KMP 11/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 20; rozdawał W, obie po partii.
Rozdanie 20 Rozd. W, po partii: obie |
♠ AQJ93 ♥ T72 ♦ 7 ♣ Q952 |
|
♠ KT5 ♥ QJ6 ♦ QT853 ♣ 86 |
♠ 76 ♥ K954 ♦ AK42 ♣ T74 |
|
♠ 842 ♥ A83 ♦ J96 ♣ AKJ3 |
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
pas1 |
1♣ |
1♦ |
1♠ |
3♦2 |
pas |
pas |
ktr.3 |
pas |
3♠4 |
pas |
pas/4♠5 |
pas |
(pas) |
(pas) |
|
|
|
1 na trzeciej ręce można dać otwarcie, nawet po partii, ale nie 1♣, tylko 1♦
2 partner jest po pasie, nie ma więc mowy o końcówce, trzeba zatem maksymalnie utrudnić życie przeciwnikom
3 kontra nadwyżkowa, wywoławcza
4 trzy piki
5 można zaryzykować końcówkę, jest bowiem na pewno wyłączenie karowe, a partner nie ma złej karty, dał bowiem otwarcie na czwartej ręce (a nie spasował)
albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♦1 |
ktr.2 |
3♦3 |
4♠ |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1 trzecia ręka
2 wątpliwa nieco, rzecz jasna
3 po uprzednim pasie i trzecioręcznym otwarciu partnera nie może to być czysty blok, zwłaszcza po partii
Albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♦ |
pas |
3♦ |
pas |
pas |
pas |
Kontra e-S-a jest nieco wątpliwa, ale gdy w zamian spasuje on, łatwo może się skończyć tak, jak przedstawiono to w sekwencji ostatniej. E wpadnie wówczas bez jednej, za 100, podczas gdy na NS wychodzą 4♠. Nie znaczy to jednak wcale, że jest to końcówka właściwa. Jej zrealizowanie wymaga bowiem ♠K x albo ♠K x x w ręce W, a szansa na to wynosi tylko 34%. Nawet w meczu byłaby to więc dograna nieco poniżej szans (wówczas próg opłacalności zalicytowania popartyjnej końcówki wynosi 38%), tym bardziej dotyczy to zatem gry w turnieju na maksy. W końcówkę tę może jednak wpędzić stronę NS wysoka licytacja karowa przeciwników – i często tak właśnie się stanie. Gracz N – z singlem karo – będzie bowiem miał prawo liczyć na pełne wyłączenie w tym kolorze. Nie zawsze to wystarczy, tym razem jednak…
W protokole rozdania spotkamy więc przede wszystkim wpisy 170 i minimaksowe 620 dla WE, ale też na pewno tylko 100 dla tej strony [za 3♦(WE) bez jednej].
Minimaks teoretyczny: 4♠(NS), 10 lew, 620 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 11 (NS);
♦ – 8 (WE);
♥ – 6 (NS,WE!);
♠ – 10 (NS);
BA – 8 (NS).