KMP 6/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 32; rozdawał W, po partii WE.
Rozdanie 32 Rozd. W, po partii: EW |
♠ K J 8 ♥ 10 3 ♦ J 6 5 3 2 ♣ K 9 5 |
|
♠ Q 9 4 3 ♥ K 8 6 5 ♦ Q 9 8 ♣ A 6 |
♠ 10 6 ♥ A Q J 7 ♦ 10 7 4 ♣ Q 10 3 2 |
|
♠ A 7 5 2 ♥ 9 4 2 ♦ A K ♣ J 8 7 4 |
W |
N |
E |
S |
pas1 |
pas |
pas2 |
1♣ |
ktr.2 |
1♦3 |
1♥ |
1♠4 |
pas |
2♦5 |
2♥6 |
pas |
pas |
2♠7 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1karta zbyt słaba na pierwszoręczne otwarcie
2można dać trzecioręczne otwarcie, ale raczej nie 1♣, tylko 1♥ (!)
3kontra wywoławcza
46–10 PC, 4+♦, narzuca się zapowiedź 1BA, ale ponieważ z dotychczasowego przebiegu wydarzeń wynika, że szykuje się obustronna batalia częściówkowa, warto pokazać kolor, którym ewentualnie będzie można walczyć z kolorem przeciwników (na ogół starszym)
4naturalny rebid, świadczy też o tym, iż S miał pełnowartościowe otwarcie
55+ ♦ (zasadniczo rebid 1♠ forsuje, zwłaszcza we Wspólnym Języku)
6po wywoławczej kontrze partnera E może sobie jak najbardziej pozwolić na zgłoszenie 2♥
7trzy piki, walka do końca, tym bardziej że N widzi, iż przeciwnicy mają osiem kierów, przeto gdy pozwoli im się rozgrywać dwa w ten kolor, na ogół nie będzie to dla strony NS korzystne
albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♥1 |
ktr. 2 |
rktr. |
2♦ |
pas |
pas |
2♥ |
pas |
pas |
pas |
1trzecia ręka, więc otwarcie 1♥ (lepsze niż 1♣) jak najbardziej dopuszczalne
2nieco odbiegająca od modelowej, ale dopuszczalna
albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♥1 |
ktr. 2 |
rktr. |
2♦ |
pas |
pas |
2♥ |
2♠3 (!) |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1trzecia ręka, więc otwarcie 1♥ (lepsze niż 1♣) jak najbardziej dopuszczalne
2nieco odbiegająca od modelowej, ale dopuszczalna
35♦–3♠, walka do końca!
albo:
W |
N |
E |
S |
pas |
pas |
1♥ |
pas1 |
2♣2 |
pas |
2♥3 |
ktr.4 |
pas |
2♠5 (!) |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1skoro wywoławczą kontrę określiłem jako nie do końca modelową, znaczy to też, iż alternatywnie S może spasować
2drury
3otwarcie podlimitowe
4wyprzedzająca kontra wywoławcza
5z trzema pikami, zwłaszcza przy dublu kier, zapowiedź w pełni racjonalna, zwłaszcza że partner jest po pasie i 2♠ – nawet na siedmiu atutach – mogą się okazać łatwiejsze do wygrania niż alternatywne 3♦
W rozdaniu tym grane będą niewysokie kontrakty, na ogół przez stronę NS: 2♠, rzadziej 2/3♦, wszystkie na siedmiu atutach, od czasu do czasu trafi się też 1BA. Z kolei gracz E utrzyma się czasami w kontrakcie 2♥.
2♥(E) zostaną bez trudu położone bez jednej – S zaatakuje ♦K i ♦A, sygnalizując w tym kolorze dubletona, wyjdzie w zalawintalowane przez partnera piki i przebije trzecią rundę kar. Przeto broniący dostaną jeszcze jedną wziątkę pikową oraz lewę na ♣K. Bez jednej, 100 dla NS.
Przeciwko 2♠(S) W wyjdzie zapewne kierem, zaś jego partner karem albo treflem. W obu wypadkach rozgrywający łatwo ograniczy swoje przegrywające do dwóch kierów, dwóch trefli i pika. Najtrudniej będzie w przypadku gry 2♠(S) po ataku blotką atu, gdyby rzecz jasna takowy nastąpił. Rozgrywający musiałby wtedy zadysponować ze stołu ♠8, wstawioną przez E ♠10 zabić w ręce ♠A, zgrać ♦A K i wyjść treflem. Gdy W wskoczyłby wówczas ♣A i powtórzył pikiem, S utrzymałby się ♠W w dziadku, przebił w ręce karo, wrócił na stół ♣K i na dobre karo pozbył się z ręki kiera. Najprawdopodobniej po ♣A W wyszedłby jednak karem i broniący zagraliby trzykrotnie w ten kolor. Rozgrywający musiałby wtedy zrzucić z dziadka trefla, kiedy zaś następnie zostałby tam wpuszczony ♣K, przebiłby w ręce karo, zaimpasował piki waletem i zagrał wyrobionego ♦W, zrzucając z ręki trefla. W przebiłby ♠9, po czym mógłby jedynie odejść ♠D – do ♠K i dobrego kara na stole, bądź kierem – pod podwójny renons, wówczas ostatnie dwie wziątki zdobyłyby rozłącznie ♠7 w ręce i ♠K w dziadku. Jak widać, po starannej obronie S zostanie wprawdzie postawiony przed kilkoma problemami, ze wszystkich tych sytuacji będzie jednak w stanie wyjść zwycięsko…
NSzrealizują też kontrakt 1BA, ich 3♦ powinny już jednak zakończyć się wpadką bez jednej, w tym wypadku N odda bowiem dwa kiery, ♦D oraz dwie wziątki treflowe.
Najpopularniejszym wpisem w protokole rozdania będą 110, 100 i 90 dla NS, znajdą się w nim też jednakże i wpadkowe 50 po stronie przeciwnej.
Minimaks teoretyczny: 2♠(NS), 8 lew; 110 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8(N!);
♦ – 8 (NS);
♥ – 7 (WE);
♠ – 8 (NS);
BA – 7 (NS).