KMP 7/2019 - analiza rozdań
Rozdanie 15.
Rozdanie 15 Rozd. S, po partii: NS |
♠ K 9 ♥ J 6 5 ♦ A Q 8 5 3 ♣ A 4 3 |
|
♠ 8 7 6 4 2 ♥ K 10 3 ♦ K J 10 ♣ 9 8 |
♠ Q 10 5 3 ♥ 8 4 ♦ 7 4 ♣ Q 10 7 6 5 |
|
♠ A J ♥ A Q 9 7 2 ♦ 9 6 2 ♣ K J 2 |
Karty rozdawał S i rozpocznie licytację odzywką 1♥ lub 1BA. Wybór otwarcia będzie miał decydujący wpływ na to, jaki kontrakt ostateczny ustali para NS. Po 1♥ będzie to końcówka kierowa, a po 1BA N powie 3BA i będzie to już koniec licytacji.
Niezwykle sprzyjający układ kart w rękach obrońców (udaje się impas króla karo i damy trefl) sprawia, że tak na kiery, jak i na bez atu można wziąć jedenaście lew.
Ponieważ rozgrywka końcówki kierowej nie sprawia żadnych problemów i w rezultacie daje nadróbkę, przyjrzyjmy się tym, którzy zmierzą się z „firmówką”.
Pierwszy wist pikowy bijemy w stole i gramy kiera do damy. Lewy obrońca bierze lewę królem i kontynuuje piki. As z ręki i ściągnięcie kierów, bo a nuż wydarzy się coś interesującego. Nic się jednak nie dzieje i w końcu trzeba zagrać karo do damy. Ta bierze lewę i w tym momencie stajemy przed bardzo poważnym problemem taktycznym. Widzimy bowiem, że wychodzący impas karo sprawia, że po oddaniu lewy karowej (kara mogą być nawet 4-1) mamy pewnych 11 lew i zapis 650. My jednak gramy w bez atu i na razie pewnych lew jest 10 (2 piki+4 kiery+2 kara+2 trefle), a więc zapiszemy do protokołu zaledwie 630. Jeżeli jednak wychodzi jeszcze impas trefl, to weźmiemy dwie nadróbki i wpiszemy 660, a to już będzie naprawdę coś. Co robić?
W meczu rozgrywka kontraktu 3BA jest zupełnie inna (zaczynamy od asa kier i kiera do waleta), ale to przecież jest turniej. By podjąć właściwą decyzję musimy ocenić, ile procent dostaniemy za zapis 630.
Jeśli impas trefl nie wychodzi to, wykonując go, wpadniemy na 3BA, a nasz wynik będzie oscylował wokół 10-15%%, natomiast 630 za pewnych 10 lew i tak nie będzie lepsze niż 650 za 4♥ wygrane z nadróbką.
W przypadku przeciwnym (dama trefl jest u E) zapis 630 będzie dzielonym zerem (10-15%), a 660 dzielonym maksem. Prosty rachunek mówi nam więc, że choć w grze na impy rozgrywka taka to horror, w tym rozdaniu, grając na maksy, powinniśmy zaimpasować damę trefl.
Układ kart pokazuje, że do odważnych świat należy.