KMP 7/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 14.
Rozdanie 14 Rozd. E, po partii: - |
♠ 6 2 ♥ 9 3 ♦ J 8 6 5 4 3 ♣ A 4 3 |
|
♠ Q J 9 ♥ Q 8 7 4 ♦ A 7 ♣ 10 8 7 2 |
♠ A 8 5 4 3 ♥ K J 10 6 2 ♦ 10 2 ♣ K |
|
♠ K 10 7 ♥ A 5 ♦ K Q 9 ♣ Q J 9 6 5 |
W tym rozdaniu pierwszy wybór będzie należał do gracza E. Myślę, że zdecydowana większość otworzy 1♠. Układ 5-5 w starszych uzasadnia to, nawet przy 11 PC w tym singlowy król. Jak jest wartość singlowego króla? Może grać, może nie grać, ale jeden z tzw. Praktyków, gracz najwyższej klasy mawiał w takich przypadkach: Gra, nie gra, jak my go mamy, to oni go nie mają”.
Po otwarciu 1♠, S wejdzie pewnie 1BA. Na pewno tej karcie bliżej jest do 1BA niż do 2♣. Co prawda tylko 15 PC, ale z pięciokartem, no i K10x w pikach w razie czegokolwiek u partnera jest coś warte.
Po 1BA gracz W podniesie piki, a N w jakiś sposób pokaże, że chce grać 3♦, nie inwitując końcówki (zwykle będzie to Lebensohl 2BA). E z uwagi na układ 5-5 przed partią przepchnie się pewnie w 3♠ (3♥ – zgłoszenie nowego koloru było inwitem do końcówki i takie 11 PC na pewno do niego nie upoważnia) i to zakończy licytację:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♠ | 1BA | |
2♠ | 2BA* | 3♠ | pas… |
2BA – Lebensohl, zwykle chęć gry na wysokości 3 w kolor niższy od koloru przeciwnika;
Z uwagi na jakość pików, E może się obawiać po 1BA S iść na wysokość 3. Być może po Lebensohlu jest sposób, aby sprawdzić, czy kierów nie ma na linii WE więcej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♠ | 1BA | |
2♠ | 2BA* | pas | 3♣* |
pas | 3♦ | 3♥* | pas… |
2BA – Lebensohl;
3♣ – automat;
3♥ – wydaje się, że poprzedzone pasem po 2BA nie powinno być inwitem, a próbą zagrania 3 w lepszy kolor.
Na linii WE wychodzi zarówno 3♠, jak i 3♥. NS na złapaniu króla trefl mogą wziąć 10 lew w kara.