Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 3/2012 - analiza rozdań
Rozdanie 2; rozdawał E, po partii NS.
♠ 63 ♥ J6 ♦ Q64 ♣ K98643 |
||
♠ AQJ5 ♥ 1084 ♦ A109 ♣ J102 |
♠ 982 ♥ AQ752 ♦ 732 ♣ AQ |
|
♠ K1074 ♥ K93 ♦ KJ85 ♣ 75 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
1♥ |
pas |
1♠ |
pas |
1BA1 |
pas |
3BA/4♥2 |
pas |
pas |
|
1 12–14 PC, modelowy układ 5♥332
2 z naciskiem na 3BA, i to nie tylko dlatego, iż gra toczy się w turnieju na maksy
Po prostu przy obu rękach maksymalnie zrównoważonych (w ramach istniejących możliwości) bardzo często łatwiej jest wziąć dziewięć lew w bez atu aniżeli dziesięć w kolor (zakładając ponadto rzecz jasna stosowne pokrycie bilansowe).
W tym wypadku jest jednak inaczej. Przeciwko ewentualnym 3BA(E) obrońca S wyjdzie najprawdopodobniej w karo (piki były przecież licytowane przez dziadka). Rozgrywający zabije zatem trzecią rundę tego koloru i zrobi impas ♥D w ręce. S pobije ją ♥K i ściągnie fortę karową. Tylko swoje, 400 dla WE.
Podobnie skończy się po ataku treflowym. Gdyby jednak przeciwko bezatutowej grze E obrońca S wyszedł w pika (bądź – gwoli absolutnej ścisłości – w kiera), rozgrywający mógłby już zrobić nie tylko nadróbkę, ale nawet dwie. Jedenaście wziątek skompletowałby jednak jedynie wówczas, gdyby w pierwszej lewie zadysponował ze dziadka ♠5 (po ataku czwartą najlepszą ♠4 byłoby to zresztą tzw. zagranie procentowe (ang. percentage play). Oprócz czterech pików E wziąłby wówczas cztery kiery (impas przeciwko ♥K nie udałby się, ale potem na ♥A spadłby od e-N-a pierwotnie drugi ♥W), dwa trefle oraz karo.
Tymczasem grając w kiery, E ma tylko trzy przegrywające: atutową oraz dwie karowe. Co więcej, do zawsze mu należnych dziesięciu wziątek bezwarunkowo ograniczy go tylko i wyłącznie pierwszy wist karowy. A ten – przeciwko końcówce w kiery – wcale przecież nie musi paść. Po pikowym na przykład – rozgrywający także będzie mógł, przynajmniej teoretycznie rzecz biorąc, dołożyć ze stołu blotkę. I już będzie miał bezcenną nadróbkę. Także po ataku w trefle bądź w kiera E – aby zdobyć lew jedenaście, musiałby zaimpasować e-S-owi nie tylko króla, ale i dziesiątkę pik. W takich okolicznościach nie byłoby to jednak raczej możliwe.
Najpopularniejszymi wpisami w protokołach tego rozdania będą zatem niewątpliwie 400 oraz 420 dla WE, niewykluczone że z przewagą pierwszego z nich.
Minimaks teoretyczny: 4♥(WE), 10 lew; 420dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 6 (NS, WE!);
♦ – 8 (WE);
♥ – 10 (WE);
♠ – 9 (WE);
BA – 9 (WE).