KMP 10/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 4.
Rozdanie 4 Rozd. W, po partii: obie |
♠ A 9 8 ♥ J 7 ♦ K 10 7 3 ♣ 9 4 3 2 |
|
♠ Q J 7 5 3 ♥ 10 9 4 3 ♦ A ♣ K 8 5 |
♠ K 6 ♥ A K Q 8 2 ♦ 4 2 ♣ A J 7 6 |
|
♠ 10 4 2 ♥ 6 5 ♦ Q J 9 8 6 5 ♣ Q 10 |
Pary WE mają tu bezproblemowe 12 lew przy grze w kiery. Tam, gdzie gracz W nowocześnie otworzy 1♠, WE mają szanse dojść do szlemika, chociaż po początku 1♠ – 2♥, jeżeli W skoczy w 4♥, aby pokazać minimum z fitem, może być trudno. E da cue bid pikowy, W treflowy i E musi powiedzieć 5♥. Czy teraz W ze swoimi 10 PC ruszy? W zasadzie powinien, ale nie jest to oczywiste:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♠ | pas | 2♥ | pas |
4♥ | pas | 4♠* | pas |
5♣* | pas | 5♥ | pas |
? |
4♠,5♣ – cue bidy.
Pomocna może być konwencja, stosowana przez wiele par czołówki w niełatwej sekwencji 1♠-2♥ (oczywiście mówię o systemach, w których 2♥ forsuje do dogranej, co zresztą już jest chyba standardem). 3BA powinno oznaczać minimum z fitem kierowym i krótkością młodszą (wtedy Splinter jest nadwyżkowy, z 4 atutami, a z trzema atutami – przy minimum licytujemy 4♥ (z krótkością musiałaby to być naprawdę słabizna), z nadwyżką 3♥). Wtedy informacja o singlu karo pozwoli graczowi E po prostu zapytać o asy:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♠ | pas | 2♥ | pas |
3BA* | pas | 4♣* | pas |
4♦* | pas | 4BA | pas |
5♣ | pas | 6♥ | pas… |
3BA – 11-13(14) PC, fit kierowy, nieznana krótkość, karta nie obrzydliwa;
4♣ – pytanie o kolor krótkości;
4♦ – karowa.
Po pasie W na pierwszej ręce, e-N także spasuje, gracze E będą otwierać 1♥… Teraz pomocne w dojściu do szlemika mogły by być konwencje typu kolor z fitem; karta W ma układ modelowy do Splintera po pasie (4♦), ale z singlowym asem raczej się takiej licytacji nie zaleca. Po skoku w 2♠ może byłyby szanse, po takiej np., być może nieco przeintelektualizowanej sekwencji:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1♥ | pas |
2♠* | pas | 2BA* | pas |
3♣* | pas | 4BA | pas |
5♣ | pas | 6♥ | pas… |
2♠ – góra pasa, piki i fit kierowy, modelowo 5-4;
2BA – forsujące;
3♣ – fragment, opis ręki, ładna karta (z brzydką 3♥ lub 4♥).