Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 12/2010 - analiza rozdań
Rozdanie 13; rozdawał N, obie po partii.
♠ 8 ♥ QJ543 ♦ K852 ♣ Q42 |
||
♠ K9754 ♥ 876 ♦ Q73 ♣ 86 |
♠ J106 ♥ A2 ♦ 10964 ♣ KJ97 |
|
♠ AQ32 ♥ K109 ♦ AJ ♣ A1053 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
pas |
1♣ |
pas |
1♥ |
pas |
2BA |
pas |
3♣1 |
pas |
3♦2 |
pas |
3♥3 |
pas |
4♥4 |
pas |
pas |
pas |
|
1 pytanie o fity w treflach i kierach
2 czterokartowy (bądź nawet pięciokartowy) fit treflowy, brak specjalnych nadwyżek
3 pięć kierów
4 trzykartowy fit kierowy, karta – w ramach zaistniałych okolicznosci – minimalna
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
pas |
1♣ |
pas |
1♥ |
pas |
2♦1 |
pas |
2BA2 |
pas |
4♥ |
pas |
pas |
pas |
|
1 odwrotka (z co najmniej trzema kierami i czterema pikami system preferuje taki właśnie rebid)
2 pięć kierów, 7–10 PC
Kolejny kontrakt standard, osiągnie go ogromna większość par NS biorących udział w ostatnim w tym roku turnieju Budimex Korespondencyjnych Mistrzostw Polski. Przeciwko ostatecznym 4♥(N) E prawie na pewno odda wist ♠W. Rozgrywający zabije ♠A na stole, po czym w naturalny sposób spróbuje przebić na stole dwa kara (co w zasadzie zagwarantuje mu grę, da mu bowiem sześć wziątek atutowych – cztery w ręce i dwie karowe przebitki w dziadku, dwie karowe, pikową i treflową). Zagra zatem ♦A, ♦K, przebije na stole karo, przebije w ręce pika, przebije w dziadku kolejne karo i zagra stamtąd – singlowego już w tym momencie – ♥K. Obrońca E postąpi optymalnie, lewę tę przejmując. Jeżeli rozgrywającemu marzyłoby się zrobienie nadróbki, musiałby teraz przebić w ręce kolejnego pika (nie mógłby zamiast tego zagrać trefla do damy w ręce – w czwartej rundzie kar W pozbędzie się bowiem trefla, teraz więc E zabiłby ♣D królem i posłałby trefla do przebitki), po czym, w końcówce…
-
♠ –
♥ D W
♦ –
♣ D 4 2
♠ K 9
♥ 8 7
! –d
♣ 8
♠ –
♥ A
♦ –
♣ K W 9 7
♠ D
♥ –
♦ –
♣ A 10 5 3
…wyjść stamtąd figurą kierową. Obrońca E zostałby wówczas wpuszczony na singlowego już w tym momencie asa atu i musiałby wyjść w trefla, dając rozgrywającemu drugą wziątkę w tym kolorze. Nawet gdyby zagrał ♣K, N zabiłby na stole asem i kontynuowałby stamtąd blotką treflową. W mógłby wprawdzie przebić ♥9, byłaby to jednak ostatnia (a w sumie druga) wziątka broniących.
W znacznie trudniejszej sytuacji znalazłby się rozgrywający po ataku asem i blotką atu. Wprawdzie i wówczas istniałaby droga do skompletowania jedenastu wziątek, w zakryte karty nie byłaby ona jednak łatwa. Jestem w zasadzie pewien, iż po takim wstępie rozgrywający będą robili tylko swoje. Powiedzmy jednak, że po takim ataku N zrezygnuje z szybkiego przebicia w dziadku kara (ryzykując, iż za chwilę w ogóle straci możliwość zrobienia tej przebitki), tylko w trzeciej lewie zagra ze stołu blotką treflową – do damy w ręce. Broniący E ograniczyłby bezwzględnie wówczas przeciwnika do dziesięciu lew, gdyby nie zabił ♣D królem (!), trudno będzie jednak wymagać od niego aż takiej dalekowzroczności i heroizmu. Powiedzmy zatem, iż lewy broniący zabije ♣D królem i wyjdzie ♠W. Rozgrywający wróci wówczas do gry o nadróbkę, pobije bowiem tę lewę ♠A na stole, zgra ♦A, ♦K i przebije karo w dziadku, wróci do ręki przebitką pika i ściągnie ♥D oraz…
-
♠ –
♥ W
♦ 8
♣ 4 2
♠ K 9 7
♥ –
♦ –
♣ 8
♠ –
♥ –
♦ 10
♣ W 9 7
♠ D
♥ –
♦ –
♣A 10 5
…zagra jeszcze ♥W. Broniący E stanie wówczas w prostym przymusie treflowo-karowym, oczywiście rozgrywający i tak będzie jednak jeszcze musiał zaimpasować ♣W. Wtedy weźmie cenne jedenaście lew.
Podsumowując, dróg do jedenastu lew jest kilka, nawet po dobrej obronie ze strony pary WE, wydaje mi się zatem iż w turniejowych protokołach rozdania zapis w wysokości 650 punktów dla NS będą dosyć wyraźnie górować nad tylko sześćsetdwudziestkami dla tej strony.
Gwoli analitycznej ścisłości, gdyby rozgrywka kontraktu kierowego znalazła się w rękach e-S-a, pierwszy wist treflowy, otwierający drogę do przebitki w tym kolorze, bezwzględnie ograniczyłby rozgrywającego do lew dziesięciu.
Minimaks teoretyczny: 5♥(N!), 11 lew; 650 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (NS);
♦ – 8 (NS);
♥ – 11 (N!);
♠ – 7 (S!);
BA – 9 (S!).