KMP 2/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 28; rozdawał W, po partii NS.
Rozdanie 28 Rozd. W, po partii: NS |
♠ 10 9 8 4 ♥ 8 6 ♦ K J 6 ♣ A K 10 8 |
|
♠ A J 6 2 ♥ J 3 ♦ Q 7 5 4 3 ♣ 4 3 |
♠ K 3 ♥ Q 9 5 4 ♦ 10 9 2 ♣ Q J 9 6 |
|
♠ Q 7 5 ♥ A K 10 7 2 ♦ A 8 ♣ 7 5 2 |
W |
N |
E |
S |
pas |
1♣1 |
pas |
1♥ |
pas |
1♠ |
pas |
2♣2 |
pas |
2♦3 |
pas |
3BA |
pas |
pas |
pas |
|
111 PC plus wysokie blotki, zatem otwarcie dopuszczalne
2PRO
3karta minimalna, brak trzech kierów
Powinna to być gra dosyć popularna – jeśli N da na pierwszej ręce otwarcie, jego partner doprowadzi już do 3BA. Przeciwko temu kontraktowi W zaatakuje blotką karo. Rozgrywający powinien zadysponować z dziadka ♦W, aby ochronić dojście na ♦A do ręki, w której będzie wyrabiany longer kierowy. Alternatywą jest gra przez kolory czarne, ta jednak okaże się zazwyczaj zbyt wolna, obrońcy wyrobią sobie bowiem przynajmniej jedną, a często dwie forty karowe.
Optymalna rozgrywka tak skonfigurowanego koloru jak w tym rozdaniu kiery to blotka ze stołu do dziesiątki w ręce, daje ona szansę w wysokości 50,5% na zdobycie w nim czterech wziątek. A to zagwarantowałoby już realizację kontraktu, oprócz kierów S wziąłby bowiem trzy kara (w pierwszej lewie ♦W utrzyma się) oraz dwa trefle. Niestety, nic z tego – W weźmie bowiem pierwszego kiera waletem i powtórzy karem, wytrącając przy tym przeciwnikowi jedyne boczne dojście do ręki. A że kiery dadzą tylko dwie lewy, S będzie musiał leżeć, i to bez dwóch.
Do zrealizowania gry doprowadziłoby zagranie w pierwszej lewie kierowej ósemki wkoło – na impas ♥9, a w drugiej impas ♥10 w ręce e-S-a. Można by też było odłożyć rozegranie kierów na później – np. wziąć pierwszą lewę ♦A w ręce i wyjść w pika (?) – trafne rozwiązanie koloru kierowego i tak pozostałoby tu jednak koniecznym – ale też dostatecznym – warunkiem zrealizowania kontraktu. W protokole rozdania wystąpią przeto przede wszystkim wpisy wpadkowe – w wysokości 100 po stronie WE.
Proszę zauważyć, iż także inne – racjonalne, acz mniej od optymalnego szansowne – zagranie kierów z góry (na podział 3–3 oraz 4–2 z dubletonami ♥D W, ♥D 9 oraz ♥W 9) nie doprowadziłoby rozgrywającego do sukcesu. Natomiast grający tylko 2BA, czy 1BA, mogliby sobie pozwolić na pewne wyrobienie pika, wzięliby wówczas trzy kara, dwa kiery, dwa trefle i pika, czyli osiem lew. Nie byłaby to wprawdzie gra na maksimum wziątek, ale jak najbardziej racjonalna w świetle faktu, że wiele par NS zapowie w tym rozdaniu 3BA. A tych – jeśli kontrakt ten zostanie zrealizowany – grający tylko 2BA w żaden sposób nie przeskoczą… Ponieważ na linii NS znajduje się jednak tylko 24 PC, końcówka jest tu w zasadzie graniczna – wolno się przeto spodziewać, iż w protokole rozdania pojawią się też wpisy w wysokości 120 dla NS.
Minimaks teoretyczny: 3BA(NS), 9 lew; 600 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8 (NS);
♦ – 7 (NS);
♥ – 9 (NS);
♠ – 9 (NS);
BA – 9 (NS).