KMP 6/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 24; rozdawał W, obie przed partią.
Rozdanie 24 Rozd. W, po partii: - |
♠ Q 7 5 ♥ K 3 ♦ 8 5 2 ♣ K Q 10 6 4 |
|
♠ 8 4 ♥ A 8 5 ♦ A 9 7 6 ♣ A J 9 5 |
♠ K 10 9 6 ♥ 9 7 4 2 ♦ Q 10 3 ♣ 3 2 |
|
♠ A J 3 2 ♥ Q J 10 6 ♦ K J 4 ♣ 8 7 |
W |
N |
E |
S |
1♣ |
pas1 |
1♦ |
ktr. |
pas |
3♣ |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1karta nieco za słaba na wejście 2♣
2teraz jednak N musi zaznaczyć jej potencjał, skacząc na (bilansowe) 3♣, 1BA byłoby niedolicytowaniem, zaś 2BA lekkim przelicytowaniem tej ręki, ta ostatnia zapowiedź jest jednakże jak najbardziej dopuszczalna
Tak potoczy się licytacja na wielu stołach turnieju, zaś przeciwko ostatecznym 3♣(N) E wyjdzie najprawdopodobniej bezpiecznie w kiera. Powiedzmy, że W zabije pierwszą lewę ♥A (gdy przepuści, rozgrywający weźmie ją w ręce ♥K i powtórzy kierem), zaś N dołoży z ręki ♥K. W drugiej lewie W wyjdzie – załóżmy – pikiem, więc rozgrywający zabije ♠9 waletem na stole i zagra trefla – do króla w ręce. A po utrzymaniu się nim wróci na stół kierem, powtórzy stamtąd treflem – do dziesiątki i zagra w atu po raz trzeci. Alternatywnie będzie mógł zrobić impas ♣10 już w pierwszej rundzie tego koloru. Potem wystarczy mu zagrać karo do dziesiątki i już będzie miał wymagane dziewięć lew: trzy atutowe, trzy kierowe, dwie pikowe oraz karową. A odda tylko dwa trefle, kiera i karo.
Najtrudniejbyłoby po nieszczególnie realnym ataku karowym i kontynuacji tym kolorem, kiedy to N – aby zrobić swoje, musiałby w pierwszej rundzie trefli puścić dziadkową ♣8 wkoło (!). Zapewne tak by nie zagrał, ale i w rzeczywistości nie będzie musiał aż tak się wykazywać, nie dostanie bowiem tak szkudnego ataku.
Kontrakt 2BA(N) zostałby położony po ataku kierowym (albo honorem karowym!?) i dalszej starannej obronie. Broniący nie mogliby dopuścić, aby przeciwnik wziął więcej niż jednego trefla, ten ostatni mógłby wówczas skompletowac jedynie trzy kiery, dwa piki, trefla i karo.
W protokole rozdania dominować powinny minimaksowe 110 dla NS, tym bardziej że strona ta może też zrealizować siedmioatutowe 2♠, choć teoretycznie rzecz biorąc, jedynie z rękiS. Tyle tylko, że także 2♠(N) położyłby tylko i wyłącznie pierwszy wist karowy… Od czasu do czasu pojawią się w nim też 120 dla tej strony, ale również wpadkowe 50 po stronie przeciwnej.
Minimaks teoretyczny: 2♠(S!), 8 lew albo 3♣(NS), 9 lew; 110 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (NS);
♦ – 8 (S!);
♥ – 7 (NS);
♠ – 8 (S!);
BA – 7 (NS).