Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 7/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 1; rozdawał N, obie przed partią.
Rozdanie 1 Rozd. N, po partii: - |
♠ K74 ♥ JT853 ♦ K54 ♣ 83 |
|
♠ T985 ♥ 742 ♦ T9 ♣ QJT6 |
♠ A63 ♥ K96 ♦ A7632 ♣ 54 |
|
♠ QJ2 ♥ AQ ♦ QJ8 ♣ AK972 |
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1♦ |
ktr.1 |
pas |
2♥2 |
pas |
3♦3 |
pas |
3BA4 |
pas |
pas5 |
pas |
pas |
pas |
|
1 karta zbyt silna na wejście naturalnym 1BA, które przyrzekałoby 15–18 PC, tu S ma 19 miltonów, zatrzymanie w kolorze przeciwnika oraz niezłej jakości pięciokart treflowy
2 zapowiedź z bilansu, do normalnej wywoławczej kontry partnera (12+ PC), w zasadzie pewny pięciokart w kierach (z tylko czterema kierami N powiedziałby bądź to 1♥, bądź to – z ręką silniejszą – 2♦)
3 kolor przeciwnika, wskazanie kontry objaśniającej (z tylko jednym zatrzymaniem w karach S nie chce grać 3BA)
4 kara trzymane!
5 opcja pierwsza: z dwoma zatrzymaniami karowymi zagramy 3BA
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
pas |
1♦ |
ktr.1 |
pas |
2♥2 |
pas |
3♦3 |
pas |
3BA4 |
pas |
4♥5 |
pas |
pas |
pas |
|
1 karta zbyt silna na wejście naturalnym 1BA, które przyrzekałoby 15–18 PC, tu S ma 19 miltonów, zatrzymanie w kolorze przeciwnika oraz niezłej jakości pięciokart treflowy
2 zapowiedź z bilansu, do normalnej wywoławczej kontry partnera (12+ PC), w zasadzie pewny pięciokart w kierach (z tylko czterema kierami N powiedziałby bądź to 1♥, bądź to – z ręką silniejszą – 2♦
3 kolor przeciwnika, wskazanie kontry objaśniającej (z tylko jednym zatrzymaniem w karach S nie chce grać 3BA)
4 kara trzymane!
5 patrz niżej
Paradoksalnie – wiadomość o tym, że także partner trzyma kara, może skłonić e-S-a do wyboru siedmioatutowej końcówki w kiery. Kontrujący wie bowiem, że prawie wszystkie brakujące jego stronie miltony znajdują się w ręce zawodnika E, dobrze by zatem było to właśnie jego ustawić na pierwszym wiście (przeciwko grze w kolor). Tym bardziej że jeżeli karową figurą partnera jest as, to E nie będzie wówczas w stanie otworzyć tego koloru z korzyścią dla swojej strony (przynajmniej natychmiastową). Kiedy zaś N ma w karach króla, to E najprawdopodobniej nie wyjdzie na pierwszym wiście w ten kolor, byłoby to bowiem zagranie w pustego asa albo spod tego honoru. Dzięki temu gracze NS unikną hipotetycznej przebitki karowej. Przeciwko temu wyborowi przemawia natomiast to, że kiery e-N-a mogą być słabej jakości, sam S ma jednak w tym kolorze dwa starsze honory.
Na linii NS jest aż 26 miltonów, można się zatem spodziewać, iż duża większość duetów ją okupujących zapowie w tym rozdaniu jakąś dograną. Najczęściej będzie to 3BA(S) (bądź - jak w jednej z powyższych sekwencji - 3BA(N)), te jednak po wskazanym wiście karo wym zostaną łatwo położone (także E zawistuje rzecz jasna blotką karową). Po takim początku rozgrywający w żaden sposób nie uniknie bowiem oddania ♥K, ♠A oraz trzech kar. Tym bardziej że będzie też miał problemy z dojściami do stołu.
Dużo większe szanse będzie natomiast miała ustawiona z naturalnej ręki N końcówka w kiery. Otóż położyłby ją jedynie pierwszy wist karowy: blotką albo asem i blotką, otwierający drogę do zrobienia przez W przebitki w tym kolorze; ponadto WE wzięliby ♦A, ♥K i ♠A. Natomiast gdyby w pierwszej albo drugiej lewie rozgrywający utrzymał się wówczas w ręce ♦K, po czym zaimpasował kiery damą, zgrał ♥A oraz ♥A K i przebił w ręce trzecią rundę tego ostatniego koloru, to E nadbiłby ją ♥K i podał partnerowi przebitkę karową. Ponadto E wziąłby kładącą kontrakt lewę na ♠A.
Tymczasem po każdym innym niż karowy ataku kontrakt 4♥(N) będzie już jak najbardziej możliwy do zrealizowania. Najpewniej przeciwko tej grze E zawistuje ♣4 (odmiennie). Rozgrywający zabije wtedy pierwszą lewę ♣A na stole, po czym najprawdopodobniej zagra ♥A i ♥D. Nawet gdy E ostatnią z tych wziątek przepuści, N będzie już dysponował dwoma drogami do sukcesu. Może na przykład zagrać w piki: damą, potem waletem, a w końcu – w razie potrzeby – blotką: albo więc dostanie się do ręki na ♠K, albo wpuści gracza E i wymusi odeń zagranie dopuszczające go do ręki (przy założeniu, że E ma pięć kar i trzy kiery, szansa zastania w jego ręce niezadługiego – maksimum trzeciego – ♠A będzie bardzo wysoka). Wówczas rozgrywający połączy trzeci raz atuty i odda tylko ♥K oraz dwa asy. Po utrzymaniu się ♥D N będzie też mógł ściągnąć jeszcze ♣K i przebić w ręce trzecią rundę trefli. Gdy E nie nadbije, rozgrywający po prostu połączy trzeci raz atuty. I znów jego jedynymi przegrywającymi będą ♥K, ♦A oraz ♠A.
Protokół rozdania powinny jednak zdominować wpadkowe 50 dla WE – za przegrane bez jednej 3BA(S). Jeśli natomiast chodzi o alternatywne końcówki 4♥(N), warte 420 punktów, to dużo łatwiej będzie je zrealizować, aniżeli wcześniej zapowiedzieć.
Minimaks teoretyczny: 3♥(NS), 9 lew; 140 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (NS);
♦ – 8 (NS);
♥ – 9 (NS);
♠ – 8 (NS);
BA – 8 (NS).