Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy,
Wyniki i klasyfikacje znajdują się na stronach operatora KMP - BridgeSpider Sp. z o. o.
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski - https://bridgespider.com/kmp
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski na impy - https://bridgespider.com/kmpimp
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, KMP 2018, KMP 2019, KMP 2020, KMP 2021, KMP 2022 KMP 2023
KMP 1/2014 - analiza rozdań
Rozdanie 5; rozdawał N, po partii NS.
Rozdanie 5 Rozd. N, po partii: NS |
♠ 53 ♥ AQJ98 ♦ A632 ♣ AJ |
|
♠ QT8762 ♥ 754 ♦ J98 ♣ 2 |
♠ AJ9 ♥ 62 ♦ QT75 ♣ QT95 |
|
♠ K4 ♥ KT3 ♦ K4 ♣ K87643 |
W |
N |
E |
S |
– |
1♥ |
pas |
2♣ |
pas |
2♦ |
pas |
2BA1 |
pas |
3BA2 |
pas |
4♥3 |
pas |
pas |
pas |
|
1 klasycznie forsing, pytanie o układ ręki partnera (rozwiązanie wypierane przez nowocześniejsze, będziemy się ku nim coraz bardziej zbliżać)
2 układ ręki N: 2–5–4–2
3 być może lekkie niedolicytowanie, ale S zrobił już jednak krok pozytywny (poza przesądzeniem dogranej), licytując forsujące 2BA, a następnie 4♥, mimo że zapowiedź partnera nie wydłużyła kierów ani nie poprawiła jego układu
Przechodzimy do rozwiązań nowocześniejszych…
Nasz System:
W |
N |
E |
S |
– |
1♥ |
pas |
2♣ |
pas |
2♦ |
pas |
3♥1 |
pas |
3BA2 |
pas |
4♥3 |
pas |
pas |
pas |
|
1 według jednej z wersji podanych przez Władysława Izdebskiego w jego znakomitej książce (napisanej wspólnie z Dariuszem Kardasem i Włodzimierzem Krzysztofczykiem) Nowe Ścieżki licytacji: tzw. przystankowe 3♥: partnerze, moja karta jest urodziwa, ale niezbyt silna, nie skaczę na 4♥, aby nie blokować ci ewentualnej wymiany informacji (2♥ – ręka z fitem kierowym, przejęcie inicjatywy, aspiracje szlemikowe; 4♥ – fit kierowy, absolutne minimum, żadnych szans szlemikowych)
2 brak krótkości, modelowy układ 2–5–4–2 (można też uzgodnić, że w tym momencie po prostu daje się cuebid, tu: 4♣)
3 informacja o równym układzie ręki partnera ostatecznie ostudziła wszelkie zapędy e-S-a
Wspólny Język:
W |
N |
E |
S |
– |
1♥ |
pas |
2♣ |
pas |
2♦ |
pas |
2♥1 |
pas |
2BA2 |
pas |
3♣3 |
pas |
3♦4 |
pas |
3♠5 |
pas |
4♣6 |
pas |
4♥7 |
[pas |
pas |
pas |
|
1 według najnowszego opracowania Marka Wójcickiego: fit kierowy, (co najmniej lekko) zachęcają do szlemika, sugerują układ zrównoważony (3♥ – fit kierowy, unaturalnienie trefli; 4♥ – fit kierowy, karta minimalna)
2 układ bez singletona
3, 4, 5 na wysokości trzech można jeszcze wymienić cuebidy
6 kolejny cuebid, partner może być silniejszy
7 trzeba wreszcie zrobić krok do tyłu
Oczywiście każdą z powyższych sekwencji można by nieco zmodyfikować, a także przedstawić kolejne. Ogólnie – szlemika w kiery uznałbym tu za kontrakt prawidłowy, gdyby można go było ustawić z dobrej ręki S. Wtedy bowiem do jego realizacji wystarczyłby podział trefli 3–2. Jeżeli jednak w kiery gra z naturalnej ręki N, to po pierwsze, po ataku pikowym może oddać dwie lewy w tym kolorze. A nawet jeśli tego uniknie, potrzebny jest wspomniany podział trefli 3–2. Przecież po licytacji, jaka musi mieć miejsce, pierwszy wist pikowy, szczególnie przeciwko szlemikowi, trzeba uznać za obowiązkowy dla broniących, kontrakt 6♥(N) na pewno ma więc szanse realizacji mniejsze niż 50%.
A jednak 12 lew w kiery bierze się dosyć łatwo, mimo że trefle dzielą się 4–1; ♠A znajduje się bowiem u E, a to jest podstawowy warunek realizacji gry premiowej. Po pierwsze, można przebić na stole dwa kara i zagrać właśnie na dobrze położonego ♠A. Tyle tylko, że po pierwszym wiście atutowym byłoby to związane z wczesnym zagraniem w piki, najpóźniej po zagraniu ♦K i ♦A. Inaczej trzeba by było zagrać drugi raz w trefle po dwukrotnym tylko zaatutowaniu, a wówczas W przebiłby. Najlepiej zatem zagrać od razu przez trefle, zwłaszcza że przy oczekiwanym rozkładzie tego koloru 3–2 rozgrywający obędzie się bez konieczności zagrania w piki i zdobycia wziątki na króla w tym kolorze. Powiedzmy zatem, że N po prostu trzy razy zaatutuje, zgra ♣K, ♣A i przebije trefla w ręce. Niestety, okaże się wówczas, iż kolor ten był podzielony 4–1, więc trzeba się będzie przeprosić z pikami i wyjść w ten kolor z ręki. Na szczęście ♠A stoi, przeto N zarówno wyrobi sobie trefle drugą przebitką w ręce, jak i dostanie się do dziadka, by na dwie forty tego koloru pozbyć się z ręki dwóch blotek karowych. Do zdobycie dwunastu wziątek prowadzi też przebicie na stole tylko jednego kara, a potem ustawienie obrońcy E w prostym treflowo-karowym przymusie; po uprzednim oddaniu ♠A. Można zatem powiedzieć, że jeśli chodzi o rozgrywkę to (prawie) wszystkie drogi prowadzą tu do Rzymu. Prawie, gdyż trop można zmylić tylko na jeden wspomniany już sposób: kier, ♦K, ♦A, karo przebite, ♣A, karo przebite, ♣K – i w tym momencie W przebije i broniący odbiorą jeszcze ♠A. Jak już jednak wspomniałem, skoro i tak trzeba by tu zagrać drugi raz w trefle przed pełnym wyatutowaniem, to lepsza jest po prostu rozgrywka na wyrobienie przebitką trefli. A przy podziale tego koloru 4–1 rozgrywający uratuje się jeszcze (12 lew) dobrym położeniem ♠A…
Minimaks teoretyczny: 6♠(WE) z kontrą, 6 lew; 1400 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwedo wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 10 (NS);
♦ – 10 (N!);
♥ – 12 (NS);
♠ – 6 (NS, WE!);
BA – 10 (NS).