KMP 2/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 29; rozdawał N, obie po partii.
Rozdanie 29 Rozd. N, po partii: obie |
♠ 7 ♥ 3 2 ♦ Q 3 2 ♣ K Q J 8 5 4 3 |
|
♠ A J 9 ♥ A K J 8 5 4 ♦ 10 7 5 ♣ 9 |
♠ K 10 4 ♥ ♦ A K J 9 6 ♣ A 10 7 6 2 |
|
♠ Q 8 6 5 3 2 ♥ Q 10 9 7 6 ♦ 8 4 ♣ |
W |
N |
E |
S |
– |
3♣1 |
3♦2 |
pas |
3♥ |
pas |
3BA |
pas |
pas4 |
pas |
|
|
1otwarcie naturalnymi 4♣ możliwe, ale też niezbyt bezpieczne – po pierwsze N ma aż sześć, a w zasadzie sześć i pół przegrywającej, a znajduje się po partii, po drugie, jego trefle są na tyle solidne, iż nierzadko da się w oparciu o nie wygrać 3BA – albo gdy partner ma ♣A, albo gdy ♦D zapewni dojście do ręki e-N-a
2trappingpas możliwy, ale też wątpliwy – nawet bowiem gdy partner ożywi licytację, najczęściej uczyni to przez zgłoszenie kierów, a nie kontrą
3kusi uzgodnienie kar w oczekiwaniu na szlemika w ten kolor, po zaporze e-N-a rozkłady są jednak na ogół niezrównoważone, często niekorzystne dla strony WE
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
3♣1 |
3♦2 |
pas |
3♥3 |
pas |
3BA |
pas |
4♦4 |
pas |
4♠5 |
pas |
5♣6 |
pas |
6♦ |
pas |
pas |
pas |
|
|
1otwarcie naturalnymi 4♣ możliwe, ale też niezbyt bezpieczne – po pierwsze N ma aż sześć, a w zasadzie sześć i pół przegrywającej, a znajduje się po partii, po drugie, jego trefle są na tyle solidne, iż nierzadko da się w oparciu o nie wygrać 3BA – albo gdy partner ma ♣A, albo gdy ♦D zapewni dojście do ręki e-N-a
2trappingpas możliwy, ale też wątpliwy – nawet bowiem gdy partner ożywi licytację, najczęściej uczyni to przez zgłoszenie kierów, a nie kontrą
3kusi uzgodnienie kar w oczekiwaniu na szlemika w ten kolor, po zaporze e-N-a rozkłady są jednak na ogół niezrównoważone, często niekorzystne dla strony WE
4jak najbardziej można się jednak na taki krok zdecydować
5, 6cuebidy
Największą szansę na wysoki zapis dałaby stronie WE gra w obronie przeciwko kontraktowi 3♣(N) z kontrą, kiedy to rozgrywający mógłby zostać ograniczony do czterech wziątek, poległby przeto aż bez pięciu, za 1400. Trudno będzie jednak do tego doprowadzić, nawet bowiem gdyby E zatrappingpasował, jego partner zalicytowałby przecież 3♥, a nie kontrę. Na ogół E wejdzie jednak 3♦ i licytacja zakończy się albo na 3BA(E), albo na szlemiku karowym, także rozgrywanym przez zawodnika E.
Powiedzmy, że przeciwko 3BA(E) S zaatakuje pikiem. Rozgrywający utrzyma się wtedy ♠9 na stole, zagra stamtąd ♦10 na impas i ściągnie pięć wziątek w tym kolorze. Następnie…
|
♠ – ♥ 3 2 ♦ – ♣ K D W 8 5 |
|
♠ A W ♥ A K W 8 ♦ – ♣ 9 |
|
♠ K 10 ♥ – ♦ – ♣ A 10 7 6 2 |
|
♠ D 8 6 ♥ D 10 9 7 ♦ – ♣ – |
|
… nic nie będzie stało na przeszkodzie temu, aby zgrać też ♣A. I w lewie tej S znajdzie się w interesującym przymusie. Jeśli odrzuci kiera, E wyjdzie z ręki ♠10 i przejmie go ♠W na stole (bądź – gdy S wskoczy ♠D, zabije w dziadku ♠A) i zagra ♥A, ♥K i kierem. Wyrobi sobie w ten sposób dodatkową wziątkę w tym ostatnim kolorze i będzie się do niej musiał dostać ♠A (♠W). Oczywiście jeżeli na ♠10 S wskoczy ♠D, to na któregoś z kierów E będzie musiał wyrzucić z ręki ♠K.
Kiedy natomiast w końcówce z drugiego diagramu na ♣A S pozbędzie się pika, rozgrywający ściągnie ♠K, wejdzie na stół ♠A, na wszelki wypadek ściągnie ♥A i odejdzie kierem, wpuszczając przeciwnika z lewej. I w dwukartowej końcówce S będzie musiał wyjść spod ♥D, do nożyc ♥K W w dziadku. Z rozczytaniem końcówki E nie powinien mieć problemów, gra będzie się przecież toczyła w widne karty. Przynajmniej jeśli idzie o rozkład ilościowy, gdyby bowiem N miał ♥D x, to rzeczywiście weźmie ostatnie trzy lewy – na ♥D oraz ♣K D, więc rozgrywający będzie się musiał zadowolić 10 wziątkami.
Jeżeli natomiast chodzi o szlemika karowego, to i przeciwko tej grze S wyjdzie najprawdopodobniej w pika. I w tym wypadku rozgrywający będzie musiał się utrzymać na stole (♠W albo ♠9) i zaimpasować kara. Dalsza rozgrywka będzie się mogła toczyć jak w przypadku kontraktu bezatutowego lub – pewniej! – po dwukrotnym zaatutowaniu (N nie dołoży raczej damy) wystarczy ściągnąć ♣A i przebić na stole trefla.
W protokole rozdania spotkamy więc przede wszystkim wpisy 690, 660 oraz 1370 dla WE.
Minimaks teoretyczny: 6BA(WE), 12 lew; 1440 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (WE);
♦ – 12 (WE);
♥ – 10 (WE);
♠ – 9 (WE);
BA – 12 (WE).