KMP 11/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 23; rozdawał S, obie po partii.
Rozdanie 23 Rozd. S, po partii: obie |
♠ QT4 ♥ AKJ3 ♦ 5 ♣ AK543 |
|
♠ AK6 ♥ T94 ♦ KQJ6 ♣ QT7 |
♠ 52 ♥ 8652 ♦ AT832 ♣ 92 |
|
♠ J9873 ♥ Q7 ♦ 974 ♣ J86 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1BA |
ktr.1 |
2♦2 |
pas |
3♦3 |
ktr.4 |
pas |
3♠5 |
pas |
pas |
pas |
|
1 powiedzmy, że jest to kontra dwukolorowa: 5+♣/♦–4♥/♠
2 naturalne zejście
3 z tak dobrym fitem można śmiało podnieść do 3♦
4 ale i N nie powinien wycofać się z walki, tylko drugi raz – tym razem bardziej ogólnowywoławczo – skontrować
5 na swoją ostatnią zapowiedź partner powinien mieć – modelowo – układ 4–3 w starszych, z punktu widzenia e-S-a: statystycznie 3–4–1–5
Oczywiście nie wszystkie duety NS będą na tyle dobrze konwencyjnie wyposażone, aby wywalczyć tu optymalny kontrakt 3♠. Poza tym, jeśli E w pierwszym okrążeniu spasuje, to S zalicytuje 2♣ – do koloru partnera, i na tym licytacja może wygasnąć, gdy E drugi raz spasuje. Gracz ten ma jednak asa i układ 5422, z jego punktu widzenia siły są więc w rozdaniu wyrównane i to jego stronie może wychodzić wyższa częściówka. Bez wątpienia nie będzie zatem tchórzliwie pasował i podejmie walkę. A że w ten sposób bardziej pomoże, aniżeli zaszkodzi przeciwnikom – cóż, w brydżu takie wypadki też się zdarzają.
Przeciwko 3♠(S) W zaatakuje ♦K, a potem najprawdopodobniej zagra trzy razy w piki. Rozgrywający ściągnie wtedy cztery kiery, by pozbyć się na nie pozostałych dwóch kar z ręki, po czym zagra trefle z góry. Dama nie spadnie, przeto skończy się na wymaganych dziewięciu wziątkach. Proszę zwrócić uwagę, iż gdyby po ♦K W nie zagrał trzy razy w piki, rozgrywający łatwo już zrobiłby nielicytowaną końcówkę.
Treflowa gra strony NS zostałaby natomiast ograniczona do tylko ośmiu wziątek, broniący zrobiliby bowiem wtedy przebitkę pikową.
Minimaksowe 140 – za 3♠(NS) swoje – na pewno będą nie tak rzadko obecne w protokole tego rozdania, znajdą się w nim też jednak i różne inne, obustronne, niewysokie zapisy.
Minimaks teoretyczny: 3♠(NS), 9 lew; 140 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8 (NS);
♦ – 8 (WE);
♥ – 7(NS);
♠ – 9 (NS);
BA – 7 (WE).