KMP na IMP 7/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 29.
Rozdanie 29 Rozd. N, po partii: obie |
♠ K Q J 4 ♥ Q J 7 2 ♦ 8 7 6 ♣ 10 3 |
|
♠ 10 7 5 3 ♥ 10 6 4 ♦ A Q 9 4 3 ♣ 2 |
♠ 9 8 6 2 ♥ K 5 ♦ J 10 5 ♣ Q 9 7 4 |
|
♠ A ♥ A 9 8 3 ♦ K 2 ♣ A K J 8 6 5 |
W tym rozdaniu po dwóch pasach gracze S będą otwierać 1♣. Teraz pewnie znajdą się tacy, którzy z kartą W wejdą 1♦, ale większość (po partii) spasuje. N odpowie 1♥. Z kartą S można zacząć od splintera 3♠ (w Strefie nie ma alternatywy), ewentualnie we Wspólnym Języku od odwrotki.
Po splinterze N zalicytuje negatywne 4♥ i S powinien tę decyzję uszanować.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1♣ | |
pas | 1♥ | pas | 3♠ |
pas | 4♥ | pas… |
Z karty E narzuca się po tej licytacji atak waletem karo, po którym obrona najlepiej zrobi ściągając dwie lewy karowe i odchodząc w singla trefl. Jeżeli teraz rozgrywający zagra w atu, będzie leżał po przebitce. Jedyna droga do wygrania to założenie, że króla kier ma E i dobrowolne oddanie przebitki treflowej, co pozwoli potem na dojście do ręki i wyimpasowanie króla atu.
Nie jest to rozgrywka oczywista i na 4♥ z ręki N można spodziewać się wpadek.
Tam, gdzie S zacznie od odwrotki, NS także powinni zatrzymać się w końcówce, np. po sekwencji mniej więcej takiej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1♣ | |
pas | 1♥ | pas | 2♦ |
pas | 2♥* | pas | 3♥* |
pas | 3♠ | pas | 4♣ |
pas | 4♥ | pas… |
2♥ – „słaby na czwórce”;
3♥ – szlemikowe uzgodnienie kierów; alternatywą jest Splinter 3♠, po którym N wycofa się w 4♥, a S powinien spasować;
3♠,4♣ – cue bidy.
Tam, gdzie W wejdzie 1♦, a N ma do dyspozycji kontrę negatywną, wskazującą oba kolory starsze, bądź będącą transferem na kiery, NS mają szanse zagrać końcówkę kierową z ręki S – S, mając na uwadze ochronę króla karo, powinien zrezygnować z szukania iluzorycznego szlemika przez licytację w kolor przeciwnika, a zadbać o zagranie z właściwej ręki i zalicytować 4♥:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1♣ | |
1♦ | ktr.* | 2♦ | 4♥ |
pas… |
Ktr. – 4-4 w starszych.
Po ataku w singla trefl rozgrywający stanie przed takim samym problemem, jak po odegraniu dwóch kar i odejściu w singla. Tutaj jednak obrońca E, po ewentualnym zagraniu as kier, kier, powinien przed podaniem przebitki trefl zagrać waleta karo, a W, po pobiciu waleta królem, musi dopuścić partnera dziesiątką, i teraz dopiero przebitka położy kontrakt.