Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 12/2010 - analiza rozdań
Rozdanie 21; rozdawał N, po partii NS.
♠ J5 ♥ K3 ♦ KJ1042 ♣ K962 |
||
♠ 98 ♥ 852 ♦ Q853 ♣ AJ103 |
♠ KQ10732 ♥ AJ7 ♦ 6 ♣ Q87 |
|
♠ A64 ♥ Q10964 ♦ A97 ♣ 54 |
W |
N |
E |
S |
– |
pas1 |
1♠ |
pas |
1BA2 |
pas |
2♠ |
pas |
pas |
pas |
|
|
1 karta w zasadzie nieco za słaba na pierwszoręczne otwarcie w założeniach niekorzystnych
2 w Naszym Systemie półforsujące, we Wspólnym Języku naturalne, nieforsujące
albo:
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– |
1♦ |
1♠ |
ktr.1 |
pas |
2♣2 |
pas |
3♦3 |
pas |
pas |
pas |
|
1 kontra sputnik, przyrzeka kiery
2 naturalne, 5+♦–4+♣
3 fit karowy, zapowiedź z bilansu
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– |
1♦ |
1♠ |
2♥1 |
pas |
pas |
2♠ |
ktr.2 |
pas |
3♣3 |
pas |
3♦ |
pas |
pas |
pas |
|
1 naturalne, 5+♥, nieforsujące
2 kontra nadwyżkowa
3 5♦–4+♣ albo 5♣–4♦
No cóż, tam gdzie gracz N – w zasadzie jak najbardziej prawidłowo – na pierwszej ręce spasuje – jego strona najprawdopodobniej w ogóle nie zabierze głosu w licytacji i ostatecznym kontraktem staną się 2♠(E). Co więcej, jeśli tylko gracz S nie zawistuje wówczas w trefla, otwierając drogę do zdobycia przebitki w tym kolorze – E te swoje 2♠ zrealizuje (odda bowiem tylko pika, dwa kiery, karo oraz trefla) i wpisze na swoją stronę smakowite 110 punktów. Tylko pierwszy wist w trefla, a potem przebitka w tym kolorze grę tę położą.
Tymczasem na linii NS można wziąć aż dziesięć lew w kara (jeśli rzecz jasna nie odda wziątki na damę tego koloru) oraz dziewięć lew w kiery. I tam, gdzie zawodnik N – w zasadzie nieprawidłowo! – otworzy na pierwszej ręce licytację, to jego strona utrzyma się przy grze – jeżeli już nawet nie w minimaksowych 3♥ (to byłoby bowiem zadanie trudne), to co najmniej w 3♦. Przeciwko temu ostatecznemu kontraktowi obrońca E zaatakuje ♠K. Rozgrywający lewę tę rutynowo (ale w tym wypadku także absolutnie koniecznie) przepuści, naturalną kontynuację ♠D zabije w dziadku asem i wyjdzie stamtąd w trefla – do króla w ręce. Jeżeli W nie wskoczy w tej lewie ♣A, to rozgrywający – po utrzymaniu się ♣K – zagra z ręki ♥K. Powiedzmy, że E zabije tę lewę ♥A i będzie kontynuował ♠10. W zrzuci wówczas kiera, a N przebije w ręce małym karem, wejdzie na stół ♥D (impas przeciwko ♥W jest możliwy do wykonania, ale wcale niekonieczny), przebije w ręce kiera i odda broniącym lewę treflową. W wyjdzie wówczas w atu, ale N utrzyma się ♦10 w ręce, po czym zdobędzie cztery ostatnie wziątki na obustronne przebitki treflowo-kierowe. Do pierwszego z tych trefli W dołoży jeszcze asa, ale do pozostałych lew będzie musiał dopłacać atuty. Jego ♦D wziątki zatem nie zdobędzie, a za wzięcie lew dziesięciu gracz N zapisze po swojej stronie tyleż efektowne, co smakowite 130 punktów.
Zapis ten mogłoby pobić jedynie 140 punktów na NS – za wzięcie dziewięciu lew w kiery – na siedmiu atutach. Rozgrywający mógłby bowiem wówczas ograniczyć swoje przegrywające do na przykład dwóch atutów (gdyby sam przebił lub został zmuszony przez przeciwników do przebicia w ręce N trzeciej rundy pików), pika i trefla. Częściówki kierowe będą jednak konczyły licytację bardzo rzadko.
W każdym razie w turniejowych protokołach rozdania możemy się spodziewać zarówno zapisów w wysokości 110 punktów po stronie WE, jak i – na pewno dużo częściej – wpisów po stronie przeciwnej: 130, 140 i 110 – z wyraźną dominacją pierwszego z nich.
Minimaks teoretyczny: 3♥(NS), 9 lew; 140 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 6 (NS, WE!);
♦ – 10 (NS);
♥ – 9 (NS);
♠ – 8 (W!);
BA – 6 (NS).