KMP 12/2023 - analiza rozdań
Analizy przygotował
Włodzimierz Starkowski
Rozdanie 1.
Rozdanie 1 Rozd. N, po partii: - |
♠ K 9 6 ♥ A Q 10 8 5 2 ♦ ♣ A J 10 2 |
|
♠ A Q J 10 3 ♥ 9 7 ♦ A 10 7 4 3 ♣ 4 |
♠ 7 5 2 ♥ 4 ♦ Q J 2 ♣ Q 9 8 7 6 3 |
|
♠ 8 4 ♥ K J 6 3 ♦ K 9 8 6 5 ♣ K 5 |
Ostatni w 2023 roku turniej KMP na maksy rozpoczyna rozdanie, w którym para NS ma do wygrania bardzo dobrego szlemika kierowego. Trudność polega jednak na tym, jak dojść do kontraktu 6♥.
Przy wielu stołach początek licytacji przebiegać będzie tak:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♥ | pas | 2BA (1) | |
3♥ (2) | ? |
(1) Inwit do końcówki kierowej, zwykle z fitem 4+.
(2) Dwukolorówka Michaelsa (piki+młodszy). Ustalenie nie przez wszystkich stosowane, ale naprawdę bardzo pożyteczne.
Teraz gracz N może założyć, że ma dobrego partnera i po prostu skoczyć w sześć kier. Można jednak podejść do sprawy w sposób bardziej racjonalny i spróbować dowiedzieć się czegoś więcej o ręce partnera:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♥ | pas | 2BA | |
3♥ | 3♠ | pas | 4♣ |
pas | 6♥ | pas |
Odzywki 3♠ i 4♣ to oczywiście cue bidy, a informacja o zatrzymaniu treflowym pozwala już patrzeć na grę premiową ze znacznie większa dozą optymizmu.
Licytacja to jednak jeszcze nie koniec drogi do znakomitego zapisu, którym dla pary NS będzie nota +980. Szlemika bowiem trzeba jeszcze sensownie rozegrać, a kluczowe w konstrukcji planu rozgrywki będzie wykorzystanie informacji płynących z licytacji gracza W.
Załóżmy, że pierwszy wist nastąpił blotką pik do asa, a potem W odwrócił damą w tym kolorze (jeśli as karo ma wziąć lewę, to na pewno ją weźmie). Teraz gracz N powinien uzmysłowić sobie, że prawy obrońca odzywką trzy kier ujawnił skład co najmniej 5-5, więc gra na przebicie pika i dwóch trefli jest koncepcją bardzo ryzykowną, a w autentycznym rozdaniu prowadzi ona do wpadki.
Optymalna rozgrywka szlemika kierowego powinna w tym rozdaniu wyglądać tak: Drugą lewę bierzemy królem pik i przebijamy pika w stole. Teraz małe karo z dziadka (a nuż W na drugiego/singlowego asa), przebitka, kierem do stołu i jeszcze jedna przebitka karowa. Teraz już wszystko jasne – W nie może mieć więcej niż dwa trefle, więc as kier, trefl do króla, a potem do asa w ręce i ekspas damy trefl wieńczy dzieło.
Ponieważ zapisów +980 nie zobaczymy w protokole rozdania zbyt wiele, da on parze NS notę znacznie przekraczającą 80%.