Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 11/2017 - analiza rozdań
Rozdanie 19.
Rozdanie 19 Rozd. S, po partii: EW |
♠ A K J 10 ♥ 7 3 ♦ 10 4 2 ♣ A Q 7 4 |
|
♠ Q 8 5 4 ♥ 6 5 4 ♦ K 7 5 3 ♣ 10 6 |
♠ ♥ A Q J 10 9 8 ♦ J 9 8 ♣ K 9 5 3 |
|
♠ 9 7 6 3 2 ♥ K 2 ♦ A Q 6 ♣ J 8 2 |
Para NS może w tym rozdaniu wygrać końcówkę pikową, a więc zapisać po swojej stronie 420 punktów. By tego dokonać musi jednak najpierw wylicytować kontrakt 4♠, a potem jeszcze go zrealizować. O ile dojście do gry kończącej, zwłaszcza przy pomocy przeciwników, wchodzi w rachubę, to wzięcie dziesięciu lew w rozgrywce jest zadaniem niezwykle skomplikowanym.
Popatrzmy najpierw na licytację. W pierwszym wariancie gracz W nie popiera swojego partnera, a w drugim i trzecim jest bardziej aktywny.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 1♣ | 1♥ | 1♠ |
pas | 2♠ | pas/3♥ | pas/3♠ |
pas |
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 1♣ | 1♥ | 1♠ |
2♥ | 2♠ | 3♣ | 3♦/♥ (1) |
pas | 4♠ | pas |
(1) Inwit do końcówki pikowej.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
pas | 1♣ | 1♥ | 1♠ |
2♥ | 2♠ | 3♥ | ktr (1) |
pas | 4♠ | pas |
(1) Ponieważ przeciwnicy zabrali nam przestrzeń licytacyjną jedynym inwitem jest w takiej sytuacji kontra.
A teraz rozgrywka, która jest o wiele trudniejsza.
Pierwszy wist kierowy E powinien zabić asem i kontynuować kiery. S bierze królem i, ponieważ nie jest jasnowidzem, gra pika do asa. E dokłada kiera i gra się mocno komplikuje. By wygrać należy wyjść teraz blotką trefl spod AD. Prawy obrońca oczywiście przepuszcza, a rozgrywający, po lewie na waleta ponownie wychodzi w atu i tym razem już impasuje damę. Kolejny konieczny do wygrania ruch to blotka karo do asa (!), a potem odebranie graczowi W wszystkich pików. Zauważmy, że do czterech atutów E musi dołożyć cztery kiery i w pięciokartowej końcówce zatrzymać ♦ W9 ♣ K95.
W ramach gimnastyki szarych komórek proponuję wyrysować sobie tę właśnie końcówkę, w której wszyscy gracze mają po pięć kart, i rozwiązać zadanie pt. „N wychodzi i bierze trzy lewy”.
Po przyjrzeniu się wszystkim powyższym faktom możemy śmiało stwierdzić, że zapis 420 za wygranie czterech pików będzie dla strony NS po prostu rewelacyjny.