Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 4/2015 - analiza rozdań
Rozdanie 1; rozdawał N, obie przed partią.
Rozdanie 1 Rozd. N, po partii: - |
♠ Q8 ♥ 8 ♦ Q9863 ♣ A8532 |
|
♠ 9654 ♥ 9752 ♦ K52 ♣ KQ |
♠ AT72 ♥ AKT4 ♦ T ♣ JT97 |
|
♠ KJ3 ♥ QJ63 ♦ AJ74 ♣ 64 |
W |
N |
E |
S |
– |
2BA1 |
ktr.2 |
3♦ |
3♥3 |
pas |
pas |
pas4 |
1 dwukolorówka 5+–5+ na młodszych, karta niezbyt modelowa, przede wszystkim ze względu na nie najlepszą jakość longerów (brak honorów środkowych), przed partią – i w turnieju na maksy – takie otwarcie jest jednak jak najbardziej dopuszczalne
2 kontra wywoławcza na kolory starsze nieuprzywilejowująca żadnego z nich (inne, wykluczające się z powyższym, znaczenie takiej kontry to silna ręka w składzie zrównoważonym bądź quasi-zrównoważonym, propozycja kontrowania przeciwników; w obu wypadkach kolory starsze wskazuje się konwencyjnymi zapowiedziami 3♣ – starsze z przewagą kierów lub kolory te równej długości, oraz 3♦ – starsze z przewagą pików)
3 w takiej sekwencji kontra byłaby propozycyjna (3♦ e-S-a mogły być też zapowiedzią mniej czy bardziej wymuszoną, ratunkową), W musi więc zgłosić któryś ze swoich kolorów starszych
4 oczywiście, z zacinką w kierach, S nie przepycha się na 4♦, mimo czterokartowego fitu w tym kolorze, widzi bowiem duże szanse na położenie gry przeciwników
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
2BA1 |
pas2 |
3♦ |
pas |
pas |
ktr.3 |
pas |
3♥4 |
pas |
pas |
pas5 |
1 dwukolorówka 5+–5+ na młodszych, karta niezbyt modelowa, przede wszystkim ze względu na nienajlepszą jakość longerów (brak honorów środkowych), przed partią – i w turnieju na maksy – takie otwarcie jest jednak jak najbardziej dopuszczalne
2 jeśli kontra systemowo wskazywałaby silną kartę w składzie zrównoważonym lub quasi-zrównoważonym, S ma do dyspozycji konwencyjną zapowiedź 3♣ (starsze bez przewagi pików) albo pasa, a ponieważ dysponuje niewielką siłą i jedynie układem 4–4, powinien raczej na razie spasować, planując, że w następnym okrążeniu licytacji wywoławczo skontruje spodziewaną zapowiedź 3♦ e-S-a
3 tak też czyni
4 i znów W musi po prostu zgłosić jedną ze swoich starszych czwórek
5 także i w tej sekwencji S spasuje, mając dużą nadzieję na obłożenie gry przeciwników
I tak, 3♦(S) miałyby szansę zostać zrealizowane, najprawdopodobniej padłby pierwszy wist kierowy (no, może pikowy), zaś E zabiłby go królem i odszedł ♦10 (optymalnie dla broniących). Powiedzmy, iż S dodałby z ręki blotkę (mógłby też zabić ♦A, przebić na stole kiera i zagrać stamtąd pikiem), wówczas W wziąłby drugą lewę ♦K i połączył atuty po raz drugi. Rozgrywający zagrałby następnie w piki, przypuśćmy, że E zabiłby pierwszą rundę tego koloru asem i bezpiecznie odszedł pikiem. S ściągnąłby też swoją drugą wziątkę pikową, przebił w dziadku pika i zagrał stamtąd treflem (bądź ♣A i treflem). Broniący W utrzymałby się wówczas ♣D i musiałby połączyć atuty po raz trzeci, w tej lewie jednak…
|
♠ – ♥ – ♦ D 9 ♣ A 8 5 |
|
♠ 9 ♥ 5 2 ♦ 5 ♣ K |
|
♠ – ♥ A 10 ♦ – ♣ W 10 9 |
|
♠ – ♥ D W ♦ – ♣ A W 6 |
|
… po zagraniu przez W ♦9 jego partner znalazłby się kierowo-treflowym przymusie atutowym. W zależności od tego, karty jakiego koloru by się pozbył, rozgrywający wyrobiłby sobie w nim przebitką dodatkową wziątkę.
