KMP 6/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 17; rozdawał N, obie przed partią.
Rozdanie 17 Rozd. N, po partii: - |
♠ K ♥ A K 10 9 8 7 5 ♦ 8 3 ♣ 8 7 6 |
|
♠ Q J ♥ Q J 3 ♦ K Q 5 4 ♣ K Q J 5 |
♠ 10 8 5 2 ♥ 4 2 ♦ A 9 6 ♣ 10 9 3 2 |
|
♠ A 9 7 6 4 3 ♥ 6 ♦ J 10 7 2 ♣ A 4 |
W |
N |
E |
S |
– |
3♥1 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1dla niektórych duetów NS karta otwierającego będzie jednak na takie otwarcie za silna
2punktów sporo, ale marniutkie, nie ma pików ani pięciokartu, pas jest tu przeto krokiem bardziej niż racjonalnym
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
1♥1 |
pas |
1♠ |
ktr. |
2♥ |
pas |
2♠ |
pas2 |
3♥3 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1skoro nie można otworzyć 3♥, trzeba zacząć od 1♥, pas byłby tu działaniem zbyt asekuracyjnym (mocno nieodpowiednie byłoby też otwarcie słabymi 2♥ czy 2♦ multi)
2z przyczyn wyłuszczonych wyżej nie należy prowokować partnera drugą kontrą
3jestem przekonany, że mam lepsze kiery niż ty piki, partnerze!
Na większości stołów turnieju ostatecznym kontraktem powinny być właśnie 3♥(N). Wist nastąpi w piki albo w trefle. W tym pierwszym wypadku rozgrywający łatwo zrzuci coś z ręki na ♠A i odda tylko cztery wziątki. Oczywiście obrońcom nie wolno będzie pozwolić, aby N przebił na stole trzecią rundę trefli. Najgorszy dla e-N-a będzie pierwszy wist w trefle – o tyle, że nie będzie mu wolno zabić go asem. Jeśliby bowiem tak postąpił, to potem wystarczyłoby, aby broniący połączyli atuty; rozgrywający musiałby wtedy oddać dwa trefle, dwa kara oraz kiera. Kiedy jednak pierwszy wist treflowy zostanie przepuszczony, obrona będzie już bezradna. Jeżeli powtórzy treflem, rozgrywający przejdzie do ręki ♠K, przebije na stole trzecią rundę trefli, na ♠A pozbędzie się z ręki kara i odda jeszcze tylko karo oraz kiera; zrobi przeto nadróbkę. Po wzięciu pierwszej lewy (treflowej), E czy W będzie zatem musiał wyjść w atu, aby zabrać przeciwnikowi przebitkę w dziadku (przedtem broniącym wolno będzie odebrać jedno albo dwa kara). A wówczas N zabije ♥A, odblokuje ♠K, dostanie się na stół ♣A i na ♠A pozbędzie się z ręki trefla (czy kara) i skompletuje dziewięć wziątek.
W protokole rozdania spotkamy przede wszystkim minimaksowe 140 dla NS, ale też – sporadycznie – 170 dla tej strony, oraz – rzadko – 420 dla NS i 50 po stronie WE.
Minimaks teoretyczny: 3♥(NS), 9 lew; 140 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7 (WE);
♦ – 6 (NS,WE!);
♥ – 9(NS);
♠ – 8 (NS);
BA – 5 (NS, WE!).