KMP 7/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 20.
Rozdanie 20 Rozd. W, po partii: obie |
♠ K 10 9 8 7 5 ♥ 10 ♦ 8 7 ♣ J 10 8 7 |
|
♠ Q 3 2 ♥ A 9 7 5 ♦ 9 4 3 2 ♣ 4 2 |
♠ A ♥ Q 8 6 3 ♦ A Q J 10 ♣ A K 6 5 |
|
♠ J 6 4 ♥ K J 4 2 ♦ K 6 5 ♣ Q 9 3 |
W tym rozdaniu można z dużą dozą pewności założyć, że na zdecydowanej większości stołów kontraktem końcowym będzie końcówka kierowa. Po dwóch pasach (nie wydaje mi się, aby z kartą N po partii otwierano 2♦) gracze E będą otwierać 1♣ we Wspólnym Języku bądź 1♦ tam, gdzie para WE będzie grała naturalnie (Strefą bądź czymś w rodzajuSAYCa).
Najpierw rozważmy kontynuację we Wspólnym Języku. Po pasie S W zalicytuje negatywne 1♦. Teraz, jeżeli N wtrąci się pikami, E da kontrę, W powinien pokazać górę z czwórką kierów skokiem:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
Pas | pas | 1♣ | pas |
1♦ | 2♠ | ktr. | pas/3♠ |
4♥ | pas… |
albo
W | N | E | S |
---|---|---|---|
Pas | pas | 1♣ | pas |
1♦ | 1♠ | ktr. | 2♠ |
3♥ | pas | 4♥ | pas… |
Tam, gdzie gracz N spasuje po 1♦, E powinien zalicytować 1♥, W podniesie do 2♥ i E zalicytuje końcówkę:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
Pas | pas | 1♣ | pas |
1♦ | pas | 1♥ | pas |
2♥ | pas | 4♥ | pas… |
Tam, gdzie E zdecyduje się na „przybliżenie” swojej ręki odzywką 1BA (jestem w stanie to zaakceptować, szybkie pokazanie siły ma swoje plusy), WE także dojdą do końcówki kierowej po zastosowaniu Staymana.
W Strefie, po otwarciu E 1♦, gracz W od razu pokaże kiery i E pewnie zalicytuje Splintera, nawet po wejściu N pikami; ci, którzy nie lubią dawać Splinteraz z singlowym asem, zalicytują pewnie końcówkę kierową od razu:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1♦ | pas |
1♥ | 1♠ | 3♠ | pas |
4♥ | pas… |
Jak rozgrywamy 4♥? Z ręki E, po wejściu N pikami i ataku w ten kolor, na pewno wielu rozgrywających, po wzięciu na asa zgra dwa trefle, wejdzie do stołu przebitką i zagra w atu – dziesiątka, dama, król. Teraz S skróci rozgrywającego w ręce pikiem i powoli zaczyna się robić nieciekawie – do wygrania będzie potrzebne zaimpasowanie waleta atu w ręce S.
Dlatego po wejściu w stół przebitką trefl bardziej dalekowzroczni rozgrywający zagrają na impas karo – udanie się tego impasu pozwoli na wejście w stół asem kier i zaimpasowanie kara znów, co rozwiązuje problemy rozgrywającego – można już nie ruszać atutów i oddać tylko trzyatutowe.
Jeżeli końcówka kierowa będzie grana z ręki W, najbardziej prawdopodobny jest atak karowy (po otwarciu 1♦ ewentualnie treflowy); tu po nieudanym impasie i odwrocie w karo rozgrywający najprawdopodobniej zagra kiera do asa i kiera z powrotem, na podział tego koloru 3-2, co po połączeniu atu do końca zakończy się wpadką bez dwóch.