Polski Związek Brydża Sportowego

PZBS

KRS 0000219753, NIP: 525-16-56-918, Organizacja Pożytku Publicznego

konto PZBS: 07 1240 6175 1111 0000 4577 6692

KMP 3/2023 - analiza rozdań

Spis treści
KMP 3/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 2.
Rozdanie 3.
Rozdanie 4.
Rozdanie 5.
Rozdanie 6.
Rozdanie 7.
Rozdanie 8.
Rozdanie 9.
Rozdanie 10.
Rozdanie 11.
Rozdanie 12.
Rozdanie 13.
Rozdanie 14.
Rozdanie 15.
Rozdanie 16.
Rozdanie 17.
Rozdanie 18.
Rozdanie 19.
Rozdanie 20.
Rozdanie 21.
Rozdanie 22.
Rozdanie 23.
Rozdanie 24.
Rozdanie 25.
Rozdanie 26.
Rozdanie 27.
Rozdanie 28.
Rozdanie 29.
Rozdanie 30.

Rozdanie 29.

Rozdanie 29
Rozd. N,
po partii: obie
A K 10 9 7 6 3
A 8
8 7 2
4
 
J 8 5
K J 9 4
10 4
K 6 5 3
rozd. 29 Q 4 2
Q 6
A K Q
Q J 9 8 2
 
10 7 5 3 2
J 9 6 5 3
A 10 7
 

W tym rozdaniu para NS pozostawiona sama sobie miałaby szanse (o ile S nie spasowałby po otwarciu partnera 1) przelicytować kartę aż do 4. A tutaj? Po otwarciu e-N-a 1, E pewnie wejdzie 1BA, S spasuje, a W pewnie zainwituje końcówkę, sprawdzając po drodze czwórkę kierów w ręce partnera.

8 PC w układzie zrównoważonym po otwarciu 1BA to raczej nie jest karta na inwit, ale po wejściu w obronie sytuacja jest nieco inna. Po pierwsze, wejście w obronie na 15 PC to rzadkość, częściej zdarza się, zwłaszcza po partii, z 18 PC, niż z 15. Po drugie, koncentracja siły obrońców w jednej ręce czyni zwykle obronę trudniejszą, a rozgrywający, wykorzystując informacje z licytacji, ma też zwykle ułatwione zadanie.

Jak W ma sprawdzić czwórkę kierów w ręce partnera? Ci, którzy po wejściu w obronie 1BA nie zmieniają ustaleń („system on”), mają do dyspozycji Staymana. A ci, którzy stosują najpopularniejsze wśród czołówki rozwiązanie, zwane w skrócie „transfery na okrągło”, zalicytują 2 – w myśl tego ustalenia, tarnsfer na starszy kolor otwarcia oznacza rękę z drugą starszą czwórką w sile co najmniej inwitu. N pewnie powtórzy piki, i po dwóch pasach W zalicytuje 2BA, które raczej zakończy licytację:     

W N E S
  1 1BA pas
2* 2 pas pas
2BA pas…    

2 – transfer na kolor przeciwnika, dokładnie 4 kiery w sile co najmniej inwitu do końcówki.

S nie może wyjść w pika, zaatakuje pewnie w karo i rozgrywający, zaczynając od trefli, weźmie 9 lew.