KMP 6/2019 - analiza rozdań
Rozdanie 26.
Rozdanie 26 Rozd. E, po partii: obie |
♠ A K Q 6 5 ♥ A K 4 3 ♦ 5 3 ♣ A 4 |
|
♠ 7 3 ♥ 10 6 ♦ K Q J 10 7 ♣ Q 8 5 3 |
♠ J 10 2 ♥ Q 8 7 ♦ 8 6 4 2 ♣ 10 9 7 |
|
♠ 9 8 4 ♥ J 9 5 2 ♦ A 9 ♣ K J 6 2 |
Po trzech pasach N otworzy 1♣, a potem pary grające Wspólnym Językiem zademonstrują taką licytację:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | ||
pas | 1♣ | pas | 1♥ |
pas | 2♦ (1) | pas | 2♥ (2) |
pas | 3♥ (3) | pas | 3BA (4) |
pas | 4♣ (5) | pas | 4♦(5) |
pas | 4BA (6) | pas | 5♣ (7) |
pas | 5♦ (8) | pas | 5♥ (9) |
pas | pas/6♥ | pas |
- Odwrotka.
- Słaby na czwórce.
- Gramy w kiery i, pomimo słabości partnera, aspiracje szlemikowe.
- Brak krótkości i niezła ręka, bo z absolutnym minimum S zalicytowałby 4♥.
- Cue bidy.
- Pytanie o 5 wartości.
- Jedna.
- A dama atu?
- Nie mam.
Dama kier jest kartą kluczową w tym rozdaniu. Praktycznie bowiem zapewnia ona realizację szlemika przy podziale atutów 3-2 (68% szans). Dowolny pierwszy wist bijemy, gramy trzykrotnie w atu, a potem na piki pozbywamy się z kilku przegrywających kart z ręki. Bierzemy więc 5 kierów (3+2 przebitki), 4/5 pików i 3/2 lewy w kolorach młodszych. Pamiętajmy o tym, że dama kier i as karo to dopiero 6 PC, a partner obiecał przecież siłę nieco większą.
Gracz S damy atutowej jednak nie posiada i ta informacja powinna skłonić e-N-a do PAS-a na 5♥. Teraz bowiem, by szlemik był kontraktem sensownym, odpowiadający powinien mieć AKD w karach lub asa karo i mariasza trefl. Są to wartości wymarzone, a, jak głosi jedna z Hamman rules, partner nigdy nie ma tego, czego od niego oczekujemy.
Na koniec popatrzmy na rozgrywkę kontraktu kierowego. Pierwszy wist królem karo bijemy i gramy asa i króla atu. Trochę dobrze, trochę źle, bo atuty wprawdzie dzielą się 3-2, ale dama nie spadła. W tym momencie wszyscy ci, którzy wylicytowali szlemika powinni zagrać na impas treflowy (50%) i przegrać kontrakt bez dwóch. Alternatywna, ale w tym rozdaniu zwycięska linia rozgrywki, czyli trzy piki przy damie kier, to gra na dużo mniejszą szansę. Tą drogą pójść jednak mogą grający końcówkę, gdyż rozgrywka taka gwarantuje co najmniej jedenaście lew i z pewnością nie wygeneruje rezultatu ekstremalnego.