Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 12/2013 - analiza rozdań
Rozdanie 33; rozdawał N, obie przed partią.
Rozdanie 33 Rozd. N, po partii: - |
♠ AJ6532 ♥ JT5 ♦ QJ7 ♣ 2 |
|
♠ 4 ♥ 8643 ♦ T9864 ♣ J75 |
♠ Q987 ♥ 72 ♦ K2 ♣ KQT43 |
|
♠ KT ♥ AKQ9 ♦ A53 ♣ A986 |
W |
N |
E |
S |
– |
2♠1 |
pas |
2BA2 |
pas |
3♣3 |
pas |
3♥4 |
pas |
3BA5 |
pas |
4♣6 |
pas |
4♥7 |
pas |
4BA8 |
pas |
5♣9 |
pas |
5♦10 |
pas |
5♥11 |
pas |
6♠12 |
pas |
pas |
pas |
|
1 słabe dwa na 6+♠, przed partią może to być naprawdę słaba karta (taka jest przynajmniej dzisiejsza praktyka)
2 pytanie o singletona
3 singiel treflowy
4 quasi-naturalne, aby zbadać, czy partner ma „coś” w karcie (licytacja toczy się zasadniczo na uzgodnionych pikach)
5 sugestia „czegoś” w karcie, szczególnie zatrzymania karowego (z kartą beznadziejną N powiedziałby 3♠, jego skok na 4♠ powinien zaś mówić o bardzo dobrych atutach)
6 cuebid
7 cuebid lub zapowiedź typu last train, ponieważ przed partią otwarcie mogło być dużo słabsze, N potwierdza, że jego karta jest tym razem całkiem przyzwoita)
8 blackwood, przy karcie otwierającego:
♠ A D x x x x ♥ W x x ♦ K x x ♣ x
… a nawet bez ♥W, bardzo dobrym/dobrym kontraktem będzie wielki szlem, inna sprawa, że taka ręka, szczególnie z ♥W, byłaby bliska otwarcia 1♠
9 tu: jedna wartość z pięciu
10 atutowa
11 brak ♠D
12 no to tylko szlemik!
W |
N |
E |
S |
– |
2♦1 |
pas |
2BA2 |
pas |
3♣3 |
pas |
3♦4 |
pas |
3♥5 |
pas |
3♠6 |
pas |
4♣7 |
pas |
4BA8 |
pas |
5♣9 |
pas |
5♦10 |
pas |
5♥11 |
pas |
6♠12 |
pas |
pas |
pas |
|
1 multi
2 pytanie o siłę i kolor, nieprzesądzające jeszcze dogranej
3 góra otwarcia, kolor jeszcze nieznany (jest też odwrotna wersja tej konwencji, tam 3♣ to dół otwarcia, niniejsza sekwencja oparta jest jednak na ustaleniach podanych przez Marka Wójcickiego w jego ostatniej książce standaryzującej Wspólny Język XXI wieku)
4 pytanie, przesądzenie końcówki
5 piki
6 pytanie o krótkość
7 krótkość treflowa
8 blackwood na pikach
9 tu: jedna wartość z pięciu
10 atutowa (jest jeszcze – patrz uwagi wyżej – niewielka szansa na wielkiego szlema)
11 brak ♠D
12 no to tylko szlemik!
Po otwarciu e-N-a słabymi 2♠ czy 2♦ multi – gdy jego partner dowie się o maksimum tej odzywki (oraz krótkości treflowej), powinien doprowadzić do szlemika. Po drodze nie zaszkodzi sprawdzić niewielkich, ale zawsze, szans wielkoszlemowych. Wiele duetów NS powinno więc w rozdaniu tym osiągnąć szlemika pikowego, kontrakt jak najbardziej prawidłowy.
Aby zrealizować 6♠, rozgrywający musi albo nie oddać lewy atutowej, albo udanie zaimpasować ♦K. Prawidłowe rozwiązanie pików to zagranie ♠K, a potem ♠10 – na impas. Przyniesie ono sukces (w postaci nieoddania lewy pikowej) przy ♠D x albo ♠D x x u W (34%) bądź singlowej ♠D w ręce dowolnego z obrońców (5,6%). Nie oddamy zatem lewy pikowej w 39,6% przypadków. W pozostałych wypadkach, ale pikach nierozłożonych 5–0 (100% - 39,6% - 4% = 56,4%), musi udać się impas ♦K (50%). Stąd łączna szansa powodzenia kontraktu 6♠ to: 39,6% + 0,5 x 56,4% = około 68%. Powyższe wyliczenia potwierdzają i uzasadniają, iż w rozdaniu tym szlemik pikowy jest kontraktem jak najbardziej poprawnym i ze wszech miar godnym polecenia wszem, wobec i każdemu z osobna…
Istotnie, trzeba będzie oddać wziątkę na damę atu, impas karowy jednak uda się, przeto szlemik pikowy zostanie pewnie zrealizowany. Możemy się zatem spodziewać, że w protokołach rozdania najczęściej obecny będzie minimaksowy zapis w wysokości 980 punktów dla NS. Te pary tej, które z jakiegoś powodu tej superprawidłowej gry premiowej nie osiągną, będą musiały zadowolić się wpisami o 500 punktów niższymi.
Minimaks teoretyczny: 6♥(NS), 12 lew albo 6♠(NS), 12 lew; 980dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 8 (NS);
♦ – 9 (NS);
♥ – 12 (NS);
♠ – 12 (NS);
BA – 10 (NS).
Analizy przygotował Wojciech Siwiec