KMP 9/2021 - analiza rozdań
Rozdanie 11.
Rozdanie 11 Rozd. S, po partii: - |
♠ A 10 9 6 ♥ 8 2 ♦ K J 10 3 ♣ 9 6 3 |
|
♠ ♥ A 10 9 7 6 ♦ Q 9 2 ♣ A Q 10 4 2 |
♠ K 4 ♥ K Q J 3 ♦ A 7 4 ♣ K J 8 5 |
|
♠ Q J 8 7 5 3 2 ♥ 5 4 ♦ 8 6 5 ♣ 7 |
Licytację otwiera gracz S i prawdopodobnie rozpocznie ją od odzywki 3♠. Tak się teraz gra w brydża, że z siedmiokartowym, nienajgorszym kolorem i niezłym układem, bo nie 7222, zabieramy przeciwnikom jak najwięcej przestrzeni licytacyjnej.
Następny do licytacji wkracza gracz W, który powinien 3♠ wywoławczo skontrować, gdyż wchodzenie którymkolwiek ze swoich longerów nie ma żadnego sensu. W może przecież grać w każdy kolor, nawet w kara. Oczywiście kontra gubi pięciokart kierowy, ale pamiętajmy o tym, że licytacja, po bloku e-S-a, rozpoczyna się od wysokości 3♠, a tam już rozwiązań idealnych nie ma.
N podniesie kolor partnera do wysokości czterech, a potem przyjdzie kolej na zawodnika E, który ma prawie pół talii Miltonów, ale i tak wszyscy przed nim zdążyli już zabrać głos w licytacji, a wszystko jest praktycznie na „piątym piętrze”. E z całą pewnością zdecyduje się na przesądzenie gry premiowej. Mógłby zalicytować forsujące 5BA o znaczeniu „partnerze wybierz szlemika”. Jednak, jeżeli wychodzi szlemik tak w trefle, jak i w kiery, to za kiery przecież pisze się więcej. Poza tym, z uwagi na Kx w pikach, lepiej by rozgrywającym dowolny kontrakt był zawodnik E.
Myślę, że jeśli zajmowałbym pozycję E, to pewnie zdecydowałbym się na skok w 6♥. Partner jest przecież słaby (w talii jest tylko 40 PC), więc jego licytacja gwarantuje czwórkę kierową. Jak widzimy na diagramie szlemik kierowy jest optymalnym dla EW kontraktem tego rozdania. Para NS może temu przeciwdziałać zgłaszając 6♠, które przegrywa się bez czterech za 800. Decyzję tę musi jednak podjąć gracz N, który ma przecież asa pik i praktycznie pewną lewę (lewy) w karach. Dlatego zgłoszenie przez niego szlemika pikowego jest bardzo dalekie od oczywistości.
N mógł jednak zachować się dużo lepiej już w pierwszym okrążeniu licytacji. Po kontrze W na trzy piki powinien on bowiem bardzo poważnie rozważyć zalicytowanie odzywki 4♦. W ten sposób wskaże partnerowi najlepszy wist oraz wprowadzi sporo zamętu w szeregach przeciwników, gdyż teraz ręka E (A74 w karach) nie będzie wyglądała już tak wspaniale.
Protokół tego bardzo dynamicznego rozdania zawierał będzie bardzo wiele różnych zapisów rozpoczynających się od końcówki kierowej na EW, a kończących na zrealizowanym przez gracza E, po wiście pikowym, szlemiku bezatutowym.