KMP 1/2020 - analiza rozdań
Rozdanie 19.
Rozdanie 19 Rozd. S, po partii: EW |
♠ A ♥ Q 9 4 2 ♦ K 7 3 ♣ A 10 9 5 4 |
|
♠ J 4 3 2 ♥ A 10 8 ♦ 10 9 8 5 ♣ J 3 |
♠ K Q 10 9 7 6 ♥ J 7 5 ♦ A Q ♣ K 2 |
|
♠ 8 5 ♥ K 6 3 ♦ J 6 4 2 ♣ Q 8 7 6 |
Przy grze utrzyma się para EW i grać będzie w piki. Dość często kontraktem ostatecznym może być końcówka, wylicytowana na przykład w taki sposób:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 2♣ (1) | 2♠ | 3♣ (2) |
3♠ (2) | pas | 4♠ | pas |
- Precision.
- Tak S, jak i W trochę „naciągają” swoje odzywki. Elementem decydującym o tym, że obaj licytują na wysokości trzech jest czterokartowy fit w kolorze partnera. Z uzupełnieniem trzykartowym z pewnością powiedzieliby PAS, a tak decydują się włączyć do walki o zapis.
Jeśli jednak S spasuje po wejściu gracza E, to nastąpią jeszcze dwa pasy i grana będzie częściówka pikowa.
Minimaks rozdania to kontrakt 5♣ z kontrą bez trzech za 500. Para NS broni w ten sposób zapisu 620 za zrealizowane na linii EW cztery piki.
To jednak tylko teoria, gdyż w praktyce rozgrywający weźmie na 4♠ tylko dziewięć lew.
Popatrzmy na przebieg gry: Pierwszy wist treflowy do asa, ściągnięcie asa atu i odwrót w trefla. Teraz najprostszą i dość sensowną metodą na wzięcie dziesięciu lew jest zagranie na to, że S posiada jedną figurę kierową z dziewiątką (K9x lub D9x). Po zabraniu przeciwnikom ostatniego atuta wychodzimy więc z ręki blotką kier do ósemki. Niestety N bierze lewę ♥9 i jest już po zawodach.
Wygrywająca linia rozgrywki jest niezwykle ciekawa ale bardzo, bardzo nieoczywista. Po takim samym początku również gramy w kiera, ale ze stołu kładziemy dziesiątkę. W tym momencie N znalazł się na wpustce – nie może wyjść ani a trefla, ani w kiera (wtedy dodamy z ręki blotkę), więc jedyne, co może zrobić to odwistować w karo. Dama z ręki, a potem as karo. W następnej lewie wchodzimy waletem pik do stołu i przebijamy blotkę karo. W tym momencie S stał się jedynym właścicielem zatrzymania karowego. Zgrywamy atuty do końca i ostatni z nich stawia e-S-a w przymusie kierowo-karowym. Może pozbyć się kara – źle, albo wysinglować króla kier – również źle. 620 i maks dla pary EW. Nie sądzę jednak, by komukolwiek udało się przeprowadzić tak karkołomną rozgrywkę.