Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 9/2015 - analiza rozdań
Rozdanie 27; rozdawał S, obie przed partią.
Rozdanie 27 Rozd. S, po partii: - |
♠ QT5 ♥ QJ62 ♦ T82 ♣ KQ8 |
|
♠ K6 ♥ T83 ♦ AQJ943 ♣ J7 |
♠ A8432 ♥ AK5 ♦ 76 ♣ T53 |
|
♠ J97 ♥ 974 ♦ K5 ♣ A9642 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1♦ |
pas |
1♠ |
pas |
2♦ |
pas |
2♠1 |
pas |
pas2 |
pas |
|
|
1 pięć pików, inwit (10–12– PC)
2 nie ma ani nadwyżki, ani fitu pikowego
Powyższe przy założeniu, że gra się coraz bardziej ostatnio popularnymi konwencyjnymi 2♥: signoff na pikach albo forsing do dogranej w składzie (w zasadzie) dowolnym. Jeśli para WE nie stosuje tej całkiem przydatnej konwencji, pozostaje jej co następuje:
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1♦ |
pas |
1♠ |
pas |
2♦ |
pas |
3♦1 |
pas |
pas2 |
pas |
|
|
1 inwit, partner prawie zawsze ma 6+♦
Wreszcie gdy E uzna, iż jego ręką konstytuuje forsing do końcówki (wątpliwe!), ma do dyspozycji sekwencję następującą:
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1♦ |
pas |
1♠ |
pas |
2♦ |
pas |
2♥1 |
pas |
2♠2 |
pas |
3♣3 |
pas |
3♦4 |
pas |
?5 |
|
1 konwencyjne, jak opisano to wyżej, zwane także transferowym trzecim koloremalbotanim transferem
2 automatyczne
3 czwarty kolor, wyjaśnia, iż uprzednie 2♥ były co najmniej seminaturalne
4 brak zatrzymania treflowego i trzech pików
5 jeśli E nadal upiera się przy zagraniu końcówki, to pozostaje mu albo wrzucić 5♦, albo zalicytować 3♠, z nadzieją, iż partner podniesie je do dogranej z drugą starszą figurą; tak właśnie stałoby się w aktualnym rozdaniu. Piki gracza E są jednak na taką sekwencję stanowczo zbyt słabe. A gdyby odpowiadający myślał o – na pewno przynajmniej nieco gamblingowych – 3BA, w oparciu o karowego longera roboczego, to nie powinien był ujawniać swojej treflowej pięty achillesowej. Tyle tylko, ze był tu nieco spętany konwencją, nie mógł przecież skoczyć na 3BA od razu po rebidzie 2♦ partnera, ten bowiem mógł posiadać trzy piki. Ani też po swych konwencyjnych 2♥ i negatywnych 2♠ partnera, ta ostatnia zapowiedź nadal bowiem pełnego fitu pikowego nie wykluczała. Jedyna zatem w miarę naukowa droga – dla zdecydowanego przesądzić dograną, a jednocześnie spętanego konwencją gracza E – to:
W |
N |
E |
S |
– |
– |
– |
pas |
1♦ |
pas |
1♠ |
pas |
2♦ |
pas |
2♥1 |
pas |
2♠2 |
pas |
3♦3 |
pas |
3BA4 |
pas |
pas |
pas |
1 transferowy trzeci kolor
2 automatyczne
3 fit karowy, forsujące
4 brak trzech pików
W ten sposób odpowiadający sprawdzi, czy partner ma trzy piki, nie ujawniając przy tym słabości treflowej. To wszystko przy wzmiankowanym już założeniu, że zdecydował się zagrać albo 4♠ albo 3BA. To ostatnie nawet przy braku zatrzymania treflowego – partner ma bowiem w tym kolorze dwie, a może nawet trzy karty. A wówczas – mimo że obrońcy odbiorą cztery trefle – 3BA mogą być nie tylko wykładane, ale też jedyną możliwą w tym rozdania do zrealizowania końcówką.
Ponadto ostatnia sekwencja przypadkowo ustawi ostateczne 3BA z akurat lepszej ręki W, broniący N wcale bowiem nie musi w trefla zawistować, podczas gdy jego partner zrobiłby to na pewno…
Z końcówek na WE wychodzi tylko 5♦, zaś 3BA położy jedynie atak treflowy i szybkie zdjęcie przez broniących trzech wziątek w tym kolorze. Do położenia jest też siedmioatutowa końcówka w piki. Wprawdzie atuty dzielą się 3–3, a ♦K siedzi w impasie, rozgrywający polegnie jednak ze względu na brak wystarczającej kontroli nad kolorem treflowym – aby gra została zrealizowana, broniący musieliby się jej zrzec, trzykrotnie zagrywając w trefle, tak jednak przecież nie na pewno postąpią.
W protokole rozdania znajdziemy przeto zwycięskie dla strony WE wpisy: 150, 140, 120 (za 2BA swoje) i minimaksowe 400 (za zrealizowane 5♦ i wypuszczone 3BA), ale też bez wątpienia wpadkowe 50 oraz 100 po stronie przeciwnej.
Na marginesie, wychodzące 5♦(WE), także nie są tu grą prawidłową, wymagają bowiem zastania ♦K x albo ♦K x xpod impasem (szansa 34%) oraz wyrobienia forty pikowej, aby pozbyć się na nią z ręki W kiera, czyli układu pików 3–3 (36%). Łączna szansa powodzenia końcówki w kara wynosi zatem niewiele ponad 12%.
Minimaks teoretyczny: 5♦(WE), 11 lew; 400dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 6 (NS,WE!);
♦ – 11 (WE);
♥ – 8 (WE);
♠ – 9 (WE);
BA – 8 (WE).