KMP na IMPy 4/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 3.
Rozdanie 3 Rozd. S, po partii: EW |
♠ K Q 10 8 6 3 ♥ K 8 6 ♦ K ♣ 9 8 6 |
|
♠ J 5 4 ♥ A Q 5 ♦ Q J 10 6 2 ♣ 5 4 |
♠ A ♥ 10 7 4 2 ♦ A 9 8 7 4 ♣ A Q J |
|
♠ 9 7 2 ♥ J 9 3 ♦ 5 3 ♣ K 10 7 3 2 |
Tutaj po dwóch pasach gracze N będą otwierać. 11 PC na singlowym królu, dobry sześciokart pikowy. Można otworzyć 1♠, można taktycznie postawić na 2♦ – są spore szanse, że rozdanie należy do przeciwników i podniesienie poprzeczki może dać dobry efekt.
Po otwarcie 1♠, E powinien zacząć od kontry. S może spasować, jeżeli nie ma w systemie „słabszego podniesienia”. Wtedy W powinien skoczyć w 3♦, N spasuje a E statystycznie może zalicytować 5♦. Może też ewentualnie sprawdzić, czy partner trzyma piki i po odpowiedzi negatywnej zalicytować 5♦. Na tym licytacja się zakończy.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 1♠ | ktr. | pas |
3♦ | pas | 3♠ | pas |
4♦ | pas | 5♦ | pas… |
S wyjdzie w piki i jak ma rozegrać E? Wygląda, że 2 z trzech kluczowych króli są w ręce N. To założenie może odwieść od prowadzącej do wpadki rozgrywki zaczynającej się od impasu damą kier – jeżeli król kier jest w ręce S, to N ma króla karo i króla trefl – można przejść do stołu asem kier i zagrać na impas karo, a potem na impas trefl.
Jeżeli S ma do dyspozycji podniesienie pików w sile 4-6, to licytacja także powinna
doprowadzić do 5♦:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 1♠ | ktr. | 2♠* |
3♦ | pas | 3♠ | pas |
4♦ | pas | 5♦ | pas… |
2♠ – 4-6 PC z fitem pikowym.
Tam, gdzie N otworzy 2♦ multi, gracz E da kontrę – w polskim standardzie oznacza ona w słabym wariancie kontrę „wywoławczą do pików” i ręka E jest niemalże modelowa. Po kontrze S powinien skoczyć w 3♥ – blokujące z fitami w obu starszych. Co ma teraz powiedzieć W? Z 3-3 w starszych widać, że partner ma krótkość w kierach lub pikach – w sile 12-15 PC na pewno w pikach - i 3BA jest słabym pomysłem. Można dać kontrę, która powinna oznaczać „punkty bez wygodnej licytacji” – widać, że N na pewno przeniesie na 3♠. Po takim początku E powinien dać kontrę na 3♠, która powinna być nadwyżkowa z krótkością pik, i W będzie miał pełne podstawy do zalicytowania końcówki karowej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 2♦ | ktr. | 3♥* |
ktr.* | 3♠ | ktr.* | pas |
5♦ | pas… |
3♥ – blokujące z fitami w obu starszych;
ktr. – nadwyżka, możliwość gry we wszystkie kolory.
Problem jest trudniejszy dla par, u których kontra na 3♥ oznaczałaby kiery. W takim przypadku trzeba raczej zalicytować 4♦. E powinien dołożyć końcówkę – poszukiwanie szlemika cue bidem 4♠ byłoby przesadą w sytuacji, gdy partner jest po pasie.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 2♦ | ktr. | 3♥* |
4♦ | pas | 5♦ | pas… |
Na pewno będą też tutaj częściówki oraz kontrakty 3BA i 4♥, te końcówki pewnie zakończone wpadkami.