Są też inne warianty gry, ta zawsze jednak powinna zakończyć się sukcesem rozgrywającego. Po optymalnej obronie ten ostatni będzie jednak musiał co nieco się napracować. Kontrakt 3♦(N) położyłby natomiast bezwarunkowo wist ♦10, po którym obrońcy byliby w stanie dosyć szybko trzykrotnie połączyć atuty.
Jeśli natomiast chodzi o kierową grę zawodnika W, to powinna ona bez trudu zostać ograniczona do siedmiu wziątek. Rozgrywający oddałby bowiem wtedy trefla, karo, dwa piki i dwie wziątki atutowe. O jedną lewę lepiej będzie się grało stronie WE w piki, wówczas bowiem jeden z jej przegrywających kierów będzie mógł zostać wyrzucony na ♦K lub trefla. Co więcej, obrońcy będą musieli się sprężyć, aby na trefle ręki E nie wyleciały od W dwa kiery. Powiedzmy, iż przeciwko 3♠(W) N zaatakuje w uzgodnione kara. Jego partner będzie wówczas musiał zabić asem i odwrócić w trefla, a N koniecznie pobić ♣A i wyjść w singlową ♥8. W zabije ♥A na stole, następnie zaś – przypuśćmy, ściągnie ♠A (gdy zagra pika dołem, dostanie przebitkę kierową), odblokuje ♣K z ręki i powtórzy atutem. Broniący S będzie wówczas musiał przejąć partnerową ♠D królem i kontynuować ♥D. Rozgrywający zabije ♥K w dziadku i zagra dobrego ♣W, ale S przebije go waletem atu i ściągnie kładącą kontrakt (3♠) wziątkę na ♥W. Jak widać, także obrona przeciwko pikowej grze strony WE nie jest banalna, na pewno więc niejeden grający w ten kolor skompletuje dziewięć lew. Gwoli kompletności analizy jeszcze dwie z możliwych sekwencji:
W |
N |
E |
S |
– |
pas1 |
1♣ |
pas |
1♥ |
pas |
2♥ |
pas |
pas |
2BA2 |
pas |
3♦ |
pas |
pas |
3♥3 |
pas |
pas |
pas |
|
|
1 pas możliwy lub, gdy para gra silnym otwarciem 2BA – konieczny
2 kolory młodsze (systemowo wejście je wskazujące możliwe jest już nawet w poprzednim okrążeniu)
3 przede wszystkim ze względu na krótkość karową
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
pas1 |
1♣ |
ktr.2 |
1♥ |
2♦ |
2♥ |
pas |
pas |
3♣ |
pas |
3♦ |
pas |
pas |
3♥ |
pas |
pas |
pas |
|
|
1 pas możliwy lub, gdy para gra silnym otwarciem 2BA, – konieczny
2 minimalna kontra wywoławcza
W protokole rozdania możemy się zatem spodziewać przede wszystkim niewysokich zapisów po stronie NS: 110, 50 oraz 100 (kierowe i pikowe częściówki strony WE nie będą raczej kontrowane), ale też – przynajmniej od czasu do czasu – efektownych i wysoko punktowanych 140 na linii WE.
Minimaks teoretyczny: 3♠(WE) z kontrą, 8 lew; 100dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7 (NS);
♦ – 9 (S!);
♥ – 7 (WE);
♠ – 8(WE);
BA – 7 (WE).