KMP 11/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 19; rozdawał S, po partii WE.
Rozdanie 19 Rozd. S, po partii: EW |
♠ A6 ♥ J987 ♦ AQJT7 ♣ A8 |
|
♠ T98743 ♥ T543 ♦ 8 ♣ QT |
♠ J52 ♥ KQ6 ♦ K43 ♣ 6532 |
|
♠ KQ ♥ A2 ♦ 9652 ♣ KJ974 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
1♣1 |
pas |
2♦2 |
pas |
3♦3 |
pas |
3BA4 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1 także we Wspólnym Języku, nie 1♦ ze względu na szczególną rachityczność tego koloru
2 5+♦, niewykluczone starsze czwórki, forsing do dogranej
3 z czterokartowym fitem karowym – i układem 5–4 – należy podnieść do 3♦ rzecz jasna
4 w podstawowym wariancie partner ma 12–14 PC w składzie zrównoważonym, więc najczęściej optymalnym kontraktem będą właśnie 3BA; trudno też, aby w turnieju na maksy N parł w zamian do końcówki w kolor
Będzie to kontrakt absolutnie standardowy, osiągnięty na ogromnej większości stołów turnieju. Przeciwko tej grze E zawistuje albo pasywnie w trefla, albo atakująco ♥K, także quasi-pasywne wyjście w pika może od czasu do czasu okazać się skuteczne. Wist ♣5 pozwoli rozgrywającemu rozczytać konfigurację w tym kolorze, co zaowocuje zagraniem go z góry – i ostatecznie aż 12 wziątkami. Atak ♥K zostanie zaś zabity w dziadku asem, po czym rozgrywający zaimpasuje kara. Teoretycznie rzecz biorąc, po dojściu ♦K E powinien zdjąć ♥D, jeśli bowiem tego nie zrobi, a przeciwnik zagra trefle z góry, to ♥D lewy już nie weźmie. Do zagrania trefli z góry jeszcze jednak daleko, najprawdopodobniej E powinien zatem wyjść teraz w pika. Powiedzmy, że N weźmie tę lewę asem w ręce i ściągnie kara. A potem zagra w trefle. Wprawdzie na ♣A spadnie od W ♣10 (♣D?), teoretycznie nie będzie to jednak nic znaczyć (oczywiście, jeżeli tylko E nie pozbędzie się wcześniej ani jednego trefla). I teraz rzeczywiście – zagranie trefli z góry da e-N-owi 12 lew, jeśli jednak rozgrywający zrobi impas waletem, to oprócz ♣D odda tez jeszcze ♥D i będzie musiał się zadowolić jedynie dziesięcioma lewami.
Wszystko jest zatem możliwe, w protokole rozdania spotkamy więc wpisy w wysokości 460, 490 i 430 dla WE.
Minimaks teoretyczny: 5BA(NS), 11 lew; 460 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 11 (NS);
♦ – 11(NS);
♥ – 9 (NS);
♠ – 8 (NS);
BA – 11 (NS).