KMP 5/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 18; rozdawał E, po partii NS.
Rozdanie 18 Rozd. E, po partii: NS |
♠ K J 9 2 ♥ K J ♦ 10 5 4 2 ♣ Q 10 8 |
|
♠ A Q 5 3 ♥ 10 7 6 ♦ K 9 7 6 ♣ K 3 |
♠ 10 7 4 ♥ 9 8 4 2 ♦ J 8 ♣ J 6 5 2 |
|
♠ 8 6 ♥ A Q 5 3 ♦ A Q 3 ♣ A 9 7 4 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
pas |
1BA |
pas |
2♣ |
pas |
2♥1 |
pas |
3BA |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1cztery kiery, wykluczone cztery piki
To kolejna oczywista końcówka, którą powinny zagrać wszystkie duety strony NS. Po ujawnieniu przez e-S-a czterech kierów, a przez e-N-a czterech pików W zaatakuje na pewno swym czwartym najlepszym karem – szóstką. Rozgrywający zadysponuje ze stołu ♦2, zaś E powinien wstawić ♦8, będzie to równoważne impasowi przeciwko dziadkowej ♦10. Z prawa jedenastu będzie bowiem wynikało, że S ma tylko dwie karty starsze od szóstki, a partner nie zaatakował raczej do silnej ręki spod ♦K D ani ♦A D. Wstawienie na trzeciej ręce ♦W dużo częściej zatem pomoże przeciwnikowi, aniżeli mu zaszkodzi. Tu zabije on ♦8 damą, po czym najprawdopodobniej dostanie się na stół kierem i zagra stamtąd ♣D na culbertsonowski impas. Po wzięciu tej lewy ♣K W – W będzie zarówno bezpiecznie, jak i atakująco kontynuował karem, czego nie mógłby uczynić, gdyby w pierwszej lewie jego partner zmarnował ♦W. Rozgrywający pobije ♦W asem, dostanie się do dziadka kierem i dwukrotnie zaimpasuje ♣W. Będzie już przeto dysponował dziewięcioma wziątkami: czterema kierowymi, trzema treflowymi i dwoma karowymi. Zgra je i w końcówce wyjdzie z ręki w pika. W kolorze tym nie będzie żadnej palcówki – W wskoczy ♠A i ściągnie ♦K, 10. lewą e-S-a stanie się przeto albo ♠K, albo ♦10 na stole.
Proszę zauważyć, iż gdyby W pierwszej lewie E wstawił ♦W, można już byłoby wziąć lew 11, choć aby otworzyć ku temu drogę, rozgrywający musiałby w drugiej lewie zagrać w pika – do waleta w dziadku, a dopiero potem wziąć się za trefle. Polecana rozgrywka to jednak najpewniejsza droga do zrealizowania kontraktu (dwa kara, cztery kiery i trzy trefle), daje też sporą szansę na nadróbkę. Hegemonem turniejowego protokołu tego rozdania winno przeto zostać minimaksowe 630 dla NS.
Minimaks teoretyczny: 4BA(NS), 10 lew; 630 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 10 (S!);
♦ – 10 (S!);
♥ – 10 (S!);
♠ – 9 (NS);
BA – 10 (NS).