Polski Związek Brydża Sportowego

PZBS

KRS 0000219753, NIP: 525-16-56-918, Organizacja Pożytku Publicznego

konto PZBS: 07 1240 6175 1111 0000 4577 6692

KMP 12/2023 - analiza rozdań

Spis treści
KMP 12/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 2.
Rozdanie 3.
Rozdanie 4.
Rozdanie 5.
Rozdanie 6.
Rozdanie 7.
Rozdanie 8.
Rozdanie 9.
Rozdanie 10.
Rozdanie 11.
Rozdanie 12.
Rozdanie 13.
Rozdanie 14.
Rozdanie 15.
Rozdanie 16.
Rozdanie 17.
Rozdanie 18.
Rozdanie 19.
Rozdanie 20.
Rozdanie 21.
Rozdanie 22.
Rozdanie 23.
Rozdanie 24.
Rozdanie 25.
Rozdanie 26.
Rozdanie 27.
Rozdanie 28.
Rozdanie 29.
Rozdanie 30.

Analizy przygotował

Włodzimierz Starkowski

Rozdanie 1.

Rozdanie 1
Rozd. N,
po partii: -
K 9 6
A Q 10 8 5 2

A J 10 2
 
A Q J 10 3
9 7
A 10 7 4 3
4
rozd. 1 7 5 2
4
Q J 2
Q 9 8 7 6 3
  8 4
K J 6 3
K 9 8 6 5
K 5
 

 Ostatni w 2023 roku turniej KMP na maksy rozpoczyna rozdanie, w którym para NS ma do wygrania bardzo dobrego szlemika kierowego. Trudność polega jednak na tym, jak dojść do kontraktu 6.

 Przy wielu stołach początek licytacji przebiegać będzie tak:

W N E S
  1 pas 2BA (1)
3 (2) ?    

(1)  Inwit do końcówki kierowej, zwykle z fitem 4+.

(2)  Dwukolorówka Michaelsa (piki+młodszy). Ustalenie nie przez wszystkich stosowane, ale naprawdę bardzo pożyteczne.

 Teraz gracz N może założyć, że ma dobrego partnera i po prostu skoczyć w sześć kier. Można jednak podejść do sprawy w sposób bardziej racjonalny i spróbować dowiedzieć się czegoś więcej o ręce partnera:

W N E S
  1 pas 2BA
3 3 pas 4
pas 6 pas  

 Odzywki 3 i 4 to oczywiście cue bidy, a informacja o zatrzymaniu treflowym pozwala już patrzeć na grę premiową ze znacznie większa dozą optymizmu.

 Licytacja to jednak jeszcze nie koniec drogi do znakomitego zapisu, którym dla pary NS będzie nota +980. Szlemika bowiem trzeba jeszcze sensownie rozegrać, a kluczowe w konstrukcji planu rozgrywki będzie wykorzystanie informacji płynących z licytacji gracza W.

 Załóżmy, że pierwszy wist nastąpił blotką pik do asa, a potem W odwrócił damą w tym kolorze (jeśli as karo ma wziąć lewę, to na pewno ją weźmie). Teraz gracz N powinien uzmysłowić sobie, że prawy obrońca odzywką trzy kier ujawnił skład co najmniej 5-5, więc gra na przebicie pika i dwóch trefli jest koncepcją bardzo ryzykowną, a w autentycznym rozdaniu prowadzi ona do wpadki.

 Optymalna rozgrywka szlemika kierowego powinna w tym rozdaniu wyglądać tak: Drugą lewę bierzemy królem pik i przebijamy pika w stole. Teraz małe karo z dziadka (a nuż W na drugiego/singlowego asa), przebitka, kierem do stołu i jeszcze jedna przebitka karowa. Teraz już wszystko jasne – W nie może mieć więcej niż dwa trefle, więc as kier, trefl do króla, a potem do asa w ręce i ekspas damy trefl wieńczy dzieło.

 Ponieważ zapisów +980 nie zobaczymy w protokole rozdania zbyt wiele, da on parze NS notę znacznie przekraczającą 80%.