KMP 2/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 12.
Rozdanie 12 Rozd. W, po partii: NS |
♠ 6 3 ♥ 8 7 6 4 ♦ Q J 10 7 5 2 ♣ A |
|
♠ 10 9 8 5 4 ♥ 2 ♦ K 9 6 3 ♣ K 8 5 |
♠ K J 2 ♥ A Q 10 9 3 ♦ 4 ♣ 9 7 4 3 |
|
♠ A Q 7 ♥ K J 5 ♦ A 8 ♣ Q J 10 6 2 |
Gracze W i N pasują, a E otwiera licytację odzywką 1♥. Karta zawodnika S to 17 PC w składzie zrównoważonym z praktycznie dwoma zatrzymaniami w kierach i niezłym pięciokartem treflowym. Nic więc innego jak tylko 1BA zalicytować nie można. Potem W ponownie powie PAS i przyjdzie kolej na zawodnika N.
Z uwagi na znakomity kolor karowy może on pokusić się o zainwitowanie końcówki. Sposób, w jaki to zrobi zależy od ustaleń w parze, ale każde zaproszenie do dogranej zostanie oczywiście przez e-S-a przyjęte.
Najciekawsza z możliwych dróg dotarcia do trzech bez atu wygląda tak:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | 1♥ | 1BA |
pas | 2♣ (1) | pas | 2♦ |
pas | 3♦ (2) | pas | 3BA |
pas |
(1) Transfer na kara.
(2) Inwit z sześciokartem karowym.
Para NS zastosowała tu zaawansowane rozwiązanie licytacyjne wykorzystujące transfery. Stosujemy je po otwarciu przeciwnika 1♥/♠ i naszym wejściu 1BA, a schemat odpowiedzi, z którym na pewno warto się zapoznać, prezentuje się w sposób następujący:
1. Przeciwnik otworzył 1♥, partner zalicytował 1BA:
2♣ = transfer na kara,
2♦ = stayman (transfer na kolor otwarcia),
2♥ = transfer na piki,
2♠ = transfer na trefle,
2BA = naturalny inwit,
3♣/♦ = sześciokart z dwoma honorami i nic więcej.
2. Nieco więcej trzeba zapamiętać, gdy przeciwnik otworzył 1♠:
2♣ = transfer na kara,
2♦ = transfer na kiery,
2♥ = transfer na trefle, niestety odzywka 2♥ jako pytanie o czwórkę kierową to kiepski pomysł,
2♠ = stayman,
2BA = naturalny inwit,
3♣/♦ = sześciokart z dwoma honorami i nic więcej.
A w naszym rozdaniu wist kierowy wypuszcza 3BA, zaś wyjście w pika pozwala obrońcom, przy dalszej starannej grze, „firmówkę” obłożyć. Zapisy w protokole będą więc bardzo różne.