KMP 2/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 21; rozdawał N, po partii NS.
Rozdanie 21 Rozd. N, po partii: NS |
♠ A ♥ 8 7 ♦ 7 6 3 2 ♣ A Q 9 8 4 3 |
|
♠ K 5 4 3 ♥ J 9 6 5 ♦ A Q 10 5 4 ♣ |
♠ Q 10 7 ♥ A Q 10 3 ♦ J 9 8 ♣ K 6 2 |
|
♠ J 9 8 6 2 ♥ K 4 2 ♦ K ♣ J 10 7 5 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– |
1♣ |
pas1 |
1♠ |
2♦2 |
3♣3 |
ktr.4 |
4♣ |
4♥5 |
pas6 |
pas |
pas7 |
112 PC w składzie 4333 to za mało na prawidłową kontrę wywoławczą
2otwarcia 1♣ nie można traktować jako naturalne, stąd 2♦, a nie wywoławcza kontra
3niezły sześciokart i ofensywny układ 6–4, warto więc o tym poinformować partnera, mimo że siła ręki N nie jest duża
4kontra wywoławcza, wskazująca też stosowną siłę honorową
5po zdecydowanym uzgodnieniu trefli przez kontrpartnerów wolno liczyć na wyłączenie w tym kolorze, a swoją kontrą partner przede wszystkim wywoływał kiery
6w niekorzystnych założeniach N raczej nie zdecyduje się na zgłoszenie 5♣, tego bowiem zapewne się nie wygra, widzi natomiast spore szanse na położenie końcówki przeciwnika – na początek ściągnie ♠A, dopuści partnera na hipotetycznego ♣K i zagranego przezeń pika przebije…
7z kolei karta e-S-a to przede wszystkim wartości defensywne
Przede wszystkim chodzi tu jednak o to, że NS znajdują się w założeniach niekorzystnych, kiedy to w zasadzie nie chadza się w obronę. Trudno natomiast byłoby liczyć na to, iż kontrakt 5♣ zostanie zrealizowany.
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– |
2♣1 |
pas |
2BA2 |
ktr.3 |
pas |
4♥ |
pas |
pas |
pas |
|
|
1precisionowskie
2w podstawowym wariancie: blokujące z fitem treflowym (partner ma zalicytować 3♣, na które S spasuje) – warto zapomnieć o pikach i czym prędzej pokazać typ ręki, aby dobrze ustawić partnera w możliwej licytacji dwustronnej
3kontra wywoławcza przeciwko treflom, z kartą słabszą bądź mniej wywoławczą (np. z krótkością w którymś z kolorów, zwłaszcza starszym) W spasowałby, a dał kontrę dopiero wtedy, gdy dobiegną doń automatyczne 3♣ otwierającego, generalnie byłaby to jednak kontra reopen
4teraz jednak kuszącą alternatywą jest zgłoszenie 5♣
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
2♣1 |
pas |
2BA2 |
ktr.3 |
pas |
4♥ |
pas |
pas |
5♣4 |
ktr.5 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1precisionowskie
2w podstawowym wariancie: blokujące z fitem treflowym (partner ma zalicytować 3♣, na które S spasuje) – warto zapomnieć o pikach i czym prędzej pokazać typ ręki, aby dobrze ustawić partnera w możliwej licytacji dwustronnej
3kontra wywoławcza przeciwko treflom, z kartą słabszą bądź mniej wywoławczą (np. z krótkością w którymś z kolorów, zwłaszcza starszym) W spasowałby, a dał kontrę dopiero wtedy, gdy dobiegną doń automatyczne 3♣ otwierającego, generalnie byłaby to jednak kontra reopen
4 w tym wypadku N ma dużo mocniejsze podstawy, by zalicytować 5♣ – partner wyraźnie bowiem wskazał słabą, układową rękę z dobrym (prawie na pewno przynajmniej czterokartowym) fitem treflowym
5w takim wypadku E oczywiście skontruje
Na większości stołów grane będą 4♥(WE), od czasu do czasu strona NS zapowie jednak 5♣. Szczególnie po sekwencji typu drugiego, według Wspólnego Języka, kiedy to odpowiadający szybko określi typ swojej ręki, i partner informację tę wykorzysta. Istotnie, grając w trefle, N odda jedynie kiera, karo oraz trefla, wpadnie zatem tylko bez jednej, za 200. Mimo niekorzystnych założeń będzie to opłacalna obrona przedpartyjnej końcówki przeciwników. Przeciwko 4♥(E) S zaatakuje bowiem ♣W (powiedzmy), którego rozgrywający przebije na stole i zagra stamtąd ♥9 na impas. Jeśli S weźmie tę lewę ♥K i powtórzy treflem, E przebije w dziadku, zaatutuje ♥A D i wyjdzie z ręki karem. Od e-S-a wyskoczy singlowy ♦K, przeto 11 lew stanie się faktem, do oddania pozostanie jedynie ♠A.
Broniący S postąpi dużo rozsądniej, jeśli ♥9 przepuści. Przeciwnik na pewno ponowi wtedy ze stołu atutem, jeśli wszakże powtórzy impas, to S zabije ♥K i zagra drugi raz w trefle. Rozgrywający przebije ostatnim atutem stołu i wyjdzie stamtąd pikiem – oprócz ♠A N odbierze więc wtedy ♣K. Wprawdzie kontrakt nadal zostanie zrealizowany, ale już bez nadróbki. Aby nadal ją zdobyć, rozgrywający musiałby drugą rundę kierów pobić w ręce asem i wyjść stamtąd karem (albo nawet pikiem). To jednak doprowadziłoby do straty lewy, gdyby ♥K rzeczywiście znajdował się pod impasem.
Aby bezwarunkowo ograniczyć przeciwnika do 10 lew, S musiałby oddać pierwszy wist singlowym ♦K. Co więcej, aby uratować wówczas kontrakt, E musiałby zagrać atuty z góry – asem i blotką, jeśli bowiem zrobiłby w tym kolorze impas, S doszedłby ♥K, dopuścił partnera na ♠A, przebił karo, podał do przebitki pika i przebił jeszcze jedno karo. Doszłoby przeto do wpadki bez dwóch. Tymczasem po zagraniu kierów z góry broniący wezmą tylko trzy lewy: ♥K, ♠A i karową przebitkę.
Także w przypadku kontraktu 4♥(W) tylko pierwszy wist karowy ograniczyłby rozgrywającego do 10 lew, które zresztą wziąłby on jedynie wówczas, gdyby zrezygnował z impasu przeciwko królowi atu. Najprawdopodobniej jednak w tym wypadku N ściągnie na pierwszym wiście ♠A, zaś S dołoży doń ♠9 – nie mam dojścia treflowego! (wiadomo będzie, iż N wyszedł w krótkiego asa i prosi partnera o pokazanie mu dojścia). W drugiej lewie pierwszy broniący zagra więc w kara. Rozgrywający zabije ♦K asem – i także w tym wypadku będzie musiał kontynuować ♥A i kierem, weźmie wtedy pewnie lew 11. Po ewentualnym impasie oddałby natomiast nie tylko ♥K, ale i dwie przebitki, zdobyłby przeto jedynie dziewięć wziątek i na kontrakt 4♥(W) wpadłby bez jednej.
W protokole rozdania spotkamy przede wszystkim wpisy 450, 420 i 200 po stronie WE oraz – rzadko – wpadkowe 100 i 200 po stronie przeciwnej.
Minimaks teoretyczny: 5♣(NS)z kontrą, 10lew; 200 dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 10 (NS);
♦ – 10 (WE);
♥ – 10 (WE);
♠ – 8 (WE);
BA – 7 (WE).