KMP 10/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 29.
Rozdanie 29 Rozd. N, po partii: obie |
♠ 7 ♥ J 7 ♦ J 8 7 3 2 ♣ K 10 9 4 3 |
|
♠ A Q 5 4 ♥ A Q 8 4 ♦ 9 4 ♣ 8 6 5 |
♠ J 8 3 2 ♥ K 9 6 5 3 ♦ 10 5 ♣ A 7 |
|
♠ K 10 9 6 ♥ 10 2 ♦ A K Q 6 ♣ Q J 2 |
W tym rozdaniu N i E spasują (karta N nie kwalifikuje się do słabego otwarcia 2BA, a już na pewno nie po partii). S otworzy 1BA, W spasuje, a N? Standardowo w polskich systemach nie ma konwencji, umożliwiającej zagranie częściówki w młodszy kolor tak, aby wyboru dokonał S. Jeżeli N nie chce się zgodzić na 1BA, musi wybrać od razu, w który kolor grać i na ten kolor dać transfer. Z tego powodu pewnie część graczy N spasuje. Tam, gdzie licytacja na tym się zakończy – jeżeli W wyjdzie w piki, to rozgrywający weźmie 6 lew i wpadnie bez jednej, chyba, że nie zacznie od kar, a obrona nie zorientuje się w sytuacji i nie zdoła odebrać kierów po dojściu asem trefl.
Na części stołów gdy 1BA będzie wygasać, gracze E wznowią pewnie 2♣ na starsze i tam będzie przepychanka… Wydaje się jednak, że licytacja zakończy się na 3 w starszy na linii WE, np. po takiej sekwencji:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1BA | |
pas | pas | 2♣ | pas |
2♥* | 2BA* | pas | 3♦ |
3♥ | pas | pas | ? |
2♥ – z kartą W jest możliwa bardziej energiczna akcja, z 8 kartami w starszych kolorach jest pewne, że NS mają fit w co najmniej jednym z młodszych;
2BA – po uprzednim pasie jest to jednoznaczne wskazanie obu młodszych;
? – S ma dobrą kartę do gry w młodsze, jednak opozycja pikowa sugeruje, że może przeciwnicy leżą, a i 4 w młodszy to wysoko, zwłaszcza po partii, w końcu partner może walczyć nawet z tylko 5-4 w młodszych.
Tam, gdzie N ma do dyspozycji konwencję, pozwalającą po otwarciu 1BA na zagranie 3 w młodszy, powinien jej użyć. Znane jest użycie w tym znaczeniu odpowiedzi 2♠ – zwykle słabe na obu młodszych lub ręce inwitujące z młodszym kolorem 6+. Otwierający licytuje 3♣ z treflami dłuższymi od kar, a z karami nie krótszymi od trefli – 2BA z dołem otwarcia, a 3♦ z górą. Tutaj licytacja wyglądałaby następująco:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1BA | |
pas | 2♠ | pas | 2BA* |
pas | 3♦ | ? | pas |
? |
2BA – minimum, kara nie krótsze od trefli.
Oczywiście, po takim początku obaj gracze WE mogą próbować walczyć, ale jakakolwiek akcja jest daleka od oczywistości.