Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 7/2015 - analiza rozdań
Rozdanie 19; rozdawał S, po partii WE.
Rozdanie 19 Rozd. S, po partii: EW |
♠ 9 ♥ AJ8543 ♦ 876 ♣ KQ7 |
|
♠ 7643 ♥ 6 ♦ 93 ♣ AT8642 |
♠ Q852 ♥ 72 ♦ KJT4 ♣ J53 |
|
♠ AKJT ♥ KQT9 ♦ AQ52 ♣ 9 |
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– | – | – | 1♦ |
pas | 1♥ | pas | 2BA1 |
pas | 3♥2 | pas | 3♠3 |
pas | 4♣4 | pas | 4BA5 |
pas | 5♣6 | pas | 6♥ |
pas | pas | pas |
1 forsing do końcówki, albo ręka jednokolorowa na karach, albo pewne karty z fitem kierowym; tu: ręka zbyt silna na splinterowe 4♣, gdyby bowiem odpowiadający zareagował na taką zapowiedź negatywnymi 4♥, otwierający wciąż czułby się niedolicytowany
2 6♥, zachęcające, z kartą słabszą z sześciokartem kierowym N zapowiedziałby albo 4♥ (z przyzwoitym kolorem, jako że rebid partnera 2BA mógł zostać zalicytowany z tylko singlem kierowym), albo pytające 3♣ (z longerem nie najwyższej jakości)
3, 4 cuebidy
5 blackwood
6 jedna wartości z pięciu
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– | – | – | 1♣ |
pas | 1♥ | pas | 2♦1 |
pas | 3♠2 | pas | 4♣3 |
pas | 4♥4 | pas | 4BA5 |
pas | 5♣6 | pas | 6♥ |
pas | pas | pas |
1 odwrotka; alternatywą jest splinter 4♣, odwrotka daje jednak możliwość dowiedzenia się czegoś więcej o ręce partnera (generalnie obowiązuje zasada, iż splinter opóźniony to licytacja silniejsza niż splinter bezpośredni, należy jednak stosować się do niej elastycznie, antycypując dalszy przebieg licytacji po obu wariatkach początkowych)
2 6♥ i karta nadwyżkowa (N ma samodzielną odzywkę)
3, 4 cuebidy
5 blackwood
6 jedna wartości z pięciu
Gdy N wskaże samodzielną odzywkę z sześciokartem kierowym (albo zachęcającą rękę na kierach), jego partner nie wyhamuje licytacji przed szlemikiem. Grę premiową należy zapowiedzieć w kolor, a nie w bez atu, w rozgrywce może bowiem przyjść z pomocą możliwość zrobienia przebitki/-ek. Na pierwszy rzut oka wydaje się, iż 6♥ jest tu kontraktem granicznym, jako że jego powodzenie zależy od losu impasu karowego. W rzeczywistości szansa jest większa, choć optymalnie byłoby grać ten kontrakt z ręki e-S-a, kiedy to pierwszy wist w karo czy w pika rozwiązałby wszystkie problemy rozgrywającego. Po innym ataku S ściągnąłby natomiast ♠A K i przebił na stole pika, być może spadłaby w tym kolorze krótka (co najwyżej trzecia) dama. Kiedy zaś tak by się nie stało, rozgrywający zgrałby wszystkie atuty dziadka, ustawiając kontrolowany karowo-pikowy przymus przeciwko E. Szansa na sukces znacząco przewyższałaby zatem impasowe 50%. Oczywiście po hipotetycznym dojściu na ♣A gracz E mógłby wyjść karem, atakując jedną z opcji przeciwnika, kiedy jednak ten ostatni sprawdziłby uprzednio sytuację w pikach, wiedziałby, iż teraz należy zrobić w karach impas. Kiedy natomiast padłby pierwszy wist w trefle i odwrót ze strony E w karo, nieco większą szansę niż impas przeciwko ♦K oferowałby kolor pikowy (♠A K z góry, a potem ekspas przeciwko hipotetycznej ♠D w ręce W), ale S mógłby także postawić na swą znakomitą table presence.
Gorzej będzie w przypadku kontraktu 6♥(N), kiedy to pierwszy wist pikowy niewiele rozgrywającemu pomoże, zaś karowy od razu postawi go przed problemem. Ale po każdym innym ataku (także po pikowym) N sprawdzi najpierw piki, a potem zagra na kontrolowany przymus, co będzie równoznaczne z optymalnym wykorzystaniem przezeń swych szans. Słowem, szlemika w kiery należy uznać za kontrakt prawidłowy (gdy rozgrywa S) albo wręcz superprawidłowy (gdy rozgrywa N).
W tym wypadku ♦K siedzi w impasie, duża większość grających w kiery skompletuje zatem 12 wziątek. Bohaterem rozdania może zostać gracz E, który przeciwko 6♥(N) zaatakuje karem, co może sprowadzić rozgrywającego na manowce. Jeśli bowiem zawodnik ten zabije pierwszą lewę ♦A, to uratuje się jedynie wówczas, gdy po zaatutowaniu zrobi impas przeciwko ♠D.
W protokole rozdania dominować będą wpisy w wysokości 980 dla NS, z wyraźną – jak sądzę – przewagą nad jedynie końcówkowymi 480 dla tej strony.
Minimaks teoretyczny: 6BA(NS), 12 lew; 990 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (NS);
♦ – 10(NS);
♥ – 12 (NS);
♠ – 11 (NS);
BA – 12 (NS).