Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 7/2015 - analiza rozdań
Rozdanie 13; rozdawał N, obie po partii.
Rozdanie 13 Rozd. N, po partii: obie |
♠ 75 ♥ Q8763 ♦ KT8 ♣ AQ4 |
|
♠ AQJ9642 ♥ T ♦ 9 ♣ J532 |
♠ KT83 ♥ J94 ♦ J43 ♣ K86 |
|
♠ ♥ AK52 ♦ AQ7652 ♣ T97 |
W |
N |
E |
S |
– | 1♥1 | pas | 2♦ |
4♠2 | 5♦3 | 5♠4 | 5BA5 |
pas | 6♥6 | pas | 7♥7 |
pas | pas | 7♠8 | ktr.9 |
pas | pas | pas |
1 otwarcie minimalne, ale dopuszczalne
2 dobre piki i superofensywny układ 7–4 każą od razu skoczyć najwyżej, jak tylko się da
3 przy założeniu, że 2♦ forsowały tylko na jedno okrążenie (tak stanowią stosowane przez nas na tych łamach systemy) – N ma dobry fit i godne uwagi wartości treflowe, może też liczyć na pełne wyłączenie w pikach (zaś w wariancie nieprzesądzającym końcówki partner posiada 9–11 PC na 6+-kartowym longerze karowym dobrej jakości)
4 E musi zaznaczyć fakt posiadania tak dobrego fitu pikowego, mimo że jego układ to tylko 4333
5 pytanie o wartości na uzgodnionych karach, e-S-owi wolno przyjąć, iż partner nie posiada ♠A, zresztą nie ma żadnej innej metody podjęcia pozytywnej akcji
6 dwie wartości z pięciu bez ♦D
7 nie ma przestrzeni, aby dowiedzieć się o ♥D, wolno jednak liczyć, iż partner kartę tę posiada
8 E widzi, że wielki szlem przeciwnikom wychodzi, a obrona 7♠ na pewno będzie opłacalna
9 bez ♠A trzeba kontrować!
Są też inne możliwości, i to dla obu stron. I tak po 6♥ e-N-a E może zapowiedzieć 6♠, wówczas S dostanie szansę, aby forsująco spasować, wówczas jego partner – z ♥D – powinien zapowiedzieć szlema (7♦). Z kolei po ewentualnym pasie gracza E – S może spasować na 6♥ partnera, a dopiero po ewentualnych 6♠ przeciwników powiedzieć 7♥. Wtedy albo utrzyma się 6♥, albo po opóźnionych 7♥ e-S-a przeciwnicy nie zapowiedzą obronnych 7♠. W obu wypadkach gracze NS zapiszą po swojej stronie dużo wiecej punktów aniżeli po sekwencji przedstawionej wyżej.
albo:
W |
N |
E |
S |
– | 1♥1 | pas | 2♦2 |
4♠ | pas | pas | 5♠3 |
pas | 6♣4 | pas | 6♥5 |
pas | 7♥6 | 7♠ | ktr.7 |
pas | pas | pas |
1 otwarcie minimalne, ale dopuszczalne
2 teraz wariant, gdy 2♦ przesądzają dograną
3 renons pikowy, inwit wielkoszlemowy na jednym z kolorów czerwonych
4 cuebid pierwszej klasy
5 gramy w kiery, w kontekście całości inwit wielkoszlemowy właśnie, informujący partnera, iż poza ♣A do prawidłowego wielkiego szlema potrzebne jest coś jeszcze
6 ♦K oraz ♥D to właśnie to coś jeszcze
7 bez ♠A kontra!
I tu istnieje wiele innych możliwości techniczno-teoretycznych. Po wysokiej licytacji pikowej strony WE nie zawsze da się wszystko sprawdzić, tym bardziej iż E może się włączyć wcześniej: 5♠, 6♠ czy najpierw 5♠, a potem 6♠. Tak czy owak, po pozytywnej reakcji e-N-a jego partner będzie miał prawo przyjąć, iż szansa na to, że wychodzi im wielki szlem w kiery, jest bardzo duża, nawet jeśli nie udało się sprawdzić ♥D. Powinien zatem dążyć do zapowiedzenia tej gry, szczególnie w świetle faktu, iż ewentualna pikowa obrona przeciwników będzie niezwykle opłacalna, i to na każdej wysokości. W związku z tym może zatem zadowolić się zgłoszeniem na razie 6♥ (czy też spasować na taką zapowiedź partnera), a dopiero po 6♠ E zapowiedzieć 7♥. Szansa na to, iż przeciwnicy pozwolą mu rozgrywać wielkiego szlema, będzie wówczas nieco większa niż w wypadku, gdy kontrakt ten zostanie zalicytowany od razu.
Istotnie, 7♥(NS) jest tu grą absolutnie wykładaną, 13. wziątkę zapewni bowiem przebitka pika od krótszego fragmentu atutów w ręce S. Nie ma natomiast takiej możliwości przy grze w także dziewięciokartowe kara, zatem w kolor ten jest do wygrania jedynie szlemik. Grając w piki, WE oddają zaś tylko cztery lewy, na szlema w ten kolor leży się więc tylko za 1100, a zatem opłacalnie nawet w stosunku do wartości popartyjnego szlemika strony przeciwnej. Stąd pełne uzasadnienie, także praktyczne, wszelkich taktycznych ruchów gracza S – gdy zadowoli się on szlemikiem i przeciwnicy pozwolą mu go grać, zapisze po swojej stronie 1460 punków, podczas gdy za ich obronę 7♠ szlema kierowego NS dostaną jedynie 1100 punktów. A zatem wiele interesujących możliwości, zwłaszcza taktycznych, dla obydwu stron…
W protokole rozdania znajdą się przede wszystkim wpisy w wysokości 1100, 1460 i 2210 dla NS, z przewagą – jak sądzę – tych pierwszych.
Minimaks teoretyczny: 7♠(WE) z kontrą, 9 lew; 1100 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7(NS);
♦ – 12(NS);
♥ – 13 (NS);
♠ – 9 (WE);
BA – 6 (NS).