 (WE